Navelbreuk baby

Hoi allemaal , onze dochter (7 weken) heeft nu sinds 2 weken een navelbreuk. Nog meer ouders die hier ervaring mee hebben ?? Ik had gelezen over behandelingen bij een osteopaat?? . Mijn idee is ook dat sinds haar navelbreuk erg uit steekt meer last heeft van krampen en een opgeblazen buik. I

Mijn zoontje had het ook, is inmiddels bijna 2 en het is nu vrijwel weg. Heb ook het advies gekregen er niks aan te doen omdat ze er geen last van hebben. Ik denk dat het toevallig in timing samenkomt met de krampjes nu (bij ons hielp infacol hier tegen). Heb er wel af en toe de huisarts naar laten kijken. Die vertelde me: In heel zeldzame gevallen groeit het dicht met de buikwand niet goed naar binnen en krijgt je kindje er acuut veel pijn aan. In dat geval wordt direct geopereerd, anders hoef je er tot het derde jaar niks aan te doen omdat het dan meestal weg is.

De meeste navelbreukjes groeien inderdaad vanzelf dicht. Onze oudste had een flinke navelbreuk, ter grootte van een ping pongbal. Bij hem kwam de darm er altijd uit. Ons werd geadviseerd iedere keer bij het verschonen te proberen de darm zachtjes er weer in te masseren. Toen hij circa 9maand was, wilde hij van de ene op de andere dag niks meer eten en drinken, echt een slap vogeltje. Bij het verschonen gemerkt dat het uitstulpsel heel hard was en we konden het niet terug masseren. Direct naar het lokale ziekenhuis gegaan, daar werd ons vermoeding (afgeklemde darm) bevestigt en we moesten met spoed door naar het kinderziekenhuis. Daar hebben ze de darm weer terug kunnen drukken, maar wel daarna direct een afspraak gemaakt voor een operatie 2 weken later. In die 2 weken is toen nog een keer de darm afgeklemd, dus direct weer naar het kinderziekenhuis. Nu is alles prima en heeft hij een prachtige navel.
Mijn advies;
- bij het verschonen iedere controleren of alles mooi zacht is en je makkelijk de darm terug kan masseren
- mocht het hard zijn dan direct naar het ziekenhuis (een afgeklemde darm kan anders afsterven) en niet zelf proberen de darm terug te drukken, hiermee kan je de darm beschadigen. 
- als de darm er een keer doorheen is gekomen en afgekneld, is de kans er groot dat het nog een keer gebeurd (werd ons in het ziekenhuis verteld) daarom werd bij ons ook de operatie geadviseerd
- de kans dat de navelbreuk zo groot is en dit tot deze complicaties leidt is erg klein! Ons zoontje was het 2e kindje in 10jaar in het kinderziekenhuis hier, dus maak je niet te veel zorgen maar wel alert blijven!
Onze 2e zoon had een navelbreuk ter grootte van een knikker en die wordt nu zichtbaar kleiner (hij is nu 20maanden).
Succes!

Ik heb zelf een navelbreuk gehad als klein kind. Die groeide niet weg. Maar echt last had ik er ook niet van. Toch heeft mijn moeder het om cosmetische redenen operatief laten herstellen toen ik 6 was. Was een kleine ingreep waar ik me niks meer van herinner, behalve dat ik geirriteerd was dat ik niet tot 1 kwam met terug tellen vanaf 10, met de narcose ?
De eerste 3 maanden was ik een huilbaby, dat wel. Maar het valt niet te zeggen of dat door de navelbreuk was. Want daarna had ik m nog steeds en werd ik een gezellige baby.

Terug
Bovenaan