Nachtelijke drama's!

Loïs is nu 21 maanden oud. Het is een lief kind en altijd opgewekt en vrolijk, maar ze is ontzettend haar grenzen aan het aftasten. Vooral bij mama. Overdag vind ik dit niet zo erg... het hoort erbij... al word ik er soms doodmoe van... naar papa luistert ze veel beter.. herkenbaar?
Nou is het probleem dus 's nachts... als mevrouw in de vroege ochtenduren wakker wordt, dus rond half 6, zet ze een keel op en houdt het hele huis wakker. Ik ga 1 keer kijken of ze haar knuffel en speen nog heeft en als dat het geval ik maak ik me zonder wat te zeggen weer uit de voeten. Ze zet daarna nog een hardere keel op en we laten haar vevolgens gewoon huilen. Met tussenpozen houdt ze dit een uur vol. 5 minuten huilen... 10 minuten stil... enz... daarna valt ze weer in slaap en kan ze soms half 9 halen. Prima... als ik niet hoef te werken. Maar als ik moet werken moet ze er om kwart voor 7 of 7 uur uit en dat kan net het moment zijn dat ze het opgeeft, maar als dit nog niet het geval is wordt al haar moeite dus toch uiteindelijk beloond zonder dat ik het wil!
Het is zo lastig... ze doet dit nu 4 dagen... en vannacht huilde ze zo hard dat ze al hoestend begon te braken. Ze was daar zelf zo van geschrokken dat ze daarna geen kik meer heeft gegeven. Ja een uur later probeerde het nog 2 momenten... daarna was het stil.

Ik weet dat negeren het beste is... geen aandacht zal uiteindelijk leiden tot stoppen... maar zijn er mensen die dit herkennen op deze leeftijd... ik heb het idee dat we midden in de vroege peuterpuberteit zitten. Kan dit?

En hebben jullie nog tips om haar sneller weer te laten doorslapen?

Zucht... lieve groetjes van een moeder die moe is!
 
Meid, ik leef met je mee.
Het is heel herkenbaar, maar ik heb geen kant-en-klare oplossing voor je.
Ook hier heeft de oudste, bijna 4, deze periodes met regelmaat gehad. Gelukkig duurde dit dan niet lang, maar een paar nachten waren we hier wel zoet mee. Wat wij deden, is wat jullie ook al doen, is laten huilen om dit patroon te doorbreken. Er naar toe gaan om te troosten, hielp niet. Dan wilde meneertje uit bed en werd het terugleggen alleen maar moeilijker.

Het is even doorbikkelen, maar uiteindelijk gaan julie de strijd winnen!
 
Het gaat nu weer 3 nachten goed.... zucht! Heerlijk! Ze strijd trouwens nu ook tijdens het eten. Het is echt een pittig kind... Soms wel moeilijk hoor.
 
Ik kan me die vermoeidheid heel goed voorstellen ... Ik zit er ook met regelmaat even door heen. Fabienne is in september 2 geworden en wil vaak en veel aandacht. Zij wordt dikwijls wakker als ik haar naar bed breng, doet haar vader dit dan slaapt zij door! Hoe vindt je dat?

Als ze vroeg wakker is dan geven we haar wat te drinken en na wat gekwebbel, gemopper en soms huilen, valt ze weer even in slaap. Ze heeft periodes gehad dat ze 's-nachts wakker was en dan gingen we naar haar toe; kort en bondig zeggen we gaan slapen en welterusten. Hier hielp dat want het huilen werd zo erg ... ze raakte compleet overstuur. Na even volhouden ging het beter.

Het eten is de laatste dagen drama, ze eet zo goed als niets en ik probeer me er niet te druk om te maken. Als ze echt honger heeft, eet ze wel. De strijd aangaan maakt het drama nog groter en dan is je eigen eetlust ook verdwenen.

Ik merk wel dat je echt consequent moet zien ... als haar pappa bv zegt dat ze niet mag slaan dan zegt ze; mamma ?? en dan zeg ik ook; nee je mag niet slaan. Zo klein als ze zijn, proberen ze je grenzen te verkennen.

Sterkte! Groetjes Esther

 
Consequent zijn! En gewoon laten huilen denk ik. 's nachts en 's ochtends zijn niet de momenten om te gaan huilen. Dat moet ze leren.
Wij hebben gelukkig nooit slaapproblemen gehad met onze dochter. Met onze tweede dochter (nu 3,5 maand) ook niet. Allebei zijn het hele goede slapers en worden vrijwel niet wakker 's nachts. Soms gebeurt het wel eens dat onze oudste wakker wordt en dan horen we haar moppelen, 'iss mij speen nou?'. Dan lopen we naar binnen, zonder het licht aan te doen of zonder iets te zeggen, geven haar dr speen en gaan zonder ook maar iets te doen weer de deur uit. Ze valt dan direct weer in slaap. 's ochtends is ze soms al om half 7 wakker maar gaat dan lekker boeken lezen. we hebben aan het voeteneind een stapel boeken liggen en een klein nachtlampje dat niet heet wordt.
 
ik leef erg met je mee! net weer 2 drama nachten gehad met onze evy van 2,5. ze wordt 's nachts wakker en krijst alles bij elkaar! en ook haar broertje van een half jaar wordt wakker. niks helpt, beker melk, knuffelen, toespreken etc... we hebben haar regelmatig laten krijsen, maar nu kan ze dus zelf uit haar bedje komen. probleem erbij! ze sliep in een meegroeibed met bedhekje. moet ik haar nu weer in een ledikantje gaan stoppen? ik weet het echt niet meer...:( ben zelf op, afgebouwde nachtvoedingen van ons zoontje, komen weer terug, omdat t mannetje zo overstuur is door het gekrijs van zn zus.
t helpt ergens wel om te lezen, dat we niet alleen zijn en ik weet ook dat het een fase is, maar t is wel zeer vermoeiend! sterkte alle mama's met spookjes!
en als iemand nog tips heeft... GRAAG!
 
Terug
Bovenaan