nederlandse aanstaande mama in Frankrijk

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal,

Sinds een jaartje wonen mijn vriend en ik in zuid frankrijk. We zijn natuurlijk hartstikke blij dat ik nu zwanger ben (23 weken) maar soms is Nederland wel erg ver weg. Zijn er andere moeders of aanstaande moeders die deze situatie hebben meegemaakt? Lijkt me erg leuk om met jullie in contact te komen. Groetjes

Hoi Ally,

Ik ben Sanne (zal me eerst even voorstellen aan je) 27 jr getrouwd met Johan 29 jr en we zijn nu 16 wkn zwanger van  mijn eerste kindje (voor Johan is het al de 2e)
Ik zit niet in zo'n extreme situatie als jijmaar toch...
Ik ben 5 mnd geleden vanuit limburg naar zeeland verhuist (eigenlijk maar een klein stukje tegenover jou) maar wat wil het in ons geval wij hebben geen eigen auto. Dus dan is limburg wel een eind weg.
Mijn schoonouders wonen in N-Holland ook dat is een eindje tuffen met de trein, dus daar zijn we ook al een tijd niet meer geweest.
Ik snap dat je het rot vind om niet zomaar eventjes bij je familie op visite te gaan want dat moet je altijd plannen en dagen voor vrijnemen en dat is niet  leuk. Het kan niet ff lekker onverwacht.
Ik wens je even goed ene fijne zwangerschap, geniet ervan
en als je een keertje wilt kletsen geef je dat maar aan via een reactie...
groetjes Sanne

Hoi Ally,

Volgens mij is er ook iemand op dit forum die in Duitsland woont! In mijn geval is het andersom: mijn man is duitser en zijn ouders wonen nog in Duitsland. Eerlijk gezegd vind ik het wel best: zijn moeder is erg lief, maar heeft er ook een handje van zich met alles te bemoeien (dat hebben we gemerkt toen ze zich in onze bruiloftsplannen ging mengen)... Dus stiekem vind ik het wel fijn dat ze wat verder weg woont!

Het nadeel is dan weer dat ALS ze langskomt, ze ook gelijk een midweek blijft... Geen idee of ik dat wel trek als de baby er straks is! Wij willen toch ook even rustig met z'n drietjes wennen voordat "oma" zich op 't kind stort... Pfft.

Mijn moeder woont ook niet heel dichtbij, maar ze doet er niet moeilijk om even langs te komen. En bovendien weet ze heel goed in te schatten wanneer ik advies wil, en wanneer even niet, als je begrijpt wat ik bedoel ;-).Ik heb ook nog familie en goede vrienden in Amerika - al helemaal niet om de hoek!  De mensen dichtbij waar ik op steun, zijn m'n vriendinnen en m'n zus - heb je al vrienden gemaakt in Frankrijk?

Misschien, als je een cursus oid doet, ontmoet je andere zwangeren - dat geeft wellicht ook wat steun? Als je het fijner vindt om Nederlands te spreken met iemand, kun je misschien kijken of er een NL au pair in de buurt woont waar je mee kunt kletsen?

Ik wens je heel veel sterkte!
~Hilde

P.S. Toen ik in Amerika woonde, bestond het internet nog niet, en kostte bellen naar Nederland 5 of 6 dollar per minuut! Als ik dat met nu vergelijk, ben ik blij dat ik kan chatten met m'n vrienden daar...

P.S. 2 Heb je Skype? Als jij en je familie dat installeren, kun je gratis bellen via het internet. Als je allebei ook een webcam installeert, kunnen jullie elkaar zien! Kun je tenminste je buik showen, en urenlang bellen als je daar behoefte aan hebt - zonder failliet te gaan.

P.S. 3 Sorry voor het lange verhaal, haha! Kon niet slapen (zwangerschapskwaal??) :)

Dag dames!
Dankjewel voor jullie reacties. Eigenlijk maakt het niet zo veel uit of je nu in Limburg woont of Duitsland of Frankrijk zoals in mijn geval: het gaat er inderdaad om dat je niet zomaar effe bij je familie of vrienden op de koffie kunt.

