nachtmerrie's van het zwemmen

hoi hoi

heb een vraagje sverre heeft al een paar weken last van nachtmerrie's en dat is voornamenlijk donderdag nacht als we daarvoor donderdag dus baby zwemmen hebben gedaan.

hebben meer kindjes hier last van? of iets in dei richting hoe moet ik er mee omgaan? stoppen halve les tijdje niet gaan. graag tips.

doei deoi lucy
 
Hi Lucy,

Hoe oud is Sverre ook alweer?
Ik ben al ruim een jaar een fanatiek babyzwemmer met mijn zoontje (16mnd)

Hoe is de begeleiding met zwemmen?
Heb je het idee dat hij het een beetje eng vind of vind hij het helemaal geweldig?
Hou er rekening mee dat het enorm enerverend is voor je ventje..het kan zijn dat hij er gewoon té moe van wordt wat zijn weerslag heeft op het slapen.

Als hij het hele zwemmen maar zozo vind moet je heel goed op zijn gezichtje letten (dat moet je eigenlijk altijd wel hoor maar dan zeker) als hij het niet meer leuk vind wat je op dat moment doet, gelijk stoppen en afleiden met bijvoorbeeld een liedje ofzo.
Als je op dat moment gaat troosten bevestig je hem alleen maar in het: "zie je wel het is niet leuk gevoel"

Maargoed ik kan nu een heleboel "als scenario's" beschrijven maar ik ben eerst eigenlijk even nieuwschierig naar je antwoorden.

Groetjes Saskia
 
hoi hoi

dank je wel voor de reactie. sverre vind het zwemmen maar zo zo volgends mij en hij drinkt ook liters water probeer het te voorkomen maar helaas nog niet echt gelukt. in 45 min luier door en door nat.

de begelijding is wel oke. en dat te moe worden is denk ook wel waar ik leg hem in bed na zwemmen en hij slaapt 3,5 a 4 uur achter elkaar.

hij klempt zich af en toe echt aan me vast als een klit. los zwemmen met bandjes gaat nog niet ivm veel water drinken.

doei doei lucy
 
Hi Lucy,

Je zou haast denken dat hij buikpijn krijgt van het vele water dat hij binnen krijgt...
Ik weet niet hoe het bij jullie gaat maar je doet bij ons mee met wat je kan en de rest doe je gewoon op het tempo / niveau van je kindje!
Waar ze ook heel erg op hameren hier is dat je echt goed naar het snoetje van je kindje moet kijken, niet leuk = niet doen. Nooit dwingen of "nog even doorgaan want dan went het wel", nee dat wordt dan alleen maar drama!
Eigenlijk reageer je bij zwemmen heel "tegen-natuurlijk" daarmee bedoel ik dat je niet troost maar juist heel blij doet en afleid met liedjes als hij iets niet helemaal leuk of een beetje eng  vind.
Probeer juist de dingen die hij wel leuk vind wat meer te herhalen of daarop terug te vallen als hij iets doet wat hij niet leuk vind.
En daar hoort natuurlijk ook blij belonen bij! Ik zing en neurie bijna de hele les haha.
Ook als er een oefening komt waar hij nog niet aan toe is dan doen we iets voor onszelf, dan blaas ik bellen in het water voor hem of even lekker knuffelen.
Als je je ventje onder zijn okseltjes pakt en een kommetje van je handen maakt voor onder zijn kinnetje, dan kan hij haast geen water drinken, lukt dat wel?

Ik zou zeker de volgende keer maar een halve les ofzo pakken en dan nog eventjes op je gemakje in het warme badje gaan afsluiten.
Hier is dat zowieso altijd de afsluiting van het baby-peuterzwemmen! Ook lekker voor mama even opwarmen haha!

Oh trouwens dat zwemmen met bandjes daar is Kyan ook nog niet aan toe hoor!!
Dat duurt hier ook nog wel even; hij vind die bandjes gewoon niet fijn om zijn armpjes. Dat doen we dus gewoon niet; wij drijven rond op mama's handen en houden dan wel de bandjes vast, dan kunnen we er wel een beetje aan wennen..

Ik hoop dat je wat met dit hele verhaal kunt, en als je nog vragen hebt dan stel ze maar!

Groetjes Saskia
 
hoi hoi

heb er nog eens goed over na gedacht en ga het aankijken en ook vooral op men eigen tempo doen.

en als het dan beter gaat is het goed zo niet stop ik er na een paar lessen mee.

dank je wel voor het advies en hou je op de hoogte doei doei lucy
 
Hi Lucy,

Dat heb je helemaal goed!
Het zou jammer zijn als je nu zijn prille zwemervaring een negatief tintje geeft!
Ik ben enórm fan van babyzwemmen maar vooral omdat Kyan het echt geweldig vind!
Gewoon lekker je eigen gangetje gaan en je door niemand op laten jutten!
Als hij merkt dat jij relaxed bent en alle aandacht voor hem hebt zal hij vanzelf vertrouwen krijgen.
En idd als het helemaal niet beter wordt kun je altijd nog   een time-out nemen van een paar weekjes.
Wat misschien ook werkt, maar ik weet niet of je een bad hebt, klein laagje water in bad of evt douchebak en lekker even zelf laten spatten en doen.
Zo went hij op zijn eigen tempo aan water, misschien een idee?

Veel succes en ik hoop dat het lukt!

Groetjes Saskia
 
hoi hoi

wil effemn zeggen dat ik 2 a 3 lessen ga stoppen en dan aan kijken hoe het gaat. gister nacht ging het weer rederlijk. sverre slaapt snachts bij oma omdat ik nacht dienst heb dus is niet zo leuk voor oma. en sverre.

doei doei lucy wordt vervolgt
 
Terug
Bovenaan