Nagelbijtertje

<p>Hoi allen, ik heb een dochter van 5 die al een maand of drie flink aan het nagelbijten is. Nog niet tot bloedens aan toe, maar hangt er wel tegen aan en doordat ze zo kort zijn doet het ook zeer. Ze doet dit voornamelijk als ze verlegen/ nerveus is of juist lekker thuis op de bank tijdens een filmpje. Als ze haar ‘bedknuffel’ heeft is die vervolgens het slachtoffer.</p><p>We hebben al verschillende dingen geprobeerd zoals vieze lak, juiste mooie lak, pleisters o.i.d. maar niets werkt. Als we het haar zien doen dan attenderen wij haar erop en stopt ze wel, maar 10 sec later zitten ze weer in haar mond.  </p><p>Ik had gelezen dat het een kwestie van accepteren is aangezien je het moeilijk af kan leren en haar beter een alternatief kan bieden. In deze context heb ik een bijtketting voor haar gekocht, maar zeg nou eerlijk… (nagel)bijten accepteren vind ik toch wel een dingetje. </p><p>ik ben op zoek naar ervaringsdeskundigen! Wie o wie heeft er een bijtertje thuis en heeft tips?</p>
 
Hi, 
Ik beet zelf vroeger nagels, af en toe en nooit tot bloedens aan toe. Op mijn 16e ermee gestopt omdat ik het gewoon zo lelijk vond! Als er nu eentje scheurt heb ik nog steeds soms een zwak momentje en bijt hem helemaal kort? 
Nu merkte ik sinds een paar maanden dat mijn zoontje van bijna 6 ook af en toe op enkele nagels beet! We hebben erover gepraat dat het lelijk staat en gezegd dat het echt heel erg vies is en vreemd is, ook heb uitgebreid uitgelegd wat aarsmaden zijn en hoe je die krijgt, nou dat maakte wel indruk! Ik knip ze nu echt om de 5 dagen zodat er nooit wat te bijten valt en hij doet het gelukkig niet meer.
Nou was hij natuurlijk niet zo fanatiek ermee bezig als jou dochter. 
Misschien een beloningssysteem met stickers of een klein kadootje? 
Zou het ook heeel moeilijk vinden zoiets maar gewoon te accepteren hoor. 
Succes. 
 
Dank je Mamsell. Misschien moet ik gaan werken met plaatsjes van aarsmaden ;-) beloningssysteem hebben we in gang gezet. Hopelijk gaat het iets werken. Vooralsnog heeft ze nu af en toe de bijtketting om en een kleine pleister om de nagels die het meest beschadigd zijn. 
 
Je zou eens kunnen zoeken op reflexintegratie therapie. Soms is een bepaalde reflex onvoldoende geïntegreerd en blijven kinderen of volwassenen steeds de handen naar de mond brengen. Ik weet er verder niet genoeg vanaf maar wie wie heb je hier iets aan om te Googlen. 
 
Hi, 
Ja heb ik ook gedaan, plaatje laten zien van aarsmaden, en het proces (van kleine eitjes die lekker in je warme buik gaan uitkomen etc) in geur en kleur verteld, verantwoord om ze bang te maken? I dunno??‍♀️ hier werkte het, en lijkt mij sterk dat ze er iets aan over houden. 
Wat goed een beloningssysteem! Ben benieuwd of het aanslaat! 
De vieze lak, bite - tex volgens mij, hielp bij mij als kind zijnde ook aardig. 
Misschien gewoon een combinatie van dit alles maken, en goed en duidelijk uitleggen wij gaan hier samen helemaal mee stoppen vanaf nu en dat kun jij zeker weten! Nageltjes bijten is verleden tijd en we gaan er samen voor zorgen dat we/jij dat niet meer doet! 
Groetjes 
 
 
Terug
Bovenaan