Mijn vriend is frans en zijn ouders (schatjes hoor daar niet van) wonen in Parijs. Niet echt in de buurt dus we zien ze niet echt vaak. Omdat mijn vriend en ik niet altijd samen vakantie op kunnen nemen ga ik dus een paar keer per jaar in mijn eentje naar NL   en hij naar Parijs. Lekker romantisch he....ha ha ha

Ik leer hier, nu ik hier een jaar woon, wel mensen kennen, vnl via mijn werk en vrienden van mijn vriend. Dat klikt goed. Maar ik merk dat ouwe vrienden, je weet wel, waar bij je aan een half woord genoeg hebt, toch wel erg waardevol zijn.  Normaalgesproken ben ik best avontuurlijk ingesteld en altijd 'in voor wat nieuws' maar nu ik zwanger ben voel ik me ineens erg kneuterig en heb ik vaker behoefte aan dat ouwe vertrouwde... En daar hoort, hoewel ik goed frans spreek inderdaad gewoon nederlands kletsen bij!

Groetjes

Hoi, leuk om je bericht te lezen. Ik ben ook nederlandse en woon in de franse alpen met mijn nederlandse vriend. Ik ben nu 22 weken zwanger en ben uitgerekend half januari en beval hier. Vind het ook wel spannend. Mis soms de nederlandse mentaliteit een beetje waarbij je begeleid wordt door een verloskundige die je af en toe gerust kan stellen en alle emoties van jouw als vrouw beter snapt. Artsen hier vind ik wel erg medisch, Op zich prima natuurlijk, maar je kunt niet even lekker ' keuvelen' over kwaaltjes en angstjes. Een vriendin van me is half juni in Z-frankrijk bevallen en vertelde dat ook de bevalling toch echt wel anders is hier. Alleen de ruggeprik al natuurlijk. Anyway, ben heel benieuwd naar jouw ervaringen tot nu toe.
Ik krijg dinsdag a.s. een uitgebreide echo (de echo tss de 22 en 24 weken). Heb jij die al gehad? En weet je al wat t wordt?
Groetjes Marieke

Hoi!

Hartstikke bedankt voor je berichtje! Wat grappig is is dat je bijna even ver bent in je zwangerschap als ik, ik ben  nu 23,5 weken. Snap precies wat je bedoelt met dat overdreven medische gedoe hier in Frankrijk (zo noem ik het maar even) rondom de zwangerschap. Ben zelf (huis) arts en vind het zelf ook wat overtrokken allemaal. Had graag het liefste thuis willen bevallen, maar had al snel door dat het daar hier niet op ingericht is. Vorige week had ik mijn eerste afspraak in het ziekenhuis waar ik ga bevallen en de gynecoloog daar was  erg goed en aardig, maar toch werd ik een beetje verdrietig van de hele al die heisa er om heen. Moest  een afspraak maken met de anaesthesist voor de afspraak  enzo. Thuisgekomen had ik echt effe een inzinking, miste toen echt inderdaad een gewone nederlandse verloskundige

Ben eigenlijk van plan om zonder ruggeprik te  bevallen. Hoe denk jij daarover? Ben een beetje bang eigenlijk dat ik gedwongen word, dus bij de volgende afspraak ga ik ze denk ik duidelijk mijn 'conditions' vertellen, zonder gelijk al te  vervelend over te komen.

Wat wel weer leuk is is dat je automatisch drie echo's krijgt natuurlijk... Spannend voor jullie zeg, die echo! Geniet ervan en laat je lekker alles uitleggen. Gaat het verder goed met je zwangerschap? Voel je je goed? Het lijkt me super waar jullie wonen, Alpen zijn groot, waar is het ongeveer in de buurt?

Ik heb de tweede echo drie weken geleden gehad. Echt mooi. En we hebben (expres) niet tussen de beentjes gekeken en weten dus nog niet wat het wordt. Dat blijft dus nog even een verrassing.

Nog een praktisch vraagje: heb jij al een goede plek gevonden waar je zwangerschapskleding kunt kopen? Ik weet dat ze die normaalgesproken bij de H&M verkopen, maar de dichtsbijzijnde is in Nice (op 30 km van ons). Verder heb ik hier in de buurt alles afgestruind maar kan niet echt iets vinden.

Heel veel groetjes!

Hoi Ally,

Je kunt bij H&M ook online bestellen! hm.com. Ze hebben wel minder dan in de winkel, maar 't is een begin. Ik zou sowieso even online zoeken - er zijn vast ook wel franse webwinkels (La Redoute misschien?) die positiekleding verkopen.

Sterkte!
~ Hilde

Terug
Bovenaan