Nachtelijke slaapdrama, iemand tips?

Goedemorgen,

Onze dochter Hanne, die vanaf haar geboorte al een goede doorslaper is, is de laatste paar dagen aan het rommelen met slapen, met als hoogtepunt (dieptepunt) vannacht.

Ze werd vanacht om ongeveer 02.20 uur wakker, moest heel hard huilen. We hebben werkelijk van alles geprobeerd. Even bij mama liggen, en toen ze sliep weer teruggelegd. We waren nog niet op haar kamer, en begon ze weer hardverscheurend te schreeuwen. Nogmaals geprobeerd... Vervolgens geprobeerd haar te laten huilen, maar ze is onvermoeibaar. Ook nog even geprobeerd om tussen ons in te laten slapen, maar dan slapen papa en mama niet (het bed is niet zo groot). Weer terug proberen te leggen toen ze sliep, weer drama. Ook nog geprobeerd naast haar te  blijven zitten. Dan valt ze ook wel weer in slaap, maar zodra ze ook maar de indruk krijgt dat je weggaat, gaat ze weer heel hard schreeuwen.

Vanochtend om zes uur heeft ze ten einde raad nog een uurtje op papa's buik geslapen. Het leek wel een soort "verlatingsangst". Ze wilde persé dat één van ons bij haar bleef.

Heeft iemand dit ook meegemaakt, of heeft iemand tips. Aan de ene kant willen we er niet aan toegeven, omdat ze het allemaal wel goed door heeft... maar aan de andere kant vind ik het ook wel moeilijk om haar te laten huilen. Ze houdt het makkelijk een uur vol.

Ik hoop dat iemand nog een goede tip voor ons heeft. We willen heel graag slapen... ;)

Groetjes Jansje

Hallo,

Wij hebben met onze oudste dochter dit ook meegemaakt, maar dan vanaf haar geboorte tot ze anderhalf was. Wij hebben na het eerste jaar (toen werden we het echt zat), de 10 minuten regel aangehouden. We lieten haar gewoon in haar eigen bed liggen (wij willen liever niet dat een van de kinderen bij ons in bed slaapt), en gingen dat iedere 10 minuten even kijken. De eerste keer om te controleren of er niets ernstigs aan de hand was en dan kreeg ze een kus een liedje en een lief ga maar lekker slapen, dan na 10 minuten enkel een kus en ga maar lekker slapen, dan 10 minuten later weer enkel ga maar lekker slapen, en daarna iedere 10 minuten even kijken en een hand op haar rug. In het begin duurde het soms wel 2 uur voor ze eindelijk weer sliep, maar uiteindelijk gebeurde het steeds vaker dat ze na 2 keer kijken alweer sliep totdat ze uiteindelijk na anderhalf jaar door is gaan slapen. Nu is ze 4 en ze slaapt nog steeds minder dan leeftijdsgenootjes (gaat pas rond half 8 8 uur naar bed en is vaak al om 6 uur wakker. Maar ze doet nu zelf haar lampje aan en gaat wat boekjes lezen als ze wakker wordt (ook als ze een keertje 's nachts wakker is).
Onze andere dochter (nov 1 geworden) heeft rond haar verjaardag ook zo'n periode gehad, en ook bij haar werkte de 10- minuten regel. Zelfs na een paar dagen al, gelukkig.

Ik hoop natuurlijk dat je bovenstaande tip niet meer nodig hebt, en dat het bij 1 nacht is gebleven, anders veel succes. Want het kost wel enige moeite om dit door te zetten. Je wilt zelf natuurlijk het liefst slapen en niet iedere 10 minuten je bed uit hoeven.

groetjes,
Kirsten

Hoi,

Er zijn al meer topics geweest, oa gebroken nachten. Niet dat je niet nog een topic mag beginnen , maar misschien vind je daar wat tips. Het is (helaas) een vrij bekend verschijnsel met 13 maanden!

