Natuurlijke bevalling na keizersnede

Over een paar weekjes hoop ik mijn zoon in mijn armen te houden, ben nu 38 wkn   zwanger. Bij mijn dochter had ik een geplande keizersnede ivm stuitligging maar ons mannetje ligt wel goed dus kan ik gewoon via de natuurlijke weg bevallen alleen....ik zie er heel erg tegenop! Ik ben heel erg bang voor complicaties zoals het scheuren van het litteken, bloedverlies (had bij mijn keizersnede 2 liter verloren + mijn baarmoeder wilde niet uit zichzelf samentrekken).

Ik ben heel erg benieuwd naar de ervaringen   van andere vrouwen die ook eerst een keizersnede hebben gehad en de keer daarop "gewoon" zijn bevallen.

Veel liefs, Linda

Hoi,

ik heb er (nog) geen ervaring mee, maar kan je angst helemaal begrijpen. Ik heb dat gevoel ook, voornamelijk het scheuren van het litteken zit me geregeld dwars, haha.
Ik ben ook erg benieuwd of het dit keer wel zal lukken. Bij mij was namelijk niet gepland maar een spoedk., dus...spanning.
Ik wens je alvast veel succes en hoop dat je nog wat goede adviezen en verhalen krijgt hier van "experts"" op dit gebied!!

groetjes Mellow

Hoi! (Sorry, ik ben je nickname vergeten...)
Ik wilde even reageren op je bericht, omdat ik me net zo onzeker over natuurlijk bevallen heb gevoeld als jij. En: Omdat ik het wandelende bewijs ben dat het GOED kan gaan!!
Mijn oudste dochter kwam met een spoedkeizersnede (vanwege placenta praevia, toen was er nog geen 20-weken echo....) en twee jaar later heb ik mijn tweeling zelf op de wereld gezet. Mijn lidteken heeft zich keurig gedragen.
Tijdens de zwangerschap kreeg ik veel echo's en toen werd er ook wel eens gekeken naar de conditie van het lidteken (daar kan je dus om vragen als je erg bang bent). De bevalling ging heel goed. De weeën zijn zelfs per infuus gestimuleerd, zonder enig probleem (inleiden doen ze liever niet na een keizersnede, stimuleren indien nodig...).

Mijn ervaringen zijn dus prima. Maar..... dat geeft jou natuurlijk geen garanties. Misschien voel je je beter als je met de begeleider van de bevalling bespreekt wat je moet doen als je wél voelt dat het gaat scheuren. Vaak scheurt het pas in de laatste fase van de ontsluiting, als de weeën op hun sterkst zijn. Het is dan (en eigenlijk altijd) handig als degene die bij de bevalling aanwezig is (meestal de partner) jouw wensen/belangen goed kan vertegenwoordigen, want jij zal in dat stadium misschien geen hele gesprekken meer kunnen voeren. Bespreek dit dus eens vooraf, dan heb je aan een half woord genoeg.

Ik hoop dat je hier wat mee kan!
Zet 'm op hé?!

Terug
Bovenaan