Navelstrengbloed donatie

Hi allemaal,
Ik heb hier eigenlijk nog nooit een topic over voorbij zien komen maar ik ben dus benieuwd hoe jullie denken over navelstreng bloeddonatie. Ik heb een folder meegekregen van de verloskundige en mijn eerste gedachte is waarom zou je zoiets niet doen? Maar misschien denk ik hier veel te makkelijk over en zie ik dingen over het hoofd?

Ik weet niet of je graag thuis wilt/kunt bevallen, maar dan is het niet mogelijk om te doneren. Wat misschien ook een nadeel kan zijn is dat ze dan niet de navelstreng laten uitkloppen en hierdoor krijgt je kindje niet het laatste beetje bloed uit de placenta. Wanneer je dit wel wilt (en dus niet doneren) is het sowieso handig om dat van tevoren aan te geven anders willen ze nog weleens direct de navelstreng doorknippen.

Ik zou het zelf niet doen omdat je dan de navelstreng niet uit kunt laten kloppen. Na de bevalling zit er nog zo'n 30% van het bloed van je kindje in de navelstreng/placenta! Als je de navelstreng meteen laat doorknippen mist je kindje dit bloed dus. Je zou de voor-en nadelen van het uitklappen van de navstreng kunnen afwegen tegen de voor-en nadelen van donatie! Dat is wel belangrijk voor het maken van een keuze denk ik :)

Ik wilde dit misschien ook doneren, maar het kan maar in een heel beperkt aantal ziekenhuizen en niet in onze buurt. Gaat niet door dus.En verder kunnen je dan navelstreng inderdaad niet laten uitkloppen.

Terug
Bovenaan