nachtbrakertje

Hallo,

Mijn zoontje is vandaag precies 3 maanden oud. De laatste paar weken heeft hij echter de neiging minder goed te slapen. 's Nacht wordt hij tegen 5 uur wakker en dan wil hij zijn speentje. Dit betekend voor ons, om het kwartier opstaan en hem het speentje geven anders begint hij te jengelen. Dit ritueel duurt tot ongeveer half 7, 7 uur. Wij moeten weer opstaan rond deze tijd om aan het werk te gaan!!!
Maar mijn zoontje valt hier weer heerlijk in slaap, waarna ik hem tegen half 8 wakker moet maken.

Ook heeft hij 's Middag in zijn middagslaapje de neiging om wakker te worden. Ik doe hem rind 12 uur naar bed, met de bedoeling hem tot 3 uur te laten slapen. Echter wordt hij steevast om 1 uur wakker. Hij jengelt. Ik kan zien dat hij ontzettend moet is, maar dat hij hierna niet meer zelfstandig in slaap kan vallen. Als ik hem eruit haal valt hij binnen 2 minuten in mijn armen in slaap. Je kunt je voorstellen dat ik hier niet veel zin meer in heb. (de eerste keren was het nog schattig. Nu wil ik toch echt even stofzuigen enz.)

Heeft iemand een oplossing?


 
Hallo,

Mijn zoontje is vandaag precies 11weken dus een week jonger als jou kindje.
Ik denk dat het aan de leeftijd ligt want hier is het ook feest, hij is zo moe dat hij ook in mijn armen in slaap valt, ik leg hem dan op zijn buik neer waardoor die binnen no time in slaap valt.

Ik pas mijn werkzaamheden op hem wat aan want het ritme komt vanzelf wel denk ik dan.

Ik ben bang dat het bij jou ook een fase is en dat je even moet volhouden.

Succes en sterkte ermee
 
Mijn dochter is inmiddels alweer ruim 8 maanden, en heeft dit ook gedaan. Met 5 weken ging ze ineens klokje rond slapen. Wij natuurlijk helemaal gelukkig daarmee. Maar toen met 12 weken was het over met de pret. Natuurlijk precies in de week dat ik weer moest gaan werken. Bij de oppas sliep ze prima, dus daar lag het niet aan......

We zijn er welgeteld 3 maanden 's-nachts uitgeweest voor het speentje. Dat varieerde van 3 keer per nacht tot wel 10 keer per nacht. Het begon meestal rond 24.00 uur al. En toen met 6 maanden gingen we over naar een grotere maat speentje, en daar had ze wat moeite mee. Ik had de oude al weggegooid toen we daarachter kwamen. Achteraf gelukkig dat het op een zondag was, want ik kon ook niet even naar de winkel.

Die avond hebben we haar dus een half uur in slaap laten huilen (ze kon de speen niet in haar mond houden), en heeft ze 's-nachts doorgeslapen. Vanaf toen ging het steeds beter, en na 2 weken sliep ze elke nacht door. Nu is het weer terug bij af ivm het 8 maanden sprongetje en een fikse verkoudheid, maar dat komt wel weer....

Overdag is ze nooit een goede slaper geweest. Ze was wel moe, maar slapen ho maar... Ik pas mijn dagschema ook aan haar ritme aan. Maar ik moet wel zeggen dat het met de voedingen heel snel een stuk makkelijker wordt hoor, die krijgt ze op vaste tijden, en de slaapjes kijk ik wel hoe de dag loopt......
 
Hoi,

Mijn zoontje is nu bijna 11 weken en overdag een zeer moeilijke slaper.

Als hij om half 11 sávonds de laatste fles krijgt en we leggen hem wakker in bed dan slaapt hij zo en komt hij pas om half 7 voor de fles.
Na deze fles hetzelfde verhaal en dan wordt hij rond half 10 wakker.
Daarna is het gedaan met het uit zichzelf in slaap vallen, Hij heeft zo wie zo nog geen ritme wat betreft slapen overdag en dat krijg ik er ook echt niet in wat ik ook probeer.
Dus ik pas mijn werk in huis aan op hem.
Zodra ik doorkrijg dat hij moe is leg ik hem in zijn bed maar dan zet hij het echt op een krijsen.
Ik kan hem dan laten huilen wat ik wil maar hij gaat echt niet slapen, pak ik hem dan op dan ligt hij eerlijk waar binnen no time te slapen, maar zodra ik hem neerleg is hij weer wakker.
Dus 9 van de 10 x moet ik hem echt in slaap wiegen en een half uur bij me houden en als ik hem dan neerleg gaat het meestal wel goed maar ook dan slaapt hij hooguit een half uurtje.
Het consultatiebureau zei tegen me dat hij nog te jong is voor een slaap ritme overdag, dat er een hele hoop ouders zijn die wel de mazzel hebben met een kindje met slaapritme maar dat ook een hoop kindjes het nog niet hebben en dat dat vanzelf komt waneer ze wat ouder worden.
Ik heb geen idee of dit waar is en probeer hem gewoon elke keer op bed te leggen maar als dit niet lukt maak ik er ook geen punt van want dat is alleen maar frustrerend.

