nacontrole 6 wk na de bevalling verplicht??

Hoi meiden,
Na helaas een verschikkelijke bevalling in het ziekenhuis, (Ingeleid, weeenstorm, ruggenprik die nooit geholpen heeft, knip en vacuum, kindje wat bleef steken achter mijn bekken) kan ik eindelijk  gaan genieten.
Ze is alweer  3 weken oud onze mooie dochter Loïs. Met mij gaat het gelukkig ook weer goed en tis waar alles rondom de bevalling "vergeet" je gelukkig snel.
Nu ben ik tot aan mijn bevalling onder begeleiding geweest van de vk, maar ivm snel stijgende bloeddruk moest ik ingeleid worden bij de gyn. Nu had mijn vk het plan dat ik het vast prettig zou vinden om voor de nacontrole bij de gyn langs te gaan. Maar ik heb deze gyn welgeteld 2.5 uur mogen meemaken en daarvoor nog nooit gezien.
Ik zoek het dus helemaal niet om bij haar weer langs te moeten. En ga dus liever bij mijn vk terug, ondanks dat zij dus niet mijn bevalling begeleid heeft.
Nu vroeg ik me af  of je uberhaupt op nacontrole moet komen, van mijn 1e dochter kan ik me herinneren dat dit namelijk niets voorsteld. Gewoon even leuk je baby showen en effe kletsen. Dus wellicht maak ik gewoon helemaal geen afspraak....
Wat zeggen jullie?? Zijn er meer die het wel prima vinden zo en niet op nacontrole komen??
Groetjes Amber

Mijn nacontrole ging net zoals jij het beschrijft. Even bloeddruk meten, een praatje maken over de bevalling en klaar weer. De verloskundige bood nog aan om de hechtingen te bekijken. Ik wist niet dat dit ook zou gebeuren, en had dan ook nog niet gedouched die dag. Ik heb dus eigenlijk bedankt voor de eer hihihi.

Nee, volgende keer laat ik het ook schieten. Bij mijn verloskundige is het in ieder geval optioneel. Het was meer onder het mom van, jaaa.... de verloskundige zou het wel leuk vinden als je zou komen bla bla bla......

Eigenlijk is het enige positieve dat ik een kopie van het bevllingsverslag heb gehad, omdat ik er weinig van heb meegekregen. (Het duurde in totaal 3 uur)

xxx
Mama van Navara

Hoi,

Ik heb ook niet zo'n leuke bevalling gehad die uiteindelijk in een spoedkeizersnee eindigde. Ik ben wel op controle geweest en dat was om 2 redenen. Wondcontrole, kijken of de wond goed genas en ik had toch wel wat vragen omtrend de bevalling en hoe het eventueel bij een volgende zou gaan.Ik vond het persoonlijk wel prettig dat ik met mijn vragen ergens terecht kon.

groetjes

nee hoor is niet verplicht.
Bij mijn oudste heb ik net als jij de hele zw.schap onder controle gestaan van de VK en op het laatst overgedragen aan de gyn (en ook ingeleid, weeenstorm ed voorbij zien komen).
Ben toen wel naar de nacontrole geweest bij de gyn en die heeft idd een blik op onze zoon geworpen (nadat ik ruim een uur in de wachtkamer had gezeten met dus een wurm van 6 week) maar verder niks. Geen bloeddruk check of niks en ondanks dat de bevalling voor bij niet echt was 'naar wens' had ik ook geen vragen oid.

Bij de 2e 'gewoon' met eigen VK kunnen bevallen en bij haar ook op nacontrole geweest, wat dus idd een gezellig kletspraatje was. Vond ik echter ook wel een leuke afsluiting van die periode die je toch bij de VK loopt en dingen deelt.

Afgelopen november bevallen van de 3e en ik ben niet op nacontrole geweest. Wel wederom bevallen met eigen VK en aangezien dit de leukste was van de 3 (vond ik dan haha) had ik het erg leuk gevonden om nog eveb langs te gaan. Afspraak stond ook, ben er heen geweest (haast haast met de oudste naar school en met peuter en baby richting VK) gaat de deur open... een vervangster?! Eh ja nou dan hoeft het van mij niet heb ik dus ook gewoon gezegd... naar huis gegaan, nog een nieuwe afspraak gepland en die ochtend nog gebeld of ze er nu wel zelf was... nee dus.

Nou laat dan maar, onze knul was inmiddels bijna 3 maand.

En om nou te zeggen dat ik iets gemist heb? Nee....

Zou er nog een kindje komen denk ik niet dat ik een nacontrole zou plannen meer (of het zou al een ks moeten zijn geworden). Neem wel afscheid bij de laatste keer dat ze thuis komen .

groetjes,
Marije

Terug
Bovenaan