Het kan gewenning zijn. Dat ze gewend is om de zoveel tijd wakker te worden en dan een fles te krijgen. Enige wat je daarbij kan doen is hopen dat het stopt of andere gewoonte aanleren. En dat laatste zal gepaard gaan met verzet.
In de ogen van je dochter gaat het nu prima. Ze wordt een aantal keer wakker snachts, drinkt een lekkere fles en gaat weer slapen. Jij als ouder weet echter dat het niet nodig is en dat doorslapen uiteindelijk voor iedereen fijner is. Dus jij wilt dat zij dat graag gaat doen.
Mijn zoontje heeft ook tot bijna een jaar nachtvoedingen gehad. Maar rond 11 maanden wist ik dat hij het niet meer nodig had, hij had ook al af en toe per ongeluk doorgeslapen. Toen heb ik besloten dat hij geen fles meer kreeg s nachts. Toen hij wakker werd en ik dus geen fles ging geven, werd hij uiteraard boos. Logisch! Hij is gewend een fles te krijgen en ziet niet in waarom hij dat niet krijgt, waarom de gewoonte moet veranderen. Hij ziet dat niet in, want hij is een baby. Aan jou (in dit geval mij) dus de taak om vol te houden en hem uit te leggen waarom hij geen fles meer krijgt. Jij weet wel waarom je het doet en kan hem/haar helpen door er voor hem te zijn, uit te leggen en op een andere manier weer in slaap te komen. Als je dit volhoudt, kun je het patroon doorbreken en je dochter een nieuw patroon aanleren. Dit zal altijd gepaard gaan met verzet, simpelweg omdat je dochter het goed vindt gaan zo en geen reden ziet om het te veranderen.
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk verwoord heb. Kortgezegd komt het erop neer dat jij weet wat goed voor je baby is en waar je baby naartoe moet. Baby zal altijd protesteren of boos worden als je een patroon zal willen veranderen waar de baby van houdt. De baby ziet simpelweg het grote plaatje en eindresultaat niet. Maar soms moet dat nu eenmaal.
Succes! Bij ons heeft het een paar nachten geduurd. Hou vol!