Nazorg

Mijn gyn vroeg mij gisteren hoe ik de nazorg heb geregeld. Geen flauw idee waar hij het over had... Ik dacht dat de kraamzorg genoeg was maar blijkbaar niet. Normaal doet een VK dat volgens hem, maar ik ben ivm medische redenen direct bij de gyn onder controle. Sinds enkele weken bij een vaste, al zijn voorgangers hebben mij hier nooit op geattendeerd en ik heb dit ook nergens gelezen. Ik heb nu een gesprek met mijn huisarts gepland staan hierover. Extra lastig: We gaan begin april verhuizen naar een andere gemeente. (wel vlakbij) en de vraag is of hij bereid is dit op zich te nemen als we al verhuisd zijn. Zo nee, dan moeten we ook een nieuwe arts regelen (zowieso) en die vragen het op zich te nemen. Ligt er ook aan waar we op dat moment wonen.
Ik ben benieuwd hoe jullie de nazorg hebben geregeld.

Ik denk dat de gyn doelt op dat er een verloskundige voor nazorg komt. Die komen normaal een dag of 8 na de bevalling en ik geloof 4 of 6 weken na de bevalling ga je dan nog een keer naar de verloskundige voor een laatste gesprek om te kijken of je na de bevalling goed bent opgeknapt. En afhankelijk van hoe lang je na de bevalling in het ziekenhuis moet blijven evt kraamzorg. Anders zou ik ook niet weten over wat voor nazorg hij het heeft.

hier ff een reactie van een maartmamma, als je medisch bent dan doet de gyn inderdaad het voortraject, maar vanaf je thuiskomst/kraambed valt de nazorg onder een verloskundigenpraktijk. Die komen in de kraamtijd een aantal x langs om te kijken hoe het gaat met jou en je baby. De nacontrole (6 wkn) doet in principe de gyn dan weer. Bel anders alvast ff een vk in je nieuwe woonplaats, dan kan je alvast even kennis maken en zij kan vertellen hoe het werkt.

Hoi,

ik heb dezelfde ervaring als Rina. Hier ook begeleiding door een gyn. en nazorg door de verloskundigen. Sommige huisartsen willen het ook nog doen maar bij ons was vorig jaar een telefoontje naar de assistente voldoende om erachter te komen dat die van ons dat niet deed.
Verloskundigenpraktijk gebeld en die hebben de nazorg toen gedaan. Zijn in de eerste week een keer of 4 hier geweest (ging ook niet echt lekker met me, misschien daarom zo veel). Ik heb na 8 weken (na 6 weken is normaal) een laatste controle gehad bij de gynaecoloog.
Wat vervelend dat je er nu pas achter komt! Maar hoeft geen probleem te zijn volgens mij, de verloskundigen hier waren heel erg makkelijk.

groetjes Natasja

Ik heb vandaag de kraamzorg op bezoek gehad voor intake gesprek. Die heeft me direct verwezen naar een verloskundigepraktijk. Dat was beter als de huisarts volgens haar. Morgen toch eerst ook even met de huisarts bespreken. Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb vandaag de kraamzorg op bezoek gehad voor intake gesprek. Die heeft me direct verwezen naar een verloskundigepraktijk. Dat was beter als de huisarts volgens haar. Morgen toch eerst ook even met de huisarts bespreken. Bedankt voor jullie reacties!

Terug
Bovenaan