Nachtvoeding afbouwen

Goedemorgen mede-moeders,

Mijn zoontje Youri van 5 weken zit momenteel op 6 (fles)voedingen per dag. Ik probeer 5 voedingen te doen, maar hij wil 's nachts ook nog een voeding. Overdag doe ik 5x120ml  + 4 schepjes en dan 's nachts minder: 1x90ml +3 schepjes. Hiermee is hij dan wel tevreden en valt daarna weer in slaap. Omdat Youri overdag wel eens na 2 uurtjes alweer honger schijnt te hebben (vooral tussen 12.00-15.00 en tussen 19.00 en 20.00) vroeg ik de CB of ik niet meer voeding moet geven. Zij antwoordde dat ik eerst op 5 voedingen uit moet proberen te komen. Heeft iemand een tip hoe ik de nacht-voeding kan afbouwen. Youri krijgt de laatste fles rond 23.00-23.30 en komt dan weer tussen 4.00-5.00.  
Ik hoor/lees het graag van jullie.

Groetjes Dianne
 
hallo,

mijn ervaring is dat als je de laatste voeding van s'avonds elke keer wat eerder geeft dat ze dan s'nachts ook langer slapen.
bij Huub was dat ook zo hij kreeg de laaste voeding om 21.30 uur (ipv. om 23.00 uur) en sliep toen al door tot 06.00 uur.
als je je kindje wakker moet maken s'avonds dan zit hij waarschijnlijk al in de vaste slaap en slapen ze daarna niet meer zo goed. met het gevolg dat ze s'nachts eerder wakker worden.
bij ons is dat allemaal erg makkelijk gegaan.  

ik hoop dat je er wat aan hebt en dat het bij jullie ook zo gaat.  
groetjes brenda
 
Een kind van 5 weken heeft nog wel nachtvoeding nodig hoor! (er zijn uitzonderingen)
Maar je moet het niet gaan afbouwen als hij het niet aangeeft.
je merkt wel wanneer je het iets kunt sturen, maar je kunt het nooit echt sturen.
Meestal is dat met ongeveer 12 weken, andere baby's zijn later. mijn zoontje begon met 10 weken te rommelen, hij kwam later in de nacht, zelfs één keer niet. Toen weer wel.
Toen hij 12 weken was sliep hij door.
Maar 5 weken.... niet doen hoor als hij het niet zelf aangeeft.
 
Dag Dianne,

Ik weet hoe zwaar de nachten zijn maar eerlijk gezegd ben ik het eens met Titianne. Ieder kind is natuurlijk anders maar 5 weken is erg vroeg. Gewoon pas stoppen als ze zelf aangeven er aan toe te zijn. Bij ons was dat na ruim 3 maanden (maar wij hebben dan ook wel een echte hongerlap).

Eventuele tips voor straks zijn:
-de laatste voeding wat later dus pas om 24.00 uur
- de laatste voeding voeding voor hongerige babies
- de laatste voeding 1 schepje extra

Maar daar zou ik pas mee beginnen als je kindje wat langer doorslaapt en het dus nog net niet haalt.

Succes
Annemiek
 
Hoi,

Doorslapen met 5 weken lijkt mij iets te veel gevraagd, maar goed, er zijn van die wonderbaby's. Die van mij vind ik zelf al een aardig wonderkind omdat ze nu sinds twee weken door begint te slapen en ik hoor van iedereen dat we daar maar blij mee moeten zijn. Mijn meisje is nu 9 weken jong, dus sliep wat langer door vanaf 7 weken. Ik moest haar 's avonds laat elke keer wakker maken voor de laatste voeding en dan dronk ze heel slecht. Op eigen houtje bedacht ik dat ze dan misschien wel genoeg had gehad gedurende de dag en heb ik eens uitgeprobeerd wat er zou gebeuren als we haar lieten slapen. Dus om 21.00 de laatste fles en warempel, ze sliep net zo lang als wanneer ik haar om 23.00 uur nog wakker maakte. Nu slaapt ze zelfs door tot een uurtje of 06.00 (soms zelfs 07.00 uur). Ik heb haar trouwens meer gegeven toen ik dacht dat ze dat nodig had, dit mocht ook van het CB, maakte niet uit hoeveel voedingen je geeft, als er maar ongeveer 3 uur tussen zit. Dus met 5 weken gaf ik haar nog 6 voedingen van 120 ml. Zij maakte daar vanzelf 5 voedingen van door dus langer te gaan slapen. Mijn advies, kijk gewoon goed naar je kindje, bij honger gewoon wat meer geven (10 of 20 ml  extra kan echt geen kwaad) en als je 's avonds moet gaan wakker maken, lekker laten liggen, probeer dat gewoon eens uit. Je hebt grote kans dat als je kindje overdag wat meer krijgt, hij dan 's nachts niets meer nodig heeft. En als dat wel zo is, geduld is een schone zaak... Dat denk ik ook bij mezelf als mijn meisje weer eens afwijkt van het schema dat ik in mijn hoofd heb en geef haar gewoon waar ze om vraagt, ook al is het midden in de nacht en slaapt ze 'normaal' wel door.

Succes,

Jootje
 
Terug
Bovenaan