Navelstreng 2-aderig

A

Anoniem

Guest
Beste mede-moeders,

Ben afgelopen maandag voor een 20-weken echo geweest alles zag er goed uit, alleen heeft de navelstreng 2 aderen i.p.v. 3. Er werd gezegd dat dat eventueel kan wijzen op hart en nierafwijkingen...... maar ik hoefde me geen zorgen te maken... maar dat doe je onbewust toch. Is er iemand die dit ook heeft meegemaakt.

Helaas ligt ook de placenta beneden, ik hoop dat deze zich nog gaat verplaatsen, anders wordt het een keizersnee (aaagh, heb ik nooit over nagedacht, heb namelijk al een dochtertje).

Ik hoop iest van jullie te horen, liefs Teiger

Hoi,
Hebben ze dan niet extra gekeken naar de niertjes en hart? Lijkt mij dan een logisch vervolg. Ik heb er trouwens wel vaker van gehoord en er hoeft idd niets ergs aan de hand te zijn maar toch maak je je zorgen. Anders moet je even contact opnemen met je vk?

Gr. Mickey (36,3 wk)

heb eerder op het forum hierover gelezen en toen bleek vls mij geen afwijkingen. Ik zou me ook zorgen maken als ik dit gehoord had, t is toch anders dan normaal. Heeft je verloskundige geen telefonisch spreekuur waar je met vragen terechtkan? Want de spanning die je nu voelt, is misschien in 1 telefoontje weg te nemen!
Sterkte! mira

Hoi Teiger,

Een niet-nederlandstalige (dus ik reageer hier even voor haar)  vriendin heeft hetzelfde. Die 2 aderen blijken uit  statistisch onderzoek soms samen te gaan met andere afwijkingen, maar dat hoeft dus  helemaal niet. Als je de arts vraagt naar de kansen op dat soort afwijkingen wordt je wellicht al wat meer gerustgesteld want die kansen zijn nog steeds heel klein. Je zult nu wellicht nog vaker een echo krijgen, puur ter controle.
Maar onthoud vooral dat je met 2 aderen een goed gezond babietje kunt krijgen, het komt wel meer voor. Het kindje van mijn vriendin is bijzonder  actief in de buik en dat is natuurlijk altijd een heel gezond teken! Bij haar ligt het kindje zelfs een week voor in de groei! Zo zie je maar, 2 aderen is anders dan anders, maar hoeft  niet per se erg te zijn.  Probeer vooral vertrouwen te houden en je niet teveel zorgen te maken.

En die placenta die zou zich ook nog makkelijk kunnen verplaatsen, tijd genoeg nog!

groetjes,
Janneke

Hartelijk dank voor jullie reacties.

Tijdens de echo waren er gelukkig 4 hart-kamertjes te zien, en de baby is behoorlijk actief. Fijn om te horen dat het niet echt schrikbarend is, maar het blijft wel in je hoofd spoken. Bij 32 weken (pas over 11 weken) moet ik weer op controle omdat er dan mer te zien is.

Zodra er meer bekend is laat ik iets horen, ga volgende week toch maar even naar de huisarts.

Teiger

Terug
Bovenaan