navelstreng met maar 2 aders

Tja, ik ben er nog steeds een beetje beduusd van. Afgelopen di heb ik mijn 20 wkn echo gehad. Hier kwam uit naar voren dat het baby'tje maar 2 aders in de navelstreng heeft ipv 3 (gewoonlijk 1 ader en 2 slagaders, de baby mist de slagader). Ook vond de echoscopist dat de darmpjes er qua kleur wat anders uitzagen. Om deze reden hebben we as maandag opnieuw een afspraak/echo maar dan met de gynaecoloog.
Ik maak me best wel wat zorgen, de navelstreng lijkt me zelf een van de belangrijkste dingen voor de groei van de baby. We hebben afgelopen dinsdag al wel wat gevraagd wat dit betekend, maar we kregen hier niet echt veel reactie op ('de groei kan achterblijven'). Heeft iemand van jullie ervaring met een missende slagader?

Hoor dit dan graag!

Juul

Zo meid, nee helaas weet ik er niks over. misschien dat je dat op google kan vinden. IIg wil ik je veel sterkte wensen en duim met je mee dat alles toch nog goed is/komt.

Je wordt vanaf nu door de gyn onderzocht.. dus niet meer na de vk toe. Ook moet je dan bevallen in het ziekenhuis. Dit zijn de standard regels als er iets "anders/mis" is. Dus je staat dan onder extra/goede controle.

goh meid, ik zou er ook van schrikken...maar fijn dat jullie maandag alweer terecht kunnen voor een duidelijker onderzoek!
hoop dat jullie dan goed nieuws krijgen.
sterkte.
liefs lot.

ik kom van het maart forum maar in mijn werk als kraamverzorgende ben ik het al een paar keer tegengekomen hoor een navelstreng met maar 2 aders ipv 3!! dus zal vast niks ernstigs zijn neem ik aan.....

succes maandag!!!

liefs kleutermama

Hier log ik even voor in.

Bij mijn eerste zwangerschap hadden "wij" ook maar 2 vaten om de navelstreng in plaats van 3. We konden 2 dagen later naar het VU voor nog een echo. Ze keken m.n. naar het hart, de nieren en de blaas.

Het is niet duidelijk of het hebben van maar 2 vaten schadelijk is. Ze keken naar hart, nieren en blaas omdat er een hele kleine kans was dat die niet goed waren: die worden in dezelfde periode aangelegd (blijkbaar) als de vaten in de navelstreng.

Echo zag er prima uit (de VK vond de 20-wekenecho verder ook prima maar móest ons doorsturen). We zijn verder gewoon bij de VK onder controle gebleven.

Ons dochtertje Lise is 2 dagen na de uitgerekende datum geboren, 50 cm en 7 pond. Prima gezond. Toen ze een ruime maand was hebben we nog een echo van dr nieren gehad in het zkh (voor de zekerheid) en dat was het dan.

Ze zeggen idd dat de groei aan het einde van de zw. wat kan achterblijven, maar de VK hield dat bij ons goed in de gaten. En het was allemaal prima.

Sterkte, ik weet hoe spannend deze periode is. Maar grote kans dat er nix aan de hand is hoor.

Knuffel, 30meimama

Terug
Bovenaan