Navelstrengbloed opslaan voor de stamcellen

<p>Hallo allemaal,</p><p>Een aantal weken geleden ben ik gewezen op het opslaan van navelstrengbloed vanwege de stamcellen (voor eigen gebruik) bij de stamcelbank van Nederland. Omdat ik over enkele dagen moet bevallen vind ik het maken van de keuze erg lastig...</p><p>Ik heb er inmiddels veel over gelezen en vind het enigszins een heel goed initiatief maar aan de andere kant is het misschien wel geldklopperij.....  €296,- voor het opslaan en jaarlijks €121,-.</p><p>Hebben jullie hier ervaring mee of er iets van vernomen wat niet wordt gedeeld om welke reden dan ook?</p><p>Groeten van Fleur </p>

Geen ervaring mee. Maar de kans dat je kind dit nodig zal hebben is zo ontzettend klein, dat ik het niet zou doen. Natuurlijk heb je alles voor de gezondheid van je kind over, maar je kan niet alles proberen voor te zjjn

Ik heb een groepje vriendinnen en we hebben het hier al over gehad. Een paar van hen gaan het wel doen, ik heb besloten dat ik het niet doe. Ik heb het onderzocht en het schijnt zo te zijn dat je het bloed voor veel ziektes kunt gebruiken, je vergroot dan de kans met zo’n 25% op herstel. Volgens mij is het dan ook vaak te gebruiken voor ziektes bij broers/zus. Via welke organisatie wil jij het laten doen? Ik weet dat er in december een actie was en het voor €1000,- werd aangeboden, maar normaal gesproken is het bedrag wat je moet betalen veel hoger..? 

Mijn verloskundige zei dat je dan de navelstreng vroegtijdig moet doorknippen om het bloed te kunnen opvangen en zij vonden het nuttiger de navelstreng gewoon te laten uitkloppen en dan pas door te knippen, omdat het ook goed is voor je kindje nu. Daarnaast kost de opslag ook behoorlijk wat geld en inderdaad niet zeker dat je kind het ooit nodig zal hebben. Wij doen het dus niet :)

Wij wilde het doen ivm kinderkanker bij mijn man. Veel over opgezocht maar stel je kindje krijgt iets bijvoorbeeld leukemie kan het ook al in die cellen zitten waardoor je er dus niks aan hebt. Je gebruikt dan "zieke" stamcellen. Je kan zelf in zoon geval ook altijd nog van je eigen stamcellen gebruik maken. Maar is iedereen voor zich natuurlijk het zal altijd voor en nadelen hebben wat je ook kiest.

Terug
Bovenaan