Onze oudste had ook een navelbreuk. Ons werd ook verteld door de kinderarts dat het geen kwaad kan en bij de meeste kinderen dit vanzelf weer geneest. Mocht de darm er doorheen komen, dan zou het kind continu huilen van de pijn, werd ons verteld..
Toen onze zoon ca 9 maanden oud was, wilde hij op een dag niets meer eten en drinken, alles kwam er direct weer uit, meneer zag erg bleek maar huilde niet van pijn. Tijdens het verschonen merkte mijn man op dat de uitpuilende navel zo hard was als een steen. Toen toch maar naar het regionale ziekenhuis gegaan (was op een zondag). Direct doorgestuurd naar het kinderziekenhuis, aangezien de darm door het gat van de navelbreuk was gegaan en klem zat. De noodarts in het regionale ziekenhuis, kende dit alleen uit de theorieboeken (en hij was zeker de 50 al gepasseerd..) In het kinderziekenhuis konden ze de darm weer voorzichtig op de goede plek drukken. Daarna besproken met de artsen dat hij toch geopereerd zou worden in de weken er na. We hadden toen de operatie gepland, ca 1 maand er na en in de tussenliggende periode moesten we nog een keer naar het ziekenhuis omdat de darm er weer doorheen was gekomen en weer klem zat. Uiteindelijk werd hij er aan geopereerd toen hij 10 maanden oud was. Op zich een kleine ingreep, ik denk dat zoiets voor de ouders aangrijpender is als voor de kinderen. Onze zoon ging al lachend de operatiezaal in bij papa op de arm. Daarna ook helemaal geen problemen meer gehad. Het litteken zie je eigenlijk alleen als je weet dat hij geopereerd is.
Ik zou je adviseren om iedere keer als je je kindje verschoond, even te kijken of alles nog zacht is en je de navel voorzichtig naar binnen kan masseren (dat werd ons geadviseerd in het ziekenhuis). Zolang dat prima gaat, is er geen probleem. En zoals al gezegd, bij de meeste kinderen groeit het vanzelf weer dicht, of het groeit niet dicht maar hebben de kinderen er verder ook geen last van.
Onze zoon was het 2e kindje in 10 jaar in het kinder(!)ziekenhuis met de afgeklemde darm, werd ons verteld. Werden ook veel foto's gemaakt en artsen in opleiding die allemaal even een kijkje kwamen nemen. Onze zoon vond het allemaal erg gezellig in ieder geval

Kortom, vrij kleine kans dus op complicaties eigenlijk bij jullie kindje