Nachtdiensten

A

Anoniem

Guest
Dag allemaal,

Hoop dat jullie hier een antwoord op weten..
Ik werk in een ziekenhuis waar ik aangenomen ben om wisselende diensten te draaien.
Nu ben ik 21 weken zwanger en merk dat het veel energie kost (heb ook de nachtdiensten gedaan dat ik zo misselijk was) nu vroeg zag ik in de cao dat je geen nachtdiensten hoeft te draaien, maar hoe zit het dan met je extra toeslag? Die behoud je dan niet want je bent dat denk ik verplicht om dagdiensten te draaien. Of meld je je dan ziek voor die nachten?
Ik heb een erg nare baas waar ik deze vraag niet aan wil stellen en weet ook niet zo goed bij wie ik moet zijn..
Ben nu een dag thuis gebleven om dat ik te hard gewerkt heb en last van mijn buik had..

hoop dat iemand mij kan helpen..?

Je mag idd geen nachtdiensten meer draaien, en je baas is het verplicht om je deze ook niet te geven, en ja je krijgt natuurlijk geen ORT over nachten die je niet draait, tenminste ik werk ook in de zorg en als je geen nachtdiensten draait krijg je ook geen ORT hierover, maar dat lijkt me logisch...je kan het miss met een andere collega bespreken of een teamleider, en als je baas moeilijk doet stap je naar hogere hand...

Je hoeft     geen nachtdiensten te draaien! De CAO zegt dat als je zwanger bent het niet meer hoeft ivm omdraaien van dag/nachtritme wat niet altijd prettig is voor moeder en baby. Ik heb namelijk zelf probleemloos tot 34 weken alle diensten gedraaid, ook de nachtdiensten. Dit ging dan wel in goed overleg met de baas die elke keer vriendelijk vroeg of het nog en of ie me nog mocht inplannen voor de nachten.
Gewoon vriendelijk melden dat je af wilt zien van de nachten en dat dat ook kan/mag volgens de CAO. En je krijgt de diensten uitbetaald die je werkt, dus als je alleen maar dagdiensten draait, krijg ke ook alleen maar dagdiensten uitbetaald. ( en ja, dit scheelt veel geld, hihihi!) Succes ermee!

-X- Marieke