Nachtvoeding afbouwen

<p>Mijn zoontje is nu 5 maanden en weegt 7,3 kilo. Gewoon helemaal netjes volgens het CB. Wij moeten alleen de nachtfles af gaan bouwen, omdat hij niet goed drinkt overdag en vooral in de ochtend laat hij vaak een halve fles staan. Hoe pakken jullie dit aan? <br /><br /></p><p>Hij krijgt om 19.00 de laatste voeding en Slaapt dan tot 03.30 uur. Dat is dus 8 uur achter elkaar. Hij wordt dan echt huilend wakker van de honger. Een speentje heeft hij niet, dus ik kan hem niet foppen. <br /><br /></p><p>Moet ik echt al stoppen, als hij zo veel honger heeft in de nacht? Ik wil hem namelijk echt niet laten huilen van de honger! Zou het niet vanzelf opschuiven tot een uurtje of 6-7 in de ochtend, wanneer hij er aan toe is? <br /><br /></p><p>hoor graag van jullie ?</p>
 
Ik vind het niet gek en al knap zolang slapen vanaf 19:00 want veel rond die leeftijd krijgen een droomvoeding om 22-23 en slapen dan tot 6-7. Hoeveel geef je nu snachts? Wellicht is de helft ook voldoende en gaat de ochtend fles ook weer op!
 
Gewoon lekker blijven geven. Je kleintje geeft vanzelf aan wanneer het flesje niet meer nodig is. Je kunt wel steeds een beetje minder geven. Wij zaten op een gegeven moment op 60 om 23.00 en daar had ze ook genoeg aan om weer lekker te gaan slapen. Rond 10 maanden sliep ze ineens door en viel het flesje vanzelf weg. Volgens het cb had ze deze ook al een hele tijd niet meer nodig, maar mijn dochtertje blijkbaar wel.
 
Dankjewel voor je reactie! Ik vind het dus ook allemaal niet zo gek, vandaar de twijfel. Lig wel vaker in onenigheid met het CB. Ik geef hem nu gewoon 180+6, maar misschien hierin minderen denk je? Ik zou kunnen proberen of hij dan voldoende heeft! 
 
Gewoon lekker je kindje volgen! Minder kun je altijd proberen als je dat wilt, je ziet vanzelf hoe hij reageert. Mijn dochter van 14 maanden drinkt nog elke nacht bij me. Volgens mij stoppen de nachtvoedingen vanzelf als je kindje daar aan toe is. En kun je het ook afbouwen als je er bv zelf doorheen zit. Maar als jij het prima vindt zo zou ik het lekker blijven doen!
 
Wat een apart advies.. Ik heb 8 maanden borstvoeding gegeven, toen liet ik haar ook altijd gewoon drinken snachts. Onze dochter is nu 10 maanden en drinkt ook vaak nog 's nachts, drinkt haar flessen sowieso bijna nooit leeg. Klein meisje, snel vol? ik heb geen idee, ze heeft genoeg plasluiers dus dat gaat prima volgens mij. 
Wat ik wel doe is hoe later in de nacht, hoe kleiner de fles.. Bijvoorbeeld: vannacht kwam ze om 4.00u (heeft de laatste fles om 19.00u gehad), en toen heb ik haar 90 ml + 2 scheppen gegeven. Dus ook iets meer water, soms heb ik het idee dat ze meer dorst dan honger heeft.. Ook als het warm is geef ik haar meer water, heeft ze 's avonds slecht gegeten (afgelopen dagen door een enorme verkoudheid) geef ik haar weer meer voeding.. Oftewel, beetje op gezond verstand en gevoel :) Soms komt ze al om 1.00u, dan geef ik haar bijvoorbeeld 120+3. Ook weer afhankelijk van hoeveel ze om 19.00u heeft gedronken En soms slaapt ze door..   
Oftewel, als je het mij vraagt: lekker je kindje en je moeder/vaderhart volgen! Als je kindje veel te licht of veel te zwaar is is het een ander verhaal, maar zo te lezen is dat niet het geval. 
Succes!
 
Keurig hoor! Dat is idd 8 uur doorslapen, alleen idealistisch zou dit zijn van 23-7. Maar jouw kindje slaapt zeker door!!, alleen op de 'verkeerde tijd'. Gewoon lekker geven die voeding, het veranderd heus wel een keer. Hier 2 kinderen en tot 18 maanden hadden ze geregeld een slok melk nodig hoor.. met 5 maanden is dat zeker niet gek. Doorslapen kun je niet afdwingen. Je zou wel kunnen proberen om die nachtfles wat minder te geven, kijken of hij 120cc accepteert en dan doorslaapt tot de volgende ochtend.
 
Wat een ontzettend fijne reacties. Dankjewel voor het meedenken! Ik ga proberen een kleinere fles aan te bieden en anders laat ik het gewoon zo. Fijn dat meer mensen in de nacht gewoon nog wat geven; een volledige of halve voeding! 
 
Terug
Bovenaan