Navelbreuk baby

<p>Dag moeders,</p><p>Wie heeft hier ervaring met een navelbreuk en hoe is het behandeld?? Hoor het graag van jullie!</p>

Ons zoontje is nu net een jaar en heeft een behoorlijke navelbreuk. Iedereen vraagt wat hij op zn buik heeft. Er wordt niets aan gedaan tot zn 5e jaar. 90% van alle navelbreuken groeien vanzelf dicht. Zelfs extreme gevallen. Tenzij ze er zelf eerder pijn aan krijgen. 

Onze oudste had het ook toen ze rond de 1 was. Is binnen een jaartje weer mooi bijgetrokken. Zie je niets meer van. 

Hoi!
Zoals boven vermeld groeien de meeste navelbreuken vanzelf weer dicht. Onze kleine man had ook vanaf de geboorte een navelbreuk. De kinderarts had al wel gezegd dat die van hem waarschijnlijk zo groot was dat deze niet spontaan zou genezen. Als hij 3-4 jaar zou zijn, zouden we dan moeten opereren. Ook vertelde de arts dat de kans op complicaties erg klein was en we het direct zouden merken, omdat meneer dan alleen zou huilen van de pijn.
Dit was echter bij ons niet het geval. Toen ons zoontje circa 9 maanden was, was hij op een ochtend ontzettend slap. Wilde wel eten, maar alles kwam er direct weer uit. Vast voedsel, brei, drinken, echt alles en ook binnen enkele seconden. Tijdens het verschonen voor het middagslaapje merkte mijn man dat de navel wel erg hard was. Het was normaal dat deze naar buiten stond, maar dan konden we hem altijd weer indrukken. Dat was nu niet het geval. Echt alsof er een steen onder de navel zat. Toen toch maar naar het ziekenhuis gegaan (ons zoontje heeft totaal niet gehuild alleen dus super slap). Door het streekziekenhuis direct doorverwezen naar het kinderziekenhuis met de ambulance. Eenmaal daar, konden ze de darm gelukkig weer met veel moeite terug drukken. Daarna op aanraden van de arts al wel een afspraak gemaakt voor de operatie. Ons werd gezegd dat als de darm er eenmaal doorheen is gegaan en ingeklemd geraakt is, de kans groot is dat dit nog een keer gebeurd. In het kinderziekenhuis was hij trouwens het 3e kindje in 5 jaar met deze complicatie, gebeurd dus echt niet vaak.
De afspraak voor de operatie was 4 weken later gepland. In de tussentijd weer op de nood geland, aangezien de darm nog een keer was ingeklemd. Gelukkig wisten we nu waar we op moesten letten.
De operatie was echt een fluitje van een cent. Ons zoontje ging al lachend op papa's arm de operatiezaal in. Ze krijgen van tevoren een zetpil waar kleine kindjes giechelig van worden. Maakte het voor ons als ouders wel een stuk makkelijker :) Nu een paar maanden na de OP, gaat alles helemaal prima en ziet de navel er eigenlijk uit als een hele normale navel.
De reden trouwens waarom ze normaalgesproken wachten toch het kindje 3-4 jaar is, is alleen vanwege de narcose. Wat ons werd verteld is dat bij jonge kindje (weinig kilo's) het wat kritischer is bij het instellen van de narcose-medicatie. Ik was op dat moment erg blij dat ons zoontje een zwaargewichtje is :) Zat toen al boven de 10 kilo. 
Mochten wij nog een kindje krijgen met een navelbreuk, dan zou ik iedere keer bij het verschonen en controleren of de darm weer netjes teruggedrukt kan worden. Veel meer kan je eigenlijk niet doen zelf.
Succes! Hoop wel dat ik je niet heb afgeschrikt met mijn verhaal!

Terug
Bovenaan