Nacontrole thuis door VK?

Ik ben al sinds het begin van mijn zwangerschap onder controle van het ziekenhuis, dit ivm ons moeilijk zwanger worden en cyste in de eierstok en de vorige bevalling die een keizersnede was. Nu werd me door de dame van de thuiszorg verteld dat de nacontrole thuis door een verloskundige gedaan moet worden... Nu zou ik dus na de bevalling een verloskundigebureau moeten bellen om me te controleren, zomaar iemand onbekends aan mn kraambed om mn eventuele hechtingen of wat dan ook te laten zien...
Is er iemand van jullie die hier ervaring mee heeft of advies? Ik voel me er namelijk nog niet echt prettg mee.

Zo gaat dat als je na de bevalling naar huis mag. Maar het is wel handig om voor je bevalling een verloskundige te bellen en misschien al een keer langs te gaan om kennis te maken. Zij moeten het ook inplannen. Als je pas belt na je bevalling ben je waarschijnlijk te laat. En in het ziekenhuis weet je ook niet wie er aan je bed komt.

bij ons in het zkh werken ook vk's die de nacontrole thuis komen doen..... kun je dat niet eerst navragen?

Zelf ben ik bij de vk begonnen en pas kort over naar de gyn.
Ik vind het dus juist fijn dat mijn oude vk's het kraambed en nacontrole weer doen.

De VK is er na ontslag uit het ziekenhuis niet alleen voor de moeder maar ook voor de baby! Na 7-10 dagen neemt het consultatiebureau en de huisarts (indien noodzakelijk) deze zorg over. Het is dus niet alleen voor jou. Mijn ervaring is dat het in het kraambed meer over de baby gaat dan over de moeder.....Daarnaast zal de VK niet naar jouw hechtingen kijken tenzij de kraamhulp aangeeft dat dat nodig is omdat ze het niet vertrouwd. De kraamhulp zal dat wel elke dag doen overigens. Dat zijn toch ook vreemden? Persoonlijk snap ik jouw probleem daarom niet zo goed.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik het juist andersom heb ervaren nadat ik bij mijn derde overgedragen ben naar de gynaecoloog. Wat een drama in het ziekenhuis, continue iemand anders aan je bed door wisselingen van het personeel en elke keer alles op nieuw vragen. Niemand nam de tijd het dossier door te lezen, laat staan om naar mijn antwoord te luisteren. Maar goed, ik heb altijd gedacht, het hoort er allemaal bij. Met het krijgen van kinderen en het traject erna lig je er in het algemeen ook niet op je voordeligst bij. 't Kon me ook weinig intereseren moet ik eerlijk bekennen.....

Net als de vorige schrijfster zou ik je wel adviseren deze nazorg in orde te maken voor je bevalling. Vraag eens aan vrouwen in de omgeving wat zij als een fijne VK-praktijk hebben ervaren. Misschien dat dat wat rust geeft.

Eens met bovenstaande reacties om nu alvast contact op te nemen met de verloskundige. Mijn ervaring is in ieder geval positief met het verloskundige-bezoek. Ik ben gedurende mijn zwangerschap ook onder controle geweest in het ziekenhuis, dus zag de verloskundige voor het eerst in het kraambed. De verloskundige is op de eerste dag 5 minuutjes geweest om te kijken hoe het ging met mij en de baby, op de vierde dag voor de hielprik en op de zesde dag voor de laatste controle (o.a. van de hechtingen). Al met al duurden de bezoekjes bij elkaar nog geen 30 minuten. Volgens mij dus geen reden om je zorgen te maken!

Terug
Bovenaan