Nachtmerries en niet te bereiken of wakker te maken.

Ik heb een zoontje die in januari drie is geworden. Nu wordt hij de laatste tijd iedere keer wakker om een uur of 11 's avonds. Hij begint dan heel klagerig te huilen. Als ik dan naar hem toe ga huilt hij, is hij onrustig aan het bewegen, maar heeft wel zijn ogen dicht. Hij slaat steeds wartaal uit, wat af en toe maar verstaanbaar is. Toch gaat hij steeds harder huilen, tranen over zijn wangen. Ik kan hem niet wakker maken. Zelfs niet met een koud washandje in zijn gezicht, of even optillen en naar beneden gaan. Hij gaat gewoon beneden door met huilen, nog steeds met zijn ogen dicht. Hij wil niet aangeraakt of getroost worden.Dit kan hij zo drie kwartier volhouden. Op een gegeven moment valt hij of weer in slaap, of hij wordt uiteindelijk wakker en kan weer normaal praten.
Herkent iemand dit, ik maak me zo'n zorgen.

Groetjes Erika
 
Hoi Erika,


Ik herken je verhaal wij hebben ook een zoontje van drie jaar en ook hij droomt weleens en is dan vaak hysterisch, we kunnen hem dan ook niet wakker krijgen. Vaak laten we hem brullen en soms helpt het om hem voor animal planet (tv) te zetten en te vertellen wat we zien hij wordt daar weleens wakker van. Meestal duurt dit zo'n kwartier en ook dan valt hij weer gewoon in slaap.
Die kleintjes maken op een dag veel mee en dat moeten ze verwerken en dat doen ze in hun slaap. Ik denk niet dat je je zorgen moet maken het zijn vaak fases die ze doormaken. Er gewoon voor hem zijn op dat moment is denk ik het beste. Sterkte ermee.


Groetjes Marian
 
Hoi,
Heb er zelf geen ervaring mee maar wist dat ik een tijdje geleden er iets over gelezen had en dat juist geadviseerd wordt het kindje niet wakker te maken omdat dat het vaak alleen erger maakt. Het niet kunnen bereiken schijnt erbij te horen. Men zegt dat je er het best rustig bij kunt blijven en zachtjes kunt toespreken en het dan vanzelf rustig zal worden.
Op www.consulatiebureau.nl stond er ook nog iets over, ik weet helaas niet meer waar ik het heb gelezen.

Succes, Judith
 
Hallo allemaal,

Ik heb een zoontje van 3jaar en ook hij kan zo in eens heel erg beginnen te huilen in zijn slaap en trapt met zijn voeten erg zweten. Wakker maken maakt het alleen erger heb ik gemerkt. Ik neem hem dan gewoon tegen me aan en strijk over zijn rug en laat merken dat hij niet alleen is. Na 10-15min. slaapt hij weer rustig werden.

groetjes Mama van Koen
 
Vriendin van mij heeft een dromenvanger gekocht en dat scheen bij hen te helpen, zoontje droomt helemaal niet meer zoals jullie dat omschrijven. Ik heb er geen ervaring mee en zou het ook niet geloven, maar zij zweert erbij!!!
 
Wij hebben een zoontje van ruim 2 en n half en die doet dit ook. Al sinds zijn geboorte slaapt hij onrustig en in fases laat hij dit slaapgedrag zien. Afgelopen winter is het een periode van 3 maanden geweest, hij werd meestal ook rond 11 of rond 3 uur wakker om dan lange tijd jammerend in bed te liggen. Dit heeft hij wel eens 2 uur volgehouden. Hij bevindt zich dan in een soort trance, alleen huilt hij niet met tranen. Wij haalden hem er ook niet uit, stelden hem wel gerust maar dat leek hij toch niet te horen. Uiteindelijk viel hij weer in een rustige slaap.

Door het cb zijn we hiermee doorgestuurd naar een pedagoge. Zij legde uit dat de periode waarin ze zo onrustug slapen de REM slaap is. Die komt altijd met dezelfde golven tijdens de slaap wat verklaard waarom ze altijd rond hetzelfde tijdstip wakker worden. De REM slaap is de lichte slaap, de slaap waarin we dromen, onze belevenissen verwerken. En het ene kind neemt meer prikkels in zich op en heeft er dus ook meer te verwerken dan het andere. Ze heeft ons echt gerust kunnen stellen en sindsdien maken we ons er wat minder zorgen over. Gelukkig gaat het nu al weer een tijdje goed met het slapen. Maar als hij weer eens erg jammerd kan ik er makkelijker mee om gaan omdat ik weet dat er niks aan te doen is en dat het niks ernstigs is. Ik hoop voor jullie dat de nachten ook weer wat rustiger of in elk geval gerustgestelder verlopen.
Groetjes Soela
 
Terug
Bovenaan