Succes, KT

Hoi Jansje,
Gebroken nachten zijn vreselijk! Ik heb 2 dochters, eentje van 15 maanden en eentje van net 3 jaar dus ook voor mij is het een bekend probleem. Ik heb wel een tip voor je, wie weet is het ook bij jullie van toepassing.
Heb je de laatste weken, sinds het slechter slapen, misschien iets veranderd op de kamer? De plek van het bedje, een stoel erbij of andere knuffels? Het kan namelijk zo zijn dat je kleintje daar op reageert.
Ik ben benieuwd of dit bij jullie ook het geval is. Als dit zo is dan is de oplossing nabij!! Laat me maar even weten.

Groetjes,
Ursula

Oh jee, ik herken er wel iets van. Maar gelukkig vind Daan het na een poosje wel goed dat ik weer wegga. Hij huilt dan wel even, maar dan houd binnen een paar minuten op.
Dat het bekend is met 13 maanden, wist ik eigenlijk niet  Ik moet maar weer vaker gaan lezen hier!
Geen tips, sorry...

gr Anita

Heel herkenbaar, nachtelijke slaapproblemen, heb zelf laatst ook een berichtje geplaatst op het forum over dit onderwerp. Het blijft moeilijk. Mijn jongste zoontje van 15 maanden is al vanaf zijn geboorte een slechte slaper, nog steeds zijn de gebroken nachten meer regel dan uitzondering. Heb ook al van alles geprobeerd, laten huilen maar dit houdt hij gemakkelijk 2 uur vol!! Er naast gaan liggen, dit werkte even maar daarna vindt hij dat net iets te gezellig. Als hij vroeg in de ochtend wakker wordt, 5 uur bijv geef ik hem vaak een flesje en dan slaapt hij wel weer in. Heb vandaag de wijkverlpk op bezoek gehad. Meneer liet zich meteen van zijn beste kant zien, driftbuien, gooien etc. Kwam nu wel goed uit dus. Zij gaat me proberen te helpen. Zij zegt dat het heel normaal is dat kinderen 's nachts wakker worden, ze slapen minder diep dan volwassenen. Ik dacht ook dat kinderen na een paar maanden toch wel door moeten kunnen slapen maar het blijkt dus heel normaal dat jonge kinderen 's nachts wakker worden, wel erg vermoeiend moet ik zeggen. Ik heb gemerkt dat hij rond een sprongetje 's nachts ook weer vaker onrustig is. ( nog vaker dan anders dus)   Weinig tips van mij, ik kan er zelfwel wat gebruiken!!! Vandaar dus dat ik de wijkverplk heb ingeschakeld. Sterkte, hopelijk gaat het snel weer over. Groetjes Linda

Ik herken het helemaal.

Onze dochter, die al vanaf 6 weken 's nachts doorsliep, begon met 12,5 maanden ook opeens te krijsen 's nachts.
Van te voren, als ze 's nachts wakker werd, kon je haar gewoon even goed leggen en dan sliep ze wel weer verder. Maar de werd ze echt krijsend wakker en als ze jou dan eenmaal gezien had, sliep ze al helemaal niet meer verder.
Als we haar dan bij ons in bed pakte, viel ze op een gegeven moment wel in slaap (al kon dit soms wel een uur duren) en als ze echt vast sliep, konden we haar weer terug leggen.
Even afkloppen, maar de laatste week gaat het weer een stuk beter met slapen en heeft ze alweer een paar nachten gewoon doorgeslapen.

Ik heb inderdaad ook al van menigeen gehoord dat dit rond deze leeftijd normaal kan zijn.
Ik heb ook gelezen dat kinderen slechter slapen als ze net kunnen lopen. Omdat ze dan weer zoveel nieuwe indrukken opdoen, slapen ze slechter.

Ik heb dus niet echt tips, het gaat nu vanzelf weer wat  beter.  Even gaan kijken en weer weggaan werkte bij ons echt niet. Elke keer als we waren geweest ging ze harder krijsen. We hebben ook een nacht geprobeerd om haar gewoon te laten huilen totdat ze weer in slaap viel, maar na 2 uur(!!) hebben we dat maar weer opgegeven.

Ik hoop voor je dat je binnenkort ook weer lekker kunt slapen.

Groetjes Hada

echt een goede tip!!
een boekje waar ik heel veel aan gehad heb en waarvan ik had gewild het veel eerder te hebben gelezen: 'slaap' van beatrice hollyer en lucy smith.

Terug
Bovenaan