Nachtdiensten

Hey Dames,

Hoe zit t bij jullie qua nachtdiensten werken? Ik werk in de zorg en wordt verplicht om nachten te draaien terwijl ik zwanger ben. Moet 'makkelijk kunnen' tot 20 weken volgens leidinggevende. Ik ben het hier niet mee eens.. ik kan er al slecht tegen, laat staan tijdens zwangerschap...

Hoe denk jij hier over?
 
Dat mag je werkgever je niet verplichten. Jammer dat ze er zo in staat. Je bent als zwangere goed beschermd.

Zou jammer zijn als je er moeilijk uitkomt, maar kijk anders even op:

https://www.fnv.nl/werk-inkomen/zwanger-ouderschap/werktijden-tijdens-zwangerschap.

Als ze niet van standpunt verandert misschien even laten informeren bij rechtsbijstand of de arbodienst, wat slim is om te doen?
 
Bij mijn eerste had ik nachtdienst met 18 weken. Het was in de zomer en leidinggevende zei dat ik ze moest doen als ik geen vervanging kon vinden. Had het met 8 weken al aangegeven.
Ik heb 3 van de 4 nachten gedraaid. de collega's met wie ik die nachten werken vonden het niet kunnen.Na de 3e. Nacht werd ik wakker gebeld dat ik niet weet hoeveel te komen,het mocht niet en leidinggevende moest op het matje komen.
Misschien kun je het aankaarten bij HR of de bedrijfsarts? Daar mag je altijd consult aan vragen.
Ik zou ze echt niet werken, het is niet te doen. Volgens mij mag het officieel ook niet vanuit de arbo maar dat zou je op moeten zoeken.
 
Jeetje, wat vervelend zeg! Probeer er in goed overleg uit te komen met je werkgever. Zij mag je geen nachtdiensten opleggen. Zie ook: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/werktijden/vraag-en-antwoord/kan-mijn-werk-worden-aangepast-tijdens-mijn-zwangerschap-of-na-mijn-bevalling
Mocht je er samen niet uit komen, dan zou ik een afspraak met de bedrijfsarts laten maken. Hier moet je werkgever verplicht aan meewerken. Wellicht dat die en/of de arbodienst meer voeten aan de grond krijgt bij jouw werkgever.
 
Helaas, ze kunnen jou niets verplichten. Vanaf het moment dat je zwanger bent tot zes maanden na je bevalling hoef je geen nachtdiensten te werken. Ze kunnen hoog- of laag springen, maar dit is gewoon bij wet geregeld. Er zijn genoeg zwangeren die wel nog een tijd nachtdiensten blijven werken, omdat ze dit geen probleem vinden óf vanwege de ORT, maar dat blijft altijd aan jezelf.

Het kan vervelend voor je zijn om het ‘naar’ te moeten spelen, en dat wil je ook niet, zeker niet omdat je nu in zo’n kwetsbare positie zit. Leg het in ieder geval eens voor. De site van de fnv kan je hierin ondersteunen.
 
Wat vervelend zeg. Vooral als je aangeeft dat het eigenlijk allemaal niet lukt. Ik zou gewoon idd zoals er al meerdere zeggen de bedrijfsarts inschakelen en het er over hebben.

Ik werk zelf als verpleegkundige in de zorg. En werk ook 16uur in de terminale nachtzorg. Tot nu toe vind ik het nog te doen. Maar als het echt te zwaar word dan ga ik het ook aan kaarten(ben nu 16+2 weken).

In ieder geval sucses en hopelijk krijg je het voor elkaar.
 
Volgens mij staat er in het CAO dat je ze niet hoeft te draaien, als dit je werkgever niet in de problemen brengt.

Tenminste dit heb ik aan het begin van mijn zwangerschap gelezen in het CAO voor het verpleeghuis.

Succes ermee en ik hoop dat je er onderuit komt!
 
Thanks dames, het is duidelijk en zo klaar als ee klontje. Ze mag het me niet verplichten!

Het bijzondere aan dit hele verhaal is dat ik morgenvroeg mijn eerst inwerkdag bij deze werkgever heb. Ik heb besloten om morgenvroeg te bellen en te boel te cancelen. Hier ga ik gewoon niet in mee. Ik kan bij mijn vorige werkgever zo weer aan de slag (thuiszorg) en daarbij ben ik zelfs zeker dat ik helemaal geen nachten hoef te draaien. De reden van de switch van werk is een lang verhaal wat ik jullie zal besparen. Maar ik ga weer vrolijk terug.

Ik kan morgen wel komen, maar ik weet dat ik daar toch niet meer aan de slag ga (en wil). Dus voor beide partijen zonde om er moeite en tijd in te steken. Hieronder nog ff de letterlijke mail van mijn (nu niet meer) leidinggevende:


Bedankt voor je berichtje. Wat betreft het werken in de nachtdiensten. Zwangerschap is geen reden om deze diensten niet te werken. Zeker de eerste 20 weken kan dit prima. Helaas kan ik je hier vooreerst niet in tegemoet komen.



Nouja, aangezien ze mij niet tegemoet kan komen dan eindigt het daar. Helaas pindakaas.
 
 
Terug
Bovenaan