Het lijkt me wel heel erg vervelend als je hier s'nachts ook mee zit, ik hoop voor jullie dat dit gauw weer over gaat (wie weet is het een sprongetje?)

Groetjes Patrice
 
Bedankt voor jullie reacties. Ik merk de laatste dagen dat het "gejengel" 's nacht wel een stuk minder wordt! Daar zijn we vanzelfsprekend erg blij mee.

's Middags wil Ruben nog steeds niet goed slapen. Hij slaapt van ongeveer 12 tot 13 uur en wordt hierna wakker. Ik kan zien dat hij nog erg moe is, maar dat hij geen zin heeft om te slapen. Hier moet ik ook trap op en af om steeds het speentje te brengen waarna hij na een half uur weer in slaap valt. Bijkomend nadeel is dat ik hem tegen 3 uur half 4 wakker moet maken voor zijn voeding.

Ook om half 8 's ochtend moet ik hem wakker maken.

Ik ben nieuwsgierig wat jullie mening is over het wakker maken van baby's.
 
Hoi Lantaarn,

heb je al eens geprobeerd om je zoon  zelf het ritme te laten bepalen? Wij hebben veel baat gehad bij het boek van Ria Blom: inbakeren en regelmaat.

Wij hielden hierbij het volgende ritme aan: wakker worden, verschonen, voeden, even samen spelen, even zelf spelen (toen onze zoon al wat ouder was), bij de eerste tekenen van vermoeidheid wakker in bed leggen (in het eigen bedje, in het eigen kamertje, met de gordijnen dicht), slapen, wakker worden, etc.

In het begin huilde onze zoon bij het slapen gaan; dat  was waarschijnlijk  doordat hij de indrukken van de dag moest verwerken. Spreek met jezelf af het eerste half uur niet te gaan kijken. Uiteindelijk gaat het in slaap vallen steeds gemakkelijker en wordt het huilen korter.

Onze zoon kwam door deze vaste volgorde zelf in een ritme terecht, waardoor het niet nodig was om hem wakker te maken voor een voeding. Hij kwam automatisch aan het aantal voedingen, dat hij nodig had.

Oftewel: vertrouw op je gevoel en heb ook het vertrouwen, dat je kindje zelf kan aangeven wat het nodig heeft.

Onze zoon is nu 20 maanden en gaat nog steeds zonder morren slapen. Heel fijn!

Groetjes, Marijon


 
En ja, helaas kun je er niet aan ontkomen om je kindje wakker te maken, wanneer jij moet gaan werken. Daar went hij vanzelf aan.
Tips voor de speen heb ik niet, onze zoon had geen interesse in de speen. Gelukkig voor ons ontdekte hij snel zijn duim. Nou dat nog af zien te leren voor zijn tanden scheef gaan staan...
 
Hallo Marjon,

Bedankt voor je reactie. We hebben wel eens geprobeerd om Ruben zijn eigen ritme te laten bepalen. Hij komt echter niet zelf voor het eten en slaat zo een maaltijd over. Zo komt de hele dag in de war (waar ik dan weer niet zo goed tegen kan!). Ik moet zeggen dat dit alweer enige tijd geleden is en ik het nog niet weer geprobeerd heb.
Hij krijgt om 23.00 de laatste fles, en wordt om half 8, 8 uur niet zelf wakker voor de fles. Vandaar dat ik hem steeds wakker maak. Ook 's middag is het lastig. Hij slaapt niet goed. Valt tegen 12 uur in slaap en wordt steevast om 1 uur wakker waarna hij hartstikke moe om 2 uur weer in slaap valt en dan doorslaapt tot 16 uur 17 uur. Waar hij de voeding van 15 uur weer overslaat. Wakker maken lijkt me hierin de beste optie!

Maar ik kan het nogmaals proberen. Misschien dat het   nu beter gaat!

Groeten Sunny
 
Terug
Bovenaan