nachtvoeding afbouwen

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen! Ik heb een dochter van 13 weken (6 wk te vroeg geboren) en weegt 4900 gram. Ze krijgt nu nog 6 voedingen van elk 130 gram. s'nachts komt ze nog steeds voor de voeding en het tijdstip hiervoor wisselt. Hierdoor is er ook overdag totaal geen schema omdat we telkens 4 uur tussen de voedingen houden. Volgens mij is het tijd om naar de 5 voedingen te gaan. Hoe bouw ik de nachtvoeding af en hoeveel voeding per keer zou ik haar nu moeten geven?
Bedankt alvast voor de tips!!
 
Bij mij ging het afbouwen van de nachtvoeding vanzelf. Ik denk dat je gewoon moet wachten tot ze uit zichzelf gaat doorslapen. Daar is niet zoveel aan te regelen.
 
Je zou kunnen proberen om de laatste fles meer te geven en dan als ze in de nacht wakker wordt een speentje. En dan op die manier iedere keer rekken. Hier ging dat erg goed. Op een gegeven moment ben ik ook rijstebloem bij de fles gaan doen. Hij was toen 2,5 maand. Heb het eerst in de ochtend geprobeerd om te kijken of hij geen kramp kreeg en toen dat goed ging 's avonds 2 schepjes in de laatste fles.

Succes en hopen dat je snel weer je volledige nachten terug hebt!
 
Owja, je hebt ook voeding voor hongerige baby's en die kan je ook gebruiken als nachtvoeding. Duurt langer voor ze dat hebben verteerd. En hier hielp dat de eerste nacht niet, maar de tweede nacht sliep hij wel langer daardoor.
 
Hoi,
Mijn ervaring is dat dat idd niet zo goed te regelen valt, zeker op deze leeftijd want we tellen die 6wk misschien wel mee, maar eigenlijk zit jou kindje ong gelijk aan een kindje van 7weken!
Ik heb iig altijd s'nachts de borst gegeven als mijn kinderen erom "vroegen".
Ook overdag is een strak ritme niet voor elk kind haalbaar, mijn jongste hield zich helemaal niet op aan tijden en werd veel liever op verzoek gevoed!

Gr MJ
 
Ben het met MJ eens. Jouw kindje is eigenlijk 7 weken! En dus is het heel normaal dat hij 's nachts nog komt. Sommigen gaan pas na 4 maanden (dat zou voor jouw 16 weken + 7 = 23 weken zijn) doorslapen. Voed je kindje overdag goed! Jouw kindje mag maximaal 180 cc x 5 kg hebben, dat is in totaal: 900 cc!! Over 6 flessen verdeeld is dat dus 150 cc. Dus 150 cc water + 5 schepjes! Als je dit aanbied en hij nog niet doorslaapt dan kun je hier niets aan doen. dan moet je het gewoon accepteren. Dus voedt hem voerdag goed en neem het vervolgens zoals het is. Als ouders kun je niet voor je kindje bepalen dat het tijd is om 's nachts niet meer voor een fles te komen. Op een gegeven moment slapen ze vanzelf langer. Ik zou niet aan rijstebloem beginnen, dat is niet voor niets pas vanaf 4 maand en liever helemaal geen bijvoeding voor 6 maand. Ons kleintje kreeg er hele harde ontlasting van... dus probeer het eerst als je dit toch wilt pas met 4 maanden en stop gelijk wanneer de poep hard wordt want dan zijn de darmen er niet aan toe.
Het is een goed teken dat je kindje elke nacht wisselt qua tijd. dan weer vroeg en dan weer laat. dat betekent dat hij al wat begint te beseffen dat ie langer kan doorslapen. Meestal duurt het dan niet lang meer of ze slapen tot 5/6 uur. En dat noemt men al doorslapen. Van 11 tot 7 slapen of van 7 tot 7 slapen, doen baby's pas veel en veel later.

Succes met de nachtvoedingen.... het is slopend, helaas.... maar even doorzetten en het komt helemaal goed!
 
mn kleintje is nu 14 weken, weegt ruim 6 kilo, en krijgt nog 6 flesjes. Ze slaapt 's-nachts van 22.00 uur tot 3.30 uur en dan weer tot 7.00 uur... Nog niet door dus....

Ze krijgt van mij ook zes flesje zolang ze erom vraagt. Ik bied haar altijd 5 keer 200 cc aan, maar over de dag verspreid laat ze vaak zo;n 120 cc staan. Dat krijgt ze dan 's-nachts.... Zo kom ik niet over de liter per dag heen en went ze niet aan volle flessen 's-nachts.
Mijn oudste ging trouwens pas met 5 maanden van de nachtvoeding af, en sliep pas met 10 maanden door omdat ze steeds haar fopspeen kwijt was..... Je kunt dat soort dingen nu eenmaal niet forceren!
 
Terug
Bovenaan