Nare gedachtes

<div> </div><div>Graag zou ik advies willen krijgen! </div><div> </div><p> </p><div style="text-align: left;">Drie weken geleden ging het totaal niet goed met me en is erambulance gekomen.. uiteindelijk bleek het iets onschuldigs ik was aan het hyperventileren. Ik heb ADHD en waarschijnlijk kwam het doordat ik was gestopt met mijn medicijnen. (Voor een zwangerschap) ben weer begonnen op advies van de dokter met de medicatie. Als nog voel ik me somber/moe en gaan mijn gedachte alle kanten op die niet fijn zijn! Nare gedachtes die ik niet meer in het hier en nu krijg. Ook vind ik de avonden en nachten heel vervelend.. komt dit door hormonen en wordt dit minder?? (Ben sinds het hyperventileren zwanger, nu bijna 6 weken) heeft iemand hier ook ervaring mee of tips?</div>

Hoi hoi,
Ten eerste.. Ik weet wat je meemaakt qua hyperventileren. Het is onwijs eng maar gelukkig niet gevaarlijk! Je zal vast heel erg geschrokken zijn. Ik raad jou wel aan en ook omdat je nu zwanger bent (gefeliciteerd!!) om er niet mee te blijven lopen maar er hulp bij te zoeken. Nare gedachtes zijn heel vervelend en dat is nog zacht uitgedrukt maar blijf er niet alleen mee lopen. Deze tijd krijg je niet meer terug dus probeer er wat moois van te maken.
Liefs

Ik heb de eerste periode heel erg last gehad van mijn hormonen. Ik was ook somber en dacht zelf dat mijn depressie terug was gekomen. Er spookte van alles door mijn hoofd. Heb zelfs gesprekken op werk gehad omdat ik het even allemaal niet meer zag zitten. Ik wist pas na 7 weken dat ik zwanger was, en linkte het ook helemaal niet daar aan.
Na weken heb ik de huisarts gebeld en die zei dat het te maken zou hebben met de zwangerschap. Pas bij week 18 ging het steeds beter. Mijn hormonen gingen op en neer en ik was echt geen leuke vrouw voor mijn man.
Nu ben ik inmiddels 34 weken en heb er haast geen last meer van. Tuurlijk soms mijn huilbuien, maar dit heb ik ook als ik een zielige reclame zie. 
Ik heb het idee gehad dat mijn lichaam erg moest wennen aan het zwanger zijn. En onderschat het niet, je lichaam krijgt evht veel te verdragen qua veranderingen.
Geloof me, het komt goed Maar blijf er over praten!
Ik wens je een hele goede zwangerschap toe. Voor je het weet heb je je kleintje in je armen♡

Hier een mede-stuiterbal!

Wat vervelend dat je last hebt van nare gedachten. Ik kan hier zonder medicatie ook flink last van hebben. Gelukkig gaat het tot nu toe goed, maar heb dit scenario uitgebreid besproken met mijn huidige psychiater. Depressies/depressieve gevoelens komen bij zwangerschappen sowieso relatief vaak voor, als je stopt met medicatie kan dat dubbelop zijn. Ik raad je aan contact op te nemen met je behandelaar en te vragen om een verwijzing naar een POP-poli. Hier werken kinderarts, gynaecoloog en psychiaters samen om jou en jouw kind zo gezond mogelijk de bevalling door te loodsen. Er is medicatie waarvan is aangetoond dat het noet schadelijk is. Aangetoond is wel dat een depressie van de moeder tijdens de zwangerschap slecht kan zijn voor het kind, dus neem jezelf én je baby serieus en zoek tijdig hulp. Zeker niet iets om je voor te schamen! 

Hier ook een zwangere adhd-er... Ik was gestopt met de medicatie gelijk met de anticonceptie en heb het heeel zwaar gehad. Was vreselijk depressief, last van hormonale buien en aggressie en voelde mij heel onbegrepen. Ook hyperventilatie gehad...doodeng...Toch blij dat ik ervan af nu ik zwanger ben want had dat er ook niet bij kunnen hebben. 
Wel heb ik nog steeds erg last van mijn gedachten. Die gaan zo snel en voel mij snel overprikkeld... Ik heb nog erg moeilijk met het vinden van een uitlaatklep... Want alle dingen waar ik relaxt van werd mogen niet meer. En hardlopen of een stuk wandelen red ik niet met mijn blaas. 
Hoop dat je psycholoog goede tips heeft... Heel veel sterkte!
@mede stuiterbal, Ben benieuwd welke medicatie niet schadelijk zou zijn dan...

Wat naar dat je zoveel last had van negatief gevoel. Ik ben ook gestopt met verwijderen van spiraal; geen succes. In overleg lagere dosis gaan slikken, met idee dat ik zou stoppen zodra ik zwanger zou zijn, omdat het mij en mijn behandelaar geen succes leek een jaar aan te kloten.. Jaar werd het niet, kwam er achter dat ik zwanger was na week zonder medicatie door vakantie, maar eerste week dus wel medicatie geslikt.
Nu gaat het verbazingwekkend goed zonder pillen, maar ben ook aardig beroerd, dus mijn afleiding zit hem in slokjes drinken, beschuitjes eten en naar de wc gaan. Verder heel opgewekt, hopelijk blijft dat zo. Ben wel mijn sleutels weer wat vaker kwijt?
Verschillende antidepressiva, zoals Sertraline zijn ‘veilig’, mogen zelfs met borstvoeding worden gebruikt. Als je somber wordt zonder methylfenidaat is dat dus eventueel een optie. Helaas is er niets goedgekeurd dat echt de gedachten remt. 

Terug
Bovenaan