Nachtangsten

Lieve dames,

Hebben jullie kleintjes wel eens last van nachtangsten?
Een nachtangst is geen nachtmerrie, een nachtangst maakt een kind niet bewust mee.
Warren heeft er in perioden last van, en nu is weer even zo'n periode. Vanavond had hij er weer één die gelukkig maar een minuut of 2 duurde.

Je voelt je zo machteloos, enige troost is dat hij het zich niet kan herinneren.

Ik weet ook dat je weinig kan doen om ze te voorkomen. Jullie ervaring?

Liefs,
Evje

Lars is de laatste tijd vaak s'nachts wakker. Vaak om de nacht. Dan wilt hij ook niet verder slapen, is hij heel verdrietig, angstig en mogen wij niet weg. Dit kan soms 2 uur lang duren, voordat hij weer gaat slapen.. Ik vind het wel een pittige periode..!! Vooral als hij echt midden in de nacht komt! Ik weet niet wat je kan doen om ze te voorkomen.. Op het cb vertellen ze dat we ze overdag meemaken, snachts verwerken..

Ook bij ons wordt er ineens niet meer doorgeslapen:(
Dacht dat het aan onze dochter lag maar als ik dat zo lees is ze niet de enige en zal het ( hopelijk) een face zijn waar we doorheen moeten.
Hier is het vaak 3 uur 's nachts en dan is ze helemaal in paniek. Soms kunnen we haar vrij snel troosten en gaat ze weer slapen maar het komt ook voor dat ze meer dan een uur huilt.

@ T: bij een nachtangst lijkt je kind in eerste instantie wakker: heel hard gillen, veel (spastisch) bewegen en soms zelfs ogen wijdopen gesperd. Alleen slaapt hij dus, en zelfs zo vast dat hij dus ook niet wakker wordt.
Van een nachtmerrie wordt je kind juistwel wakker en is dan helemaal paniekerig of verdrietig, maar wel wakker. Geloof me, een nachtangst herken je als je 'm meemaakt. Het "fijne" van een nachtmerrie is dat je je kind kan troosten, bij een nachtangst moet je gewoon wachten tot her voorbij is en ondertussen zorgen dat je kind zich niet bezeerd. (Warren heeft er een handje van keihard met zijn bolletje tegen de ledikantspijlen te beuken).
Ik haal 'm dus meteen uit bed en leg hem op schhot en laat 'm verder uit 'razen'.

Het cb zei tegen ons ook dat het vooral verwerken is van de dag. Op een website las ik ook dat het te maken heeft met het feit dat de hersentjes nog niet volledig gerijpt zijn en dat dit vooral tussen de 2 en 6 jaar gebeurt.

En tja, doorslapen....
Heeft Warren nu welgeteld 4x gedaan....
Alles went ;-)

Maar wel grappig dat er dus meerdere kindjes zijn die 's nachts hard bezig zijn hun dag te verwerken.
Best pittig hoor zo af en toe, maar dan bedenk ik me weer hoe ontzettend veel ze leren/ervaren etc. op een dag en dan begrijp ik dat ze wel even wat verwerkingstijd nodig hebben.

X
Evje

Julia heeft de afgelopen 2, 2 1/2 maand bij ons op de kamer geslapen, omdat ze telkens 1 of 2 keer per nacht wakker schrok, en dan helemaal overstuur raakte. Waarschijnlijk kwam dat doordat ze ons niet gelijk zag...
Toen ze bij ons op de kamer stond met haar ledikantje, ging het veel beter, konden we gelijk een speentje geven of geruststellen.
We hadden eerder al weer terug geprobeert te zetten, maar dat ging niet goed.

Nu is ze sinds een week weer op haar eigen kamer, en dat gaat nu gelukkig weer goed :)!
Het is dus een fase die wel voorbij gaat gelukkig!!

Liefs

Ook stan heeft er last van. Dacht al dat het normaal was voor kinderen van deze leeftijd, omdat mijn nichtje een dochtertje heeft ( 3 weken jonger als stan) Die er ook last van heeft.

Stan is een paar keer echt wakker geweest de afgelopen maanden ( 2=3 keer ofzo). Maar meestal is het ff keihard huilen en binnen een minuutje of twee slaapt hij weer lekker verder.

Wel slaapt hij de afgelopen maanden heel licht, en is meestal rond 6 uur al wakker. Alleen vanmorgen eindelijk nog eens eens doorgeslapen tot bijna 8 uur! Heeeeerlijk.

Stan heeft ook de fgelopen weken 8 tandjes erbij gekregen net zoals het dochtertje van mijn nichtje. Eigenlijk dachten we vooral dat het daardor kwam.

Overdag is hij de ondeugd e de vrolijkheid zelve gelukkig.

Liefs

Terug
Bovenaan