Nachtmerries..

A

Anoniem

Guest

Hoi mama's,

Sinds wat weken heeft kay regelmatig nachtmerries..

Ineens een ijzig geschreeuw en gehuil en als je boven komt ligt hij in zijn slaap te krijsen. Hij is dat zo intens verdrietig en schreeuwt alles bij elkaar in zijn slaap. Ik pak hem dan altijd tegen mij aan en streel zachtjes door zijn haar en  zing er zacht een troostliedje bij. Intussen maakt papa een klein flesje 90 cc melk klaar en dit geef ik hem dan ook in  zijn amper verlichte slaapkamer. Dit is ook het enige wat hem kan troosten. Tijdens het drinken wordt hij langzaam een klein beetje wakker/rustiger. Als hij met enorme teugen zijn kleine flesje melk heeft opgedronken wieg ik hem zachtjes terug in slaap. Als ik hem dan weer in zijn bedje leg slaapt hij weer gewoon verder,.. arm manneke!

Het is heel normaal dat kindjes tot de leeftijd van 1 jaar regelmatig nachtmerries hebben. Heeft allemaal te maken met het verwerken van indrukken en veranderingen van hun dagelijkse ritme.

Een veelgemaakte "fout" is dat men denkt het kindje wakker te moeten maken, maar dit moet je juist niet doen! Een baby die droomt en wakker wordt gemaakt denk dan vaak nog in de droom te zitten en verwart zijn echte indrukken/gevoelens met die van een droom waardoor het  nog meer van  streek kan raken.
Belangrijk is je kindje tegen je aan te houden en te knuffelen, want juist dan is je kindje er heel gevoelig voor. Ondanks zijn extreme verdriet is hij zich enorm bewust van deze aanraking wat hem geruststelt. Vermijd uiteraard overige prikkels zoals licht en geluid etc..

Hoe dan ook blijf ik het zo enorm zielig vinden zo'n klein hoopje mens te zien liggen met een rood hoofd, bezweet voorhoofdje een flinke krokodilletranen..
Gelukkig slaapt hij daarna weer vredig en is hij de dag erop er niet minder vrolijk op!

Zijn er meer kindjes die last hebben van nachtmerries?

Esmé mv Kay

Hoi Esmé!!

Ja Fabio heeft sinds 2 nachten dat hij ook krijsend wakker wordt, alleen had ik sterk het idee dat het de (hoek)tanden waren. Het enige wat in zijn geval helpt is bij mamma in bed in slaap vallen en als hij dan slaapt, weer naar zijn eigen bedje.
Misschien kunnen het ook wel enge dromen zijn, maar hij wordt dus echt wakker van zijn eigen gekrijs....

Groetjes van Cissy

Nee, hier geen nachtmerries (gelukkig)... Maar voor als ze wel komen: bedankt voor de goede tips!!!
Groetjes happyM.

Hier geen nachtmerries meer. Dean heeft er wel een tijdje last van gehad.  Hij heeft nu  sinds een paar weken een knuffel in bed en het was opeens over. Heel vreemd. Ik weet dat ik zelf als kind heel lang last heb gehad van mijn dromen en mijn zusje ook. Ik ben benieuwd of Dean het straks ook heeft.
En je hebt gelijk, je moet je kind niet wakker maken; daar schrikken ze alleen maar van en ze kunnen inderdaad de dromen en de realiteit niet scheiden. Weet ik uit ervaring. Maar het blijft natuurlijk lastig.

groetjes,
Nelly.

Het is ook lastig!! Het liefst wil je je kleine min of meer wakker maken en zeggen dat het een droom is,.. Maar zo werkt het helaas niet. Ook al weet ik hoe het "hoort", ik blijf het altijd een lastig moment vinden. Wordt er soms ook wel een  soort van  verdrietig van. Het gaat je gewoon aan je moederhart..
Die frustrerende onmacht ook!!! haha..

Maar het is lastig ja..

Ahh, niet verdrietig zijn hoor! Hihi. Ik droom nog steeds weleens (nee, niet zulke dromen!)  en dan duurt het ook even voordat ik wakker wordt. Dus ja; het blijft lastig.

Ben dan niet verdrietig in de zin van dat ik ga huilen.. Maar wel dat ik er een rot gevoel door krijg. Ik heb zelf vroeger ook veel gedroomt, en weet hoe angstig je erdoor kunt raken. Ik had dat alleen maar in mijn kindertijd zeg maar en erg vaak! Maar het is meer dat het me aan het hart gaat je kindje zo van streek te zien.

Na 10 minuutjes is dan alles weer rustig en tevree.. Dan ben ik blij dat we hem weer hebben kunnen geruststellen. Het gevoel hebben kunnen geven dat we er voor hem zijn..

Hoi,

Yari heeft dit sinds een weekje,
eerst dacht ik dat het zijn tanden waren, hij heeft er nu 2   !!!!!!!
Maar die zijn echt heel erg goed door en het ineens erg hard opschreeuwen blijft doorgaan. ( met hele dikke tranen )
Bij ons is het de laatste dagen 3 x in de avond, na 24.00 uur slaapt hij gewoon door tot 7.30 uur. Ik pak hem vaak ff rustig tegen me aan, wieg hem een beetje en leg hem dan weer terug, Dit is meestal voldoende en valt hij weer lekker in slaap.

Hij is dan echt helemaal "overstuur", echt heel zielig maar na even troosten/wiegen slaapt hij weer  heerlijk verder.

Groetjes Marina.

Terug
Bovenaan