natuurlijk licht laten wakker worden??

A

Anoniem

Guest
Hallo mama's

Ik zit een beetje met een dilemma.

Noah word normaal rond 9 uur wakker en gaat dan tussen 11 en 1 uur en tussen half 4 en 5 uur weer slapen. En hij gaat s'avonds tussen 7 en half 8 naar bed. En hij is altijd een heel vrolijk en lief manneke.

Nu  hebben we vorig jaar rolluiken laten plaatsten omdat het in de zomer nogal warm bleek te zijn op de slaapkamers. Vanaf het begin van de winter hebben wij altijd op Noah zijn kamer  de rolluiken s'nachts dicht gedaan. Nu kreeg ik van iemand te horen dat ik de rolluiken iets open moest zetten, omdat Noah nu niet van het licht wakker word en dat dat wel beter is. Dus ik heb een paar dagen terug de rolluiken op de kieren gezet en s'morgens werd hij om 8 uur even  wakker en sliep vervolgens weer verder tot 9 uur. ( wat overigens wel vaker gebeurd) Ik heb het vanacht weer geprobeerd en meneertje was vanmorgen om 7 uur wakker... Dat is nog nooit gebeurd.En mij maakt dat echt niet uit, want ik ben er dan toch al uit, maar hij  heeft de rest van de dag wel zijn gewone slaapjes gehad,( met de rolluiken natuurlijk open)  maar hij is de hele dag doodmoe en strontvervelend geweest. Wat moet ik. Mijn gevoel zeg, dat ik gewoon de rolluiken dicht moet doen. En moet genieten van het vrolijke manneke. Maar ik denk ook dat het inderdaad beter is, dat ze van het licht moeten wakker worden. Maar goed, is dat in de zomer dan om 5 uur?? wat vinden jullie?? Heb ik me iets laten aanpraten of is het beter.

Alvast bedankt voor jullie reacties

Groetjes

Hoi,

Ik denk dat je gewoon moet doen, wat het beste bij jullie past.
Wij hebben voor yordi verduisteringsrolgordijnen. En ik heb dan nog 2 gewone gordijntjes ervoor hangen. Ook yordi heeft de hele morgen de zon op z'n kamer staan en ik merkte gewoon dat yordi heel slecht ging slapen. Dus wij hebben en die rolgordijn dicht als hij gaat slapen en de gewone gordijntjes er nog voor dicht.
En dat werkt overdag prima bij yordi.
Yordi is sowiso al geen uitslaper en wordt altijd tegen 7 uur wakker.( komt ook omdat ik ma en di en do morgen uit werken ga en we dan om kwart over 7 al in de auto zitten)
Dus als jij denkt dat hij beter slaapt met de rolluiken dicht, dan zou ik dat gewoon weer lekker doen. Ik neem aan dat hij geen last heeft van dat hij een dag en nacht ritme om gooit, dus dan zou ik gewoon die rolluiken weer dicht doen.

Liefs marielle

Ik dacht dat kinderen gewoon wakker worden als ze voldoende hebben geslapen!
Straks in de zomer komt de zon héél vroeg op...... En dan wordt hij dus wakker van het licht en niet omdat hij uigerust is....Hij is niet voor niks nu niet vrolijk! ik slaap in de winter ook lekkerder omdat het dan langer donker is! Kijk het even aan met wat jij prettiger en beter vindt! Groetjes Kim

hey suus

ja, ik persoonlijk zou zeggen: doe de rolluiken lekker dicht!
als nathalia bij ons in bed slaapt, wordt ze om 8 uur wakker (en t is pikdonker in onze kamer, maar als ze in haar eigen bedje slaapt (daar is het een stuk lichter) wordt ze ook om 8 uur wakker. ik kan de klok erop gelijk zetten.
denk dat dat gewoon haar bio klokje is, die zegt, hey nou mag je wakker worden hihi

tja, en dan wordt hij niet wakker van het licht, maar van zichzelf, alleen dan uitgeslapen en al. nee hoor meid, zou t gewoon lekker blijven doen, zoals je t nu doet.
op je eigen gevoel afgaan :D
midden in de winter schijnt t zonnetje toch ook niet om 8 uur?
dan betekent dat hij in de winter mag uitslapen tot 9 uur en zomers is hij om half 6 al wakker, omdat het dan licht is.
die rolluiken zijn idiaal. ik had ze ook toen ik nog bij mn ouders thuis woonde.
heerlijk!!!! t is pikdonker, t houd warmte vast/buiten en inbraak vertraging.

liefs, do

Hoi!

Ik zou lekker je rolluiken dichtdoen en kijken hoe het dan gaat.
Je hebt er beiden niets aan als hij vervelend is omdat ie niet genoeg geslpane heeft.
Wij hebben op Isabelle haar kamertje een verduisterend rolgordijn en 's nachts is ie helemaal dicht en overdag omhoog.
Ook Isabelle heeft een ingebouwde wekker die om 7 uur een signaal geeft: wakker worden, je mag mama weer gaan roepen!!!

Geef toe: is toch de leukste wekker die je kunt hebben?
Al ben ik ook af en toe erg mopperig 's morgens als ze op zondag om 7uur me al roept, maar ja... uitgeslapen is bij haar ook echt uitgeslapen.

Succes en altijd doen wat je hart je ingeeft.

Alvast slaap lekker!

Liefs Monica

He Suno,

Ik herken je dilemma wel een beetje alleen hadden wij dat toen onze dochter pas geboren was. De kraamverzorgster adviseerde om het rolluik overdag een stuk open te laten en 's nachts dicht te doen. Dit i.v.m het dag en nachtritme. Dat hebben we dus ook netjes gedaan en onze meid sliep goed. Totdat het wat warmer begon te worden en de zon lekker fel ging schijnen. Zij heeft de zon 's morgens dus toen ging het slapen ineens een stuk minder. Ik ben toen de rolluik gewoon dicht gaan maken en ze sliep weer als een roosje.
Vanaf die tijd gaat het rolluik gewoon dicht als ze in bed moet. Nooit helemaal, maar de gaatjes blijven overdag, op een klein stukje na, allemaal open. En 's nachts maak ik hem op een klein stukje na helemaal dicht. Ze slaapt in de zomer en de winter nu heerlijk.
Ik ben heel eerlijk, ik kan ook niet slapen met de rolluiken helemaal open. Dan is het toch veel te licht.
Dus doe lekker waar jij je goed bij voelt, of waar je kindje zich goed bij voelt.

Groetjes Anne

Hey meiden,

Bedankt voor jullie advies. Ik doe de rolluiken gewoon weer lekker dicht of op een heel klein kiertje, maar ik laat de kleine man, lekker slapen.

En Anne het is inderdaad wel wat je zegt. Ik heb ze voornamelijk genomen voor de zomer, want zijn kamer staat s'ochtends veel in de zon en dan word het best warm, dus dan wil ik ze ook wel dicht kunnen doen. Anders werkt het niet..

Ik ben weer gerustgesteld en het is me wel weer duidelijk. Ik moet echt naar mijn eigen gevoel luisteren, maar wel fijn dat ik dan toch hier de feetback kan halen!

Groetjes

Terug
Bovenaan