Nagels bijten

Tja, ik vind het zelf ook nogal wat vroeg. Maar Tygo bijt al geruime tijd zijn nagels af. Ze zijn inmiddels ultra-kort en hij blijft gewoon bijten. Tot in het leven aan toe. Soms komt hij met een bloedende vinger bij me (huilend natuurlijk) om een pleister vragen...

Hij is denk ik zo'n beetje in het nieuwe jaar ermee begonnen, althans... toen merkten we het pas. Hij doet het soms uit verveling, dus voor de tv. Maar laatst was hij gewoon aan het spelen en hij doet zo z'n vinger in z'n mond en rats... weer een stuk eraf.

Ik heb al van alles geprobeerd om het hem weer af te leren. Azijn op z'n vingers, constant mondeling corrigeren, en zelfs bite-ex op z'n vingers gedaan. Dit laatste werkt eventjes, maar omdat je toch z'n handjes vaak wast (of afveegt met die snoetendoekjes), gaat het er heel snel weer af. Dat moet je dus blijven smeren.

Klinkt dit bekend bij iemand?
Alle tips zijn welkom!

Groetjes happyM.

ja gek hè? Volgens mij zit het in de genen...
Maar heel vervelend, Stijn doet het ook. Op een gegeven moment bedacht ik me dat ik al heel lang zijn nagels niet meer had geknipt en toen viel het me op, dat ie ze afbijt. Ook zat ie constant in zijn neus en waren wij idd telkens aan het corrigeren. Klinkt heel negatief en na twee tellen ging hij gewoon weer verder. Dus nu roepen we bv. “handjes op je hoofd” of “handjes in de lucht”... zodat ie verbaasd is en helemaal afgeleid. Inmiddels doet ie het veel minder en heb ik van de week voor het eerst in weken weer eens zijn nagels geknipt, hopelijk blijft het zo.
Nu klinkt het bij jullie iets hardnekkiger maar denk wel dat je het beste nu kan volhouden anders komt ie er nooit meer vanaf, ben ik bang. Succes ermee!

Merel bijt ook nagels..

Ik heb dat ook altijd gedaan, toch in de genen dan?
Ik bijt ze niet niet meer, maar heb nog wel vaak mijn vingers in de mond uit gewoonte denk ik...(dan frut ik aan mijn nagels maar bijt niet)

ik denk dat ze dat ziet en overneemt ofzo...dus probeer ik er op te letten het niet meer te doen..

Elise mv Merel en Thomas

Hier bijt alleen mama nagels en ik probeer het "stiekum" te doen. In de hoop dat Enzo het niet nadoet.
Maar ik moest het vroeger ook afleren van mijn ouders toen ik klein was en die smeerde er sambal op. Ik was er zo van genezen.
Maar het meer gewoonte dan verveling, zelf denk ik dat de enige oplossing blijft om iets op zijn vingers te smeren....

suc6 ermee

liefs di silva

Hoi,
Zelf geen nagelbijtertjes hier, maar ik ken wel iemand met een kind die dat ook deed. Het schijnt inderdaad een erfelijke factor in zich te dragen.... en als je kind het jou dan ook nog ziet doen, gaat het dubbelop ;)
Zij kregen het advies om er vooral géén aandacht aan te geven en het kind wel te belonen als het een tijd niet op zijn nagels beet.
Het afleren van nagelbijten d.m.v. die producten die je op de nagels moet smeren schijnt pas echt goed te werken als ze 4 of 5 jaar zijn. Dan begrijpen ze de link tussen waarom je dat doet en het nagelbijten pas.
Bij hun kindje ging het zo over, niet meteen maar na een tijdje was het ineens over.
Groetjes, Noor mv Skip, Bo en ?

Terug
Bovenaan