nare herrinnering

Lieve meiden, ik zit met een probleempje. Ik ben nu 27 weken zwanger van mijn eerste en straks komt uiteraard de bevalling. Heb het hier al over gehad met mijn VK, maar het zit me niet lekker. Ik ben toen ik 16 was meerdere malen door mijn (ex)vriend, zeer pijnlijk sexueel misbruikt. Nu is het zo dat er een kans bestaat dat ik deze pijn weer ga ervaren tijdens de bevalling. Nu is dit wel een soort gewenste pijn, maar het kan zijn volgens mijn VK dat ik een terugslag krijg en ik dus tijdens de bevalling compleet doorflip. Gelukkig weet mijn man dit ook en probeerd hij me ten alle tijden te steunen en mijn VK zal hier rekening mee houden. Ik weet niet zo goed wat ik nu moet doen. Enerzijds heb ik zoiets van , dit is wat anders en ik krijg er iets moois voor terug, maar toch ben ik een beetje bang.

Heeft iemand een tip voor mij??????

Alvast bedankt.

ik heb ook zoiets mee gemaakt en mijn man steunt mij er dus ook heel erg in maar ik ervaarden het ook moeilijk en voelde mij heeel erg smerig en wilde alleen maar douchen was echt niet leuk want dan staan er zoveel tussen je benen te kijken dat je er onpasselijk van word .ik wilde mn kindje op dat moment dus ook helemaal niet vast houden dat vond ik wel moeilijk en heb er wel een tijdje last van gehad .maar door er veel over te praten met je man van wat je door maakt en wat je voelt is wel heel belangrijk . ik ben nu 31 weken zwanger van ons tweede kindje en ziet er wel weer tegen op om te bevallen maar ziet het verder wel positief in omdat ik er veel over praat en mn man steunt mij er erg veel in en als je ergens niet mee eens bent zeggen hoor! trek je mond echt open hee heel veel sterkte en kom op he je kunt het hoor succes

Ik ben ook misbruikt toen ik 14 was. Ik ben 1,5 jaar geleden bevallen van mijn dochtertje, en ben nu 30 weken zwanger van de 2e. Ik heb er gelukkig geen last van gehad tijdens de bevalling.
Ik heb de hele gebeurtenis ook goed verwerkt (heeft heel wat jaren gekost)misschien dat dit ook wellicht heeft gescheeld?
Ik asocieerde de pijn van de bevalling niet met de pijn van de verkrachting, ik heb me er op geconcentreerd dat ik iets moois op de wereld aan het zetten was, ontstaan uit de liefde tussen mijn man en mij. Dat hielp mij er doorheen.
Ik wens je heel veel sterkte, en hoop op een goede bevalling zonder nare herinneringen

ik kan er natuurlijk niet echt helemaal over mee praten omdat ik zo iets gelukkig nooit heb mee gemaakt maar ik kan jou angst wel begrijpen!ik denk dat je de bevalling alleen met je verloskundige en je man moet doen,er hoeft verder niemand bij te zijn!! probeer het idee vast te houden dat het iets heel moois is en niet iets vies wat er gebeuren gaat,laat je man naast je staan,en niet aan je voeten-einde als je dat prettiger vindt,zo als ik al zei,ik ken deze ervaring natuurlijk niet maar ik weet wel dat bevallen een hele mooie ervaring hoort te zijn waar een beetje pijn bij hoort! heel veel sterkte toegewenst!!!

Vanuit professioneel oogpunt kan ik je alleen maar aanraden om in gesprek te gaan over de gevoelens die je nu ervaart en de gedachten en ideeen die je hebt over de bevalling. Het is denk ik een goed plan om hiervoor naar een psycholoog te gaan. Op deze manier kun je je geestelijk waarschijnlijk beter voorbereiden en wellicht kun je wat 'handvaten' krijgen om te voorkomen dat je in totale paniek raakt.
Misschien heb je net als anoniem helemaal geen last van de traumatische gebeurtenis bij de bevalling; het kan zijn dat je alleen maar met de bevalling bezig bent en helemaal niet met vroeger of met de dingen om je heen.

Ik wens je in ieder geval heel veel sterkte en al het goeds!!

ben zelf meerdere malen verkracht en daarnaast sexuell misbruikt ik zag mij helemaal niet bevallen en heb mijn ontsluiting tegen gehouden ik wilde niet bevallen en ben uiteindelijk op het laatste moment na 1 dag en nacht bevallen dmv een keizersnede. een hele opluchting! De volgende x krijg ik weer een keizersnede. dat heeft mij heel erg gerustgesteld. iedereen beleeft het weer op zijn eigen manier. ik wens je heel veel sterkte met de bevalling!

Even een vraagje.....Ik heb hetzelfde meegemaakt, ik heb mezelf ook afgevraagt of ik dit moest aangeven bij mijn dokter maar min man vond dat onzin.....IK denk er niet meer zo aan, ik denk wel dat ik het een plaatsje heb gegeven. Maar is dat nou heel omhandig van mij....? moet ik dit wel aangeven. Zou dat echt verband met elkaar kunenn hebben de bevalling en verkrachting....?
Hebben jullie tips...?

voor wie engels leest: er is net een boek verschenen: when survivors give birth. Van Penny Simkin. Het schijnt heel goed te zijn. Er is vaak verband tussen verkrachting en bevalling, al is het maat dat je overgeleverd bent aan iemand die inwendig onderzoek doet. Ik denk dat het verstandig is om er met je dr over te praten, als het goed is zal hij/zij er zelf wel naar vragen of je op dat gebied negatieve ervaringen hebt.

Terug
Bovenaan