Natuurlijk bevallen na keizersnede

<p>Hi allen, ik hoop dat iemand mij kan helpen met onderstaande vraag.<br /><br />Als je een keizersnede hebt gehad is het advies om bij de tweede in het ziekenhuis te bevallen. Het is echter niet verplicht. Valt het dan wel onder medische noodzaak? Oftewel, wordt het volledig vergoed uit de basisverzekering?</p>

Ik dacht dat het sowieso een medische bevalling was. Ik heb begrepen dat ik bij een volgende zwagerschap mag starten bij de verloskundige maar dat het aan het eind van de zwangerschap wordt overgenomen door de gyn. 

Na een keizersnee heb je een wat grotere kans bij een 2e bevalling op het scheuren van de baarmoeder (klinkt eng maar is zeldzaam). Uit voorzorg 'moet' je daarom na een keizersnee in het ziekenhuis bevallen. Het is dus een medische indicatie en de verzekering vergoed dat gewoon.
Moet staat tussen aanhalingstekens omdat niemand je kan verplichten om in het ziekenhuis te bevallen. Als jij op de hoogte bent van de risico's en besluit dat je die aanvaardbaar vindt en je wilt thuis bevallen dan kunnen ze je niet onder dwang naar het ziekenhuis sturen. 

Mijn eerste bevalling was een keizersnede en om die reden ben ik aan het eind van mijn zwangerschap verwezen naar het ziekenhuis. Ik was door die eerdere keizersnede inderdaad een 'medisch geval' en dus werd het vergoed vanuit de verzekering.

De reden daarvoor is overigens dat je lidteken aan de binnenkant van de baarmoeder niet te lang onder druk mag staan. In andere woorden: de bevalling mag niet te lang duren. Om die reden heb ik voor een 2e keizersnede gekozen. Mijn eerste bevalling had ik na 12 uur (met weeopwekkers en gebroken vliezen) nog steeds 0 cm ontsluiting....

Geen zorgen. Mijn 2e was een ks. Daarna nog 3x normaal bevallen. Wel in het ziekenhuis en nu zwanger van de 6e. Ik probeer normaal te bevallen.

Terug
Bovenaan