navelstrengbloed

A

Anoniem

Guest
Er is tegenwoordig in België heel wat te doen rond de opslag van navelstrengbloed. Eerst was er de heisa rond de opslag in privé-bloedbanken voor ‘eigen’ gebruik. Nu wordt het belang van de publieke bloedbanken opnieuw onderstreept (De Standaard 06/03/07 - Navelstreng redt leukemiepatiënten). Er blijkt een wereldwijd tekort te zijn aan navelstrengbloed, en dus een grote vraag naar donoren.

In mei verwachten mijn man en ik ons 2e kindje. We besloten al vroeg om het navelstrengbloed te doneren aan de Leuvense navelstrengbloedbank. Volstond de hoeveelheid niet om in te vriezen voor een transplantatie, dan kon het normaal gezien nog altijd worden gebruikt voor onderzoek. Aangezien de navelstreng na de geboorte voor ons geen enkele waarde meer heeft, leek het ons zinloos het niet te laten gebruiken om potentieel mensen mee te redden. Onze gynaecologe gaf ons alle info en contactgegevens, en vol goede moed vroeg ik het toestemmingsformulier aan bij de bloedbank. Tijdens dat contact bleek echter dat ik het navelstrengbloed niet kán doneren.  Sinds kort moeten de materniteiten waarmee de bloedbank samenwerkt namelijk een accreditatie hebben die enkel door een buitenlands bedrijf kan worden gegeven. Die accreditatie kost veel geld en wordt door de bloedbank betaald. Om binnen hun budgetten te blijven, kunnen ze dus maar enkele materniteiten laten accrediteren en die van mij zit daar jammer genoeg niet bij. Ondanks de schitterende reputatie van de materniteit (AZ St. Jan – Brugge) in de regio en de bereidwilligheid van ons en de gynaecologe zal er dus een staal minder in de navelstrengbloedbank terecht komen.

Het is toch erg dat er een tekort is aan iets dat zo overvloedig aanwezig is. Waarom spreekt niet elke gynaecoloog hier over met alle toekomstige ouders? En hoe kan het dat budgetten en dure accreditaties welwillende ouders er van weerhouden om dit wonderbaarlijke navelstrengbloed met veel liefde te doneren.

Wat goed van je om dit te willen doen! Je hebt mij meteen ook geinspireerd. Ik zal dit eens overleggen met mijn verloskundige. Overigens verbazingwekkend hoe inefficient doe gezondheidszorg soms georganiseerd is. Bijzonder merkwaardig dat je zoveel moeite moet doen om dat kostbare bloed voor goede en levensreddende doeleinden in te zetten.

Groetjes,
Annabel

Ja, dat is nog eens een verhaal. Sowieso is er een tekort aan donoren voor eigen alles. Wel vaag dat je het dan eigenlijk niet kunt doneren...

Even over het andere gedeelte van navelstrengbloed (omdat dit inderdaad nogal ter sprake is in de zwangerschapswereld), ik ken wel het verhaal over die privé-bloedbanken die mensen voor een hoop geld wijsmaken dat het goed voor je kindje zou zijn om stamcellen op te slaan. Voor iedereen die hier info over aan het inwinnen is: het is absoluut onzeker of de stamcellen ooit gebruikt kunnen worden en de regering is bezig om dit soort praktijken te verbieden! Trap er dus niet in en zet het geld weg op een spaarrekening voor je kindje, want daar heeft het veel meer aan.
Mijn ex werkt als een van de meest voorname onderzoekers bij de bloedbank en doet uitgebreid onderzoek naar de mogelijkheden van stamcellen. Ook hij zegt dat het onzin is.

Groetjes, Marisa

Terug
Bovenaan