natuurlijk bevallen na eerdere keizesnee?

Hallo,
Ik ben heel benieuwd of er moeders zijn die ervaring hebben met een natuurlijke bevalling nadat de eerste een keizersnee is geweest? Ik moet in het ziekenhuis bevallen vanwege het grotere risico i.v.m. de wond van de keizersnee, maar wat zijn die risoco's dan? Ze zeggen dat je in principe gewoon natuurlijk kunt bevallen maar wie heeft daar ervaring mee?
Groetjes,
Lianneke

Mijn eerste is geboren dmv een keizersnede.  Ze kwam met het breedste deel van haar hoofd (ze lag iets gedraaid) en haar hoofd is groter dan gemiddeld (gelukkig heeft ze een prachtige bos met haar waardoor het niet opvalt) Ze kon er gewoon niet door. Mijn jongste  was veel kleiner  en is tengerder gebouwd (met dus een kleiner hoofdje)  en die lag wel goed. Van hara ben ik dan ook gewoon bevallen.

Ik denk dat de kan op herhaling van een keizersnede gewoon afhankelijk is van wat de reden van de  keizersnede is.

helaas heb ik er genoeg gehoord die bij de tweede weer met spoed een keizersneden kregen.

Miep

De eerste is bij mij dmv ks geboren. Hij lag in volledige stuit met zijn hoofd achterover. Had dus ook geen keuze.
Ben inmiddels moeder van 3 kids. De andere twee via natuurlijke bevalling geboren. Geweldig gewoon!! Je bent veel eerder op de been. Moest wel in het ziekenhuis bevallen voor het geval dat het lidteken zou scheuren, maar dat is niet gebeurt!

Groetjes Brenda

Mijn eerste bevalling was ook door middel van een keizersnee ivm een onvolkomen stuitligging... was me dus nooit gelukt want hij zat vast in mijn bekken ze moesten hem werkelijk los trekken!! maar goed... verder niks aan over gehouden en alles ging goed ....
De tweede bevalling was inderdaad ook in het ziekenhuis (wond kan openscheuren) en was op de gewone manier....
maar mij was (helaas) de keizersnede beter bevallen...

Zoek maar op het internet naar VBAC. (vaginal birth after cesarean).

Er is altijd een risico dat de eerdere snee openscheurt door de weeen,
vandaar dat je bij een VBAC ook geen inleiding mag hebben omdat dat
uiterst krachtige weeen zijn.

Daarnaast hebben VBAC kindertjes een 5 keer hogere kans op lethale
complicaties dan normaal. Nou is 5 keer nihil ook nihil, maar het zijn
dingen om bij op te letten, ze laten je niets voor niets in het
ziekenhuis bevallen.

Persoonlijk kies ik er voor bij een evt. 2e kind ook een keizersnede (+
directe sterilisatie) te nemen, ook omdat de vorige bevalling veel te
lang duurde, groot kind (9 pond), niet vorderende ontsluiting,
inleiding etc.

Dus als ik een volgende keer vaginaal zou gaan moet ik het volledig op
eigen kracht doen. Aangezien mijn man grote kindertjes verwekt is dat
in mijn geval niet zo verstandig.

Je moet voor jezelf uitmaken of het iets is wat jij wilt (je hebt recht
op vaginaal danwel ks) en je daarin verdiepen. Informeer bij de
verloskundige.

Hoi,

Ik ben 4 jaar geleden via een keizersnede bevallen van mijn 1ste dochter. Ik heb er 1,5 jaar over gedaan om te herstellen en je krijgt veel ongeloof van bepaalde mensen.

Nu (10 weken geleden) ben ik op de normale weg bevallen van mijn 2de dochter. Een  bevalling  op zich is geen pretje, maar je bent er na veel sneller hersteld. Ik voel me nu fit en heb geen pijn meer. En de pijn van de bevalling ben je snel vergeten. Die van een keizersnede niet.

Groeten Veronique

hoi meiden,

Ik ben met de 1e dmv een spoed ks bevallen ivm hellp-syndroom (35 weken en 5 dagen)  en daarbij dalende hartslag van het kindje. Bij de 2e had ik de wens om normaal te bevallen zodat ik zo snel mogelijk weer thuis zou kunnen zijn bij mijn 1e en manlief. Helaas is dit allemaal anders gelopen ivm vroegtijdig breken van vruchtwater (35 weken en 4 dagen) Ze hebben me kunnen rekken tot 36 weken en 3 dagen en toen hield ik het niet meer uit van de onzekerheid en hebben ze geprobeerd op te wekken met infuus. Helaas geen resultaat en ook de harrtslag van deze baby ging drastisch naar beneden en heb dus weer alsnog een spoed-spoed ks gehad. Ik moet zeggen dat het mij absoluut niet is tegen gevallen, ik mocht na 3 dagen naar huis en ben toen zelf nog 1 nachtje langer gebleven. Ik ben nu ruim 2 weken verder en doe alles zelf weer.

Het prettige van de 2e ks was dat ik wist wat er ging gebeuren/verwachten en dat is met een natuurlijke maar weer afwachten. Ik weet nu dat ooit eens bij een 3e ik niet natuurlijk meer mag en vroegtijdig dan weer een ks krijg. Maar had het toch liever natuurlijk gedaan!!

groetjes carreen en caithlyn (14/9)

Terug
Bovenaan