Bij mij is de rechter eileider verwijderd, de eierstokken heb ik allebei nog. Ik ben 19 april 2019 geopereerd en was toevallig net een paar uur voor de operatie ongesteld geworden. Ik heb besloten eerst een cyclus af te wachten om te herstellen van de operatie, 21 mei ben ik toen weer ongesteld geworden (voor mij een normale cycluslengte) en dat was meteen ook de laatste menstruatie voor mijn zoontje geboren werd. Qua cyclus heb ik dus weinig gemerkt van de operatie, al ben ik die maand wel nog ontzettend duf geweest na de narcose. Het was zelfs de laatste menstruatie voor de volgende zwangerschap, want ik had na de bevalling niet gemenstrueerd voor ik weer opnieuw zwanger werd, maar dat werd helaas een miskraam. Vervolgens heeft het nadat ik van die miskraam hersteld was ongeveer een half jaar geduurd voordat ik zwanger was van nummer 2.
Mij is verteld dat je met 1 eileider ongeveer 70-80% van je normale kans op zwangerschap overhoudt omdat die ene eileider vrijwel alle eisprongen van de eierstok aan die kant op kan vangen, maar ook een heel deel van de eisprongen aan de andere kant (ze liggen in werkelijkheid kennelijk ook iets meer midden achter de baarmoeder en dan een beetje links en een beetje rechts van het midden ipv echt helemaal links en rechts van de baarmoeder zoals je ze op plaatjes vaak ziet). Tegenwoordig schijnen ze te denken dat die kans zelfs nog wat hoger is, maar dat zul je aan je arts moeten vragen wat het huidige inzicht is.
Mijn eileider werd verwijderd toen deze beschadigd bleek, vermoedelijk door mijn eerdere bbz aan die kant, maar die was wel eerst al spontaan opgelost en was op het moment van de operatie dus al wel langere tijd niet zwanger. Mocht er met het verwijderen van een eileider ook een einde gemaakt zijn aan een bbz, dan kan het zijn dat ivm de hormonale impact daarvan het wat langer duurt voor je cyclus weer op gang komt.
Volgens mij is het (als je niet zwanger was op het moment van de operatie) hooguit de narcose/andere medicatie rondom de operatie die invloed heeft op je cyclus, maar daarna zou het weer min of meer zo moeten zijn als je verwacht had (bij mij minus pijnklachten omdat mijn eileider een flinke vochtophoping met waarschijnlijk een ontsteking bevatte). Je eileider zelf doet voor zover bekend niets in het regelen van je cyclus, hij regelt alleen een stukje transport van de eicel naar de baarmoeder onder invloed van hormonen die er zonder die eileider ook zijn. De kans dat dat transport misgaat en de eicel in de buikholte blijft is wel ietsje groter na een eileiderverwijdering (al is die minder groot dan wanneer een slechte/flink beschadigde eileider blijft zitten), ik krijg daarom bij elke zwangerschap rond 6 weken al een echo om te controleren op een buitenbaarmoederlijke zwangerschap, maar ik weet niet in hoeverre daar andere factoren uit mijn medische geschiedenis een rol in spelen. Mocht dit niet met je besproken zijn is het misschien fijn om te weten of je arts hierdoor denkt dat je een verhoogd risico hebt op (nog?) een buitenbaarmoederlijke zwangerschap.