Natuurlijke bevalling na een keizersnede mogelijk ?

Hallo, ik ben Babette, moeder van Ruben. Ruben is 3,5 jaar geleden geboren via de keizersnede. Na een goede zwangerschap wilde ik graag thuis bevallen. Alles leek ook goed te gaan tot aan de 6 cm ontsluiting. Na ruim 3 uur op 6 cm ontsluiting weeën op te vangen, besloot de vk dat het  tijd was om na het ziekenhuis te gaan. De gyn constateerde ook direct  dat Ruben nog te diep lag en de ontsluiting niet verder op gang kwam  om besloot  over te gaan op een keizersnede. Prima, Ruben was er binnen een half uur, wel met een bultje op z'n hoofdje en moe van alle weeën. Hij heeft 24 uur op de kinderafdeling met zuurstof gelegen. Nu weer zwanger, heel blij natuurlijk. De bevalling is voor mij duidelijk,  na de ervaring van de vorige keer lijkt mij er niets anders opzitten dan een keizersnede.  Nu loop ik onder controle van de gyn die de vorige keer de keizersnede heeft gedaan. Hij stelt voor dat ik er goed over na denk en dat we wellicht wel met een gewone bevalling kunnen starten  en mocht ik na zoveel tijd nog niet zoveel cm hebben kan er alsnog overgegaan worden tot een keizersnede.
Graag hoor ik van andere moeders of zij de 2e keer wel volledig ontsluiting hebben gekregen.  Ik ben zelf geneigd om te denken als het de 1e keer niet ging waarom zou het de 2e keer dan wel gaan ?!?!?  Daarom  hoor ik graag jullie ervaring hiermee, alvast hartelijk dank.

Hoi babette,

ik begrijp jou twijfels. Ik heb nu sinds 4 maanden mijn 2e kindje en beide kindjes zijn met een spoed-ks geboren. Toen ik van de 2e zwanger was wild eik het heel graag weer natuurlijk proberen, want ik hield voor ogen dat ik dan binnen een dag en hoogstens 2 dagen weer thuis was, terwijl je met een ks je man en kind minimaal 4 dagen moet missen en al die pijn erna. Omdat mijn dochter zich te vroeg aan kondigde (gebroken water) werdt ik ingeleid en ben ik niet ver gekomen omdat   de hartslag steeds weer zakte en niet terug kwam. Aangezien dit bij mijn oudste ook het geval was en hij op het nipperte gezond gehaald is wilde ik gelijk die keizersnede. Ik vond het wel een geruststelling, want je weet wat je kan verwachten, maar nu had ik toch graag natuurlijk willen bevallen. Heb enorme complicaties overgehouden aan de ks. 2x curretage, kijkoperatie enz. Dit had ik waarschijnlijk niet gehad met een natuurlijke manier. Ik vond ook de pijn erna als je weer thuis bent veel erger, omdat je niet kan rusten als de baby slaapt omdat je er nog een hebt rondlopen. DIt viel best tegen.

Denk goed na over je beslissing en ik zou met de gyn meegaan in zijn beslissing om natuurlijk te starten en te zien hoe het loopt. Zeker als je kan afspreken dat hij je bevalling doet en je afspreekt wat de grens is. Best kans dat je 2e vlot wordt geboren en dan ben je diezelfde dag nog lekker thuis bij je man en kind.

Succes met het nemen van je beslissing!

Groetjes carreen
mv Sebastiaan 14/12/03 en Caithlyn 14/09/05

Hai, ik zit eigenlijk een beetje met dezelfde vraag. Mijn zoontje is nu 15 maanden oud, en ik ben in juli uitgerekend van de 2e. De eerste keer was een spoedkeizersnede, na 1,5 uur persen wilde het nog niet lukken en werd het een keizersnee.

Ik ben best wel bang dat ik straks weer "voor niks " zo lang in de persweeen zit. Maarja, ik wil het aan de andere kant ook wel weer proberen omdat het herstel na een keizersnee veel langer duurt.

Vindt jij ook dat er weinig informatie te vinden is over een keizersnee? Ik heb maar 1 boekje kunnen vinden. Ben dus ook blij met dit forum.

Groetjes
Truus

Hoi,

Ik ben zelf voor het eerst zwanger en heb er dus geen ervaring mee.
M'n schoonzusje is laatst bevallen op een natuurlijke manier, nadat
ze ook al eens een keizersnede heeft gehad (5 jr geleden).
Ze was er ook wel huiverig voor, maar alles is goed verlopen.
Er kan dus wel.

xx Syrah

Ja het kan!!!!!

Mijn eerste is met een keizersnede geboren na een inleiding van 9 dagen.

Bij de tweede moets er weer ingeleid worden. Ik had aangegeven dat ik niet wil dat het weer zo lang zou duren en ik ging er dan ook van uit dat ik weer met een keizersnede zou bevallen.

Op woensdag is er gel ingebracht en er gebeurde niets, ik zou dan ook op donderdag een keizersnede krijgen. Mara 's nachts begon het wel te rommelen en 's morgens had ik nog maar 2 cm ontsluiting. Ik gaf aan in bad te willen liggen (informeer eens of ze die bij jullie ziekenhuis ook hebben). Een uur heb ik in bad gelegen en toen bleek ik 9 cm ontsluiting te hebben. Anderhalf uur later werd mijn kleine meid geboren.

Het is echt het proberen waard. Nu ben ik were zwanger en ik hoop dat het weer een vaginale bevalling wordt.

Miep

Heel goed mogelijk hoor. Er is zelfs een amerikaanse site, alleen over dit onderwerp: ww. vbac.com.

Mijn eerste is geboren na een spoedkeizersnede (na 64 uur weeen en twee
mislukte vacuumextracties). Bij mijn tweede wilde ik toch een gewone
bevalling proberen en mijn gyn was het daar helemaal mee eens. Hij
vertelde me van vrouwen die een keizersnede hadden bij hun eerste baby
van 6 pond en daarna een normale bevalling met een baby van 9 pond.
Alle bevallingen zijn gewoon anders.

Mijn tweede baby was ook weer vreselijk te laat en wilde ook weer niet
indalen maar 16 dagen na de uitgerekende datum is hij toch gewoon
geboren en alhoewel die laatste week ondraaglijk spannend was heb ik er
nooit spijt van gehad. Ik liep al dezelfde dag weer rond en de baby
deed het zoveel beter als de eerste die toch een beetje tobde de eerste
week na de keizersnee. En het is gewoon ook weer een heel aparte
ervaring om mee te maken. Heerlijk zo'n kersverse baby op je buik en
alle aandacht voor elkaar in dat eerste waakzame uur. Dat mis je toch
bij een keizersnede. Bij mijn eerste duurde het 4 dagen voordat ik haar
naakt zag!

Als het ook maar enigzins mogelijk is zou ik het in ieder geval proberen! Een gewone bevalling heeft toch minder risico's.

Wat mij wel enorm tegenviel was dat de (traumatische) eerste bevalling
weer helemaal terug kwam tijdens de tweede bevalling. Ik was doodsbang
maar had gelukkig veel steun. Als je kiest voor een normale bevalling
moet je daar misschien een beetje rekening mee houden.

In ieder geval succes toegewenst.

Gudeke

Terug
Bovenaan