Natuurlijke bevalling of keizersnee?

Hallo allemaal!
Op dit moment ben ik 36 weken inverwachting van onze tweede!! Vanmorgen naar de gynacoloog geweest, dit is ivm mijn historie, en alles zag er goed uit! Totdat hij een echo maakte en zag dat de kleine in een onvolkomen stuit ligt!! In principe mag ik op een natuurlijke wijze bevallen maar een keizersnee is ook geen probleem. Dilemma: wat gaan we doen?
Wie heeft ervaring en wat was jou 'keuze' om te gaan bevallen?!
Ben heel nieuwsgierig, volgende week wordt er weer een echo gemaakt en dan zal ik waarschijnlijk ook een keuze gemaakt moeten hebben.

Hai Hennie,

Mijn jongste dochter lag ook in een stuit, en ik heb ervoor gekozen om gewoon op de natuurlijke manier te bevallen, dit tot grote ergernis van mijn gyneacoloog die meer zin had in het betere snijwerk..
Het is heel erg snel gegaan, en niet veel moeizamer dan een 'gewone' bevalling. Het fijne vond ik dat mijn partner er gewoon bij mocht zijn en dat ik de bevalling helemaal bewust heb meegemaakt, keizersnee met ruggenprik kan ook wel, maar als het er via de natuurlijke weg uit kan, dan ben je toch ook weer veel sneller op de been! Ik had wel 6 hechtingen, maar sommige vrouwen hebben die ook als ze normaal bevallen, en een keizersnee betekent nog altijd nóg meer hechtingen! en een veel langer herstel.
Een stuitbevalling gebeurt altijd in het ziekenhuis, dus mocht het niet vlot genoeg gaan dan kan het altijd nog een keizersnee worden! (bij mij hadden ze voor de zekerheid alvast een infuus aangelegd, en de baby werd constant in de gaten gehouden..
Hebben ze bij jou niet voorgesteld om het nog te proberen te draaien? Dat hebben ze bij mij wel gedaan, niet gelukt overigens, maar niet geschoten is altijd mis.
Ik ben nu 30 weken zwanger van mijn 2e en ook die ligt in stuit, wellicht moet ik straks ook opnieuw de keuze maken, die is voor mij makkelijk, ik weet dat het kan dus ik laat het er gewoon via de 'normale' weg uitkomen!
Succes en sterkte met het maken van je keuzen en je bevalling! Laat je weten wat je besloten hebt?

Groetjes Eveline

Omdat ik bij de gynacoloog de kontroles heb beval ik ook in het ziekenhuis. Zo kwamen ze er ook achter dat de kleine in een onvolkomen, met de voetjes omhoog, ligt. Ik heb inderdaad gevraagd of er ook gedraaid kon worden maar in dit geval niet. Mijn gyn is er juist voor om op de natuurlijke wijze te gaan bevallen, maar daar zie ik zelf als de dood tegen op, terwijl mijn eerste bevalling heel snel en 'makkelijk' verliep...met een paar hechtingen omdat het heeeeel erg snel ging.
Mijn keuze wordt denk ik, weet het wel zeker, een keizersnee met ruggenprik. Niet omdat het de 'makkelijkste' weg is maar omdat beide bevallingen mij erg zwaar lijken.
Er is nog een kleine kans dat het a.s. vrijdag zelf is gedraaid(ga daar niet vanuit, dan valt het altijd mee).
Ik wens jou ook nog een hele fijne zwangerschap en bevalling!!
Bedankt voor je reaktie!!!!!!!!!!!
Groetjes Hennie

Hoi Hennie,

Het grootste probleem met een stuit is eigenlijk de vraag of het kopje niet vast komt te zitten, terwijl de beentjes als het ware al geboren zijn. Omdat jij al een keertje op natuurlijke wijze bevallen bent, weet je dat een kinderhoofdje bij jou door je bekken past, dus hoef je daar niet meer bang voor te zijn. Zeker als je gemakkelijk en snel bevalt, kun je er dan best voor kiezen gewoon te bevallen.
Verder gaat het weliswaar niet voor iedereen op, maar mijn tweede bevalling was echt een eitje in vegelijking met de eerste: een paar hechtingen dat wel, maar bij de eerste hebben ze fors geknipt en dat hoefde niet.
Veel succes,
michelle.

Hennie,

Niet te benauwd zijn voor een keizersnede. Heb ik gehad en was toch weer snel op de been. Vond het allemaal héél erg meevallen.

Succes en alvast een fijne bevalling!

Ik heb en een keizesnede gehad en natuurlijk.
Kwa herstel geef mij dan de keizersnee.
ik was toen veel sneler op de been dan met de natuurlijke bevalling,mar kwa band geef mij dan maar de natuurlijke.
nu heb ik gelijk een band met mijn dochter en met mijn zoon kreeg ik dat veel later.
succes met de bevalling

Het verhaal van Eveline herken ik grotendeels wel. Mijn eerste lag in stuit (afgelopen maart geboren) en ik heb ervoor gekozen het te proberen en de gyn het "snijpunt" te laten bepalen. Hij is na een bevalling van nog geen 6 uur (wel 1,5 uur persen en ze stonden op het punt in te grijpen met een KS) geboren. Achteraf vind ik het grootste voordeel de voldoening die het mij heeft gegeven. Zelfs al hadden ze toen alsnog gesneden dan had ik het in elk geval geprobeert. En dat het toch gelukt is is voor mij het kersje op de taart (om het zo maar te zeggen).
Doe waar je je goed bij voelt. Succes ermee.
Groeten, Annemarie

Hoi Hennie,

Nou, mijn dochtertje lag ook in een onvolkomen stuitligging en is toch op de normale manier gekomen. Ik wilde juist GEEN keizersnede, zag daar juist vreselijk tegenop.
Het is werkelijk voorspoedig gegaan. De bevalling duurde maar 6 uurtjes en volgens de gyn. was het voor een stuitbevalling een voorbeeldbevalling.

Natuurlijk was het wel een keizersnede geworden als ik of de kleine het niet aan zouden kunnen. Dat was geen discussiepunt. Maar ik ben reuze trots dat het me zelf is gelukt!

Ik ben wel een stukje ingeknipt en had na de bevalling een gekneusde schaambeen. Vervelend maar allemaal dingen die weer over zijn gegaan.

Nou, succes meid. Doe waar JIJ je goed bij voelt!

Liefs Mira

Laat je even weten hoe het is gegaan?

Terug
Bovenaan