Natuurlijke bedtijd baby ontdekken

<p>Hoi,</p><p>Heeft iemand ervaring met het ontdekken van de natuurlijke bedtijd (avond) voor je baby? Slaapcoaches hebben het daarover, maar ik vind het ontzettend lastig om deze te ontdekken.</p><p>Soms geeuwt mijn kleintje (4 mnd) al om 18:00 enkele keren, ook al is ze 17:15 wakker geworden, maar als ik haar rond die tijd wil laten slapen, moet ik er heel veel moeite voor doen. Soms gaat het dan rond 19:00 veel beter.</p><p>Iemand tips voor me?</p><p>Wat ik ook lastig vind: heel regelmatig gaat er wel een slaapje mis, waardoor ze bijv. halverwege de middag naar bed gaat en om half 4 weer wakker wordt. Dan is het te lang tot bedtijd, maar te kort om nog een slaapje tussendoor te doen (en een powernap doet ze dan vaak niet meer). Hoe voorkom ik dan oververmoeidheid?</p><p>Ik hoop dat er mensen zijn met ervaring, die me hierbij kunnen helpen!</p><p>Groetjes Elza</p>

Ik houd 90 minuten wakkertijd aan bij mijn zoontje van ook 4 maand. Als hij binnen de 90 minuten wat begint te jengelen, betekent dat iets eerder bedtijd en anders tegen de 90 minuten weer naar boven. Soms duurt het dan wel even, maar sinds een tijdje valt hij gemakkelijker in slaap. Als hij uit het middagslaapje bijvoorbeeld wel om half 4 wakker wordt, leg ik hem er toch nog rond 5en even in. Ondanks dat er veelal wordt geadviseerd uiterlijk rond half 5 de middagslaapjes te beindigen, ik kan hem dan niet wakker houden tot 6 of 7 uur. Natuurlijke slaaptijden geloof ik wel in, maar denk zelf als ze ietsje ouder zijn? Mijn zoontje ligt er door de wakkertijden tussen 6 en 9 in en slaapt dan zo'n 11 uurtjes met een aantal voedingen tussendoor.

Ja, die wakkertijden houd ik ook aan inderdaad. Het lastige is dat mijn dochtertje niet zo makkelijk zelf in slaap valt 's avonds, terwijl ze het overdag wel kan. Hoe doet jouw zoontje dat? Het schijnt dat die natuurlijke bedtijd daarbij kan helpen. Maar inderdaad... zie het maar eens te ontdekken!

Sowieso vind ik het een hele ontdekkingstocht die slaapjes ? makkelijk in slaap vallen heeft hij vanaf zijn geboorte niet gedaan.. Eerst weken op mij of in slaap wiegen, daarna lang bij hem met tutje in en hand op hem en tegenwoordig gaat het steeds iets makkelijker, maar geheel zelfstandig lukt hem veelal nog niet. Soms houd ik hem 's avonds wel ietsje langer wakker dan die wakkertijd of al wel beginnen met ritueel (badje of wassen, pyjamaatje, vitamine d en voorlezen) waardoor het ietsje later wordt en lijkt dan wel gemakkelijker in slaap te vallen. Vanaf 6 maanden worden de wakkertijden ook iets langer en denk dat het per kindje wel verschillend is, maar mogelijk dat het al iets langer naar die tijden toe gerekt kan worden ipv plots naar langere wakkertijden en dat het kindje daardoor wel moe-er is, maar niet tegen overprikkeling aan zit? Blijft een grote zoektocht ?

Ja, grote zoektocht! Ook omdat ieder kind weer anders is. Jammer dat slaapcoaching zo'n grote stap is (financieeël gezien), anders had ik het allang gedaan. Lijkt me heerlijk: iemand die met je mee kijkt :).

Terug
Bovenaan