Nachtelijke feestje om 03.00

<p>Ik weet dat dit topic waarschijnlijk al honderden malen beschreven is, maar we zijn een beetje radeloos nu. Sinds een kleine maand wordt onze dochter (bijna 7 maanden) bijna iedere nacht rond 03.00 wakker. Het is inmiddels bijna 04.30 en slapen zit er voorlopig nog niet in. Ze wordt rustig wakker, is niet overstuur, huilt niet maar gaat eigenlijk altijd gewoon spelen. Sinds ze door heeft dat ze op de buik kan slapen is ze hier mee begonnen. Ze is echter geen buikslaper. Ze slaapt dan veel onrustiger. Honger is het naar ons idee ook niet, aangezien ze zo rustig blijft. Ze valt ook niet in slaap na een flesje en wil haar dit ook niet aanleren. We hebben al aan verlatingsangst gedacht gezien haar leeftijd maar dan zou zr toch huilend wakker moeten worden of niet? Het enige wat we kunnen bedenken is dat het met haar doorkomende tandjes te maken kan hebben, al heeft ze geen pijn of last. We worden zelf wakker doordat ze gaat draaien in bed en uiteindelijk ‘vast’ zit tegen de bedspijlen aan en ze duidelijk laat horen dat ze dat niet fijn vindt. Ze sliep al met 8 weken door en de nachtelijke uurtjes waren op het 1 a 2 keer geven van haar speentje nooit een probleem. Ovrdag slapen is rond de 4 maanden wel even een flink probleem geweest maar dat is uiteindelijk helemaal goed gekomen. Meestal haalt ze de slaap die ze im 03.00 mist in de ochtend wel weer in, ze slaapt dan uit. We zijn nu aan het kijken of het werkt als we haar gewoon om 07.00 de dag laten beginnen, maar tot bu toe heeft het nog geen effect. En zolang mijn dochter niet slaapt, slaap ik ook niet en dat begint er nu toch behoorlijk in te hakken. Ook als mijn vriend haar probeert in slaap te helpen, lig ik wakker in bed. Wie herkent dit en heeft tips om dit te doorbreken zodat we alle drie weer aan onze nachtrust toekomen.</p>
 
Ze gaat om 19.00/19.30 naar bed en valt na de fles vrijwel meteen in slaap. Soms nog wat tijd nodig om de dag te verwerken. Als ze echt moe is gaat ze ook wel eens eerder naat bed. Maar dit lijkt niks hit te maken voor haat nachtelijk feestje rond 03.00. Ze sliep dus meestal rond de 12 uur. In de ochtend tussen 9 en 10 doet ze een dutje van 2 a 2,5 uur en in de middag tussen 14.00 en 15.00 een van 1 a 1,5 uur. Haar waKkertijden zijn al redelijk lang. Hier letten we altijd goed op en gaat naar bed zodra ze moe wort en valt dan ook meestal zonder problemen snel in slaap. 
 
Wij hebben ook een tijd een nabijgekomen feestje gehad.
je kon er de klok gelijk opzetten dat ze om 2.00 wakker werd, maar wel rustig was idd. Ze kletste dan, dit kon een uur, anderhalf of zelfs 2 uur duren. Maar viel altijd zelf weer in slaap. Ik ben er nooit naar toe gegaan omdat ze rustig was. En ik ook niet wilde dat het te gezellig werd voor haar! 

en van de een op de andere dag, na ongeveer 3 weken was het over. 
 
Hi Duifje,
hier (gelukkig) geen ervaring met nachtelijke feestjes. We hebben een paar weken terug een traject met een slaapcoach gedaan en wat ik in ieder geval heb geleerd is dat iedere interventie die je doet 3 dagen de tijd nodig heeft om te kunnen zeggen of het werkt, dus je zou het een paar dagen langer kunnen proberen. Verder zei ze dat kindjes s ochtends hun slaap inhalen dus als je dat voorkomt zouden ze meer gaan slapen s nachts en tot slot valt het mij op dat je dochter best veel slaapt overdag. Misschien slaapt ze wel te veel overdags? Mijn zoontje van 6 maanden slaapt s ochtends 3 kwartier, s middags 1,5 uur en nog een minidut van 25 min aan het einde van de dag. Hiermee volgt hij een schema voor kindjes van 7 maanden en slaapt hij weinig hoor. Het zou s ochtends (volgens de coach) 1 uur mogen en s middags 2 uur en dan nog zo'n klein dutje. 


ik ben zelf geen slaapcoach, maar wie weet heb je wat aan deze dingen? 
ben erg benieuwd of het verbetert! groetjes!
 
Ivy; betekent dat dan dat je je baby wakker moet maken als hij/zij langer dan een uur slaapt in de ochtend? Mijn dochter is 6 maanden en slaapt ‘s avonds heel moeilijk. Overdag slaapt ze goed, in de ochtend vaak 1,5-2 uur. Maar als ik jouw tip zo lees, moet dit korter zijn. Maar wakker maken vind ik zo zielig als ze lekker ligt te tukken.
Sorry, is een beetje off topic maar ik ben wel benieuwd..
 
Hi gebruiker, 
jep dan moet je haar inderdaad wakker maken. Ik weet het, het is echt het meest tegennatuurlijke om te doen...
 
Inderdaad gaat wakker maken heel erg tegen mijn gevoel in, maar ik doe het nu ‘s ochtends wel in de hoop dat haar biologische klok zich weer reset en ze weer lekker doorslaapt. Haar ochtend en middag dutje zijn de laatste twee weken al vanzelf wat korter aan het worden merken we. Maar 3 uur slaap overdag haalt ze nog steeds makkelijk. Gelukkig is en blijft ze de vrolijke dame die ze altijd is en zijn wij eigenlijk degene die er moeite mee hebben. 
 
Dank voor je antwoord! Ga ik eens een paar dagen proberen.
3 uur slapen overdag is niet gek volgens mij. Uurtje ochtend, 2 uur ‘s middags, kort slaapje ‘s middags..
Valt je dochter zelfstandig in slaap op de plek waar ze de rest van de nacht ook slaapt? Als ze zelfstandig in slaap kan vallen, kan ze dat namelijk ook ‘s nachts beter als ze dan even wakker wordt?
 
Terug
Bovenaan