Neemt Gak de betaling over wanneer je in ze ziektewet zit vanwege de zwangerschap?

hallo allemaal

Ik heb een vraag.
Ik zit in de zieketewet vanwege heel erg veel braken, ben nu al 6 weken heel erg misselijk en het lukt me maar niet om 1 dag niet te braken, elke dag is het wel raak en niet 1 keer maar meerdere keren helaas.
Hoe meer ik bij de 12 weken, hoe minder ik merk dat het minder word.
Het is nog steeds even erg als ik het begin.
Nu kreeg ik dus een brief van me werk dat UWV gak de betaling overneemt wanneer ik in de ziektewet zit.
Klopt dit wel?
Weet iemand hier iets van af?
En neemt gak de betaling ook over wanneer ik met zwangerschaps verlof ga?

Ik hoop dat iemand me wat advies kan geven.

Groetjes Peggy

Toevallig doe ik hier veel mee m.b.t. mijn werk dus hierbij je antwoord:
Het klopt dat het UWV zowel bij zwangerschapsverlof als bij ziekte als het gevolg van zwangerschap de betaling overneemt van de werkgever. Deze regel is in werking gesteld om werkgevers te motiveren om toch jonge vrouwen aan te nemen aangezien ze niet opdraaien voor de kosten van het zwangerschapsverlof.
Jij bent nu ziek door je zwangerschap dus heeft je werkgever je ziekgemeld met de code ziek als gevolg van zwangerschap. Dit betekent dat het UWV de betaling overneemt en tevens de begeleiging doet. Je kan dus ook een telefoontje verwachten van het UWV met de vraag hoe het met je gaat en wanneer je weer kan werken.
Het kan zijn dat je je salaris gewoon krijgt van je werkgever en dat die het vergoed krijgen van het UWV maar het kan ook zijn dat het UWV direct aan jou uitbetaald. Als je weer beter bent neemt je werkgever het weer over van het UWV.

gr.Ing

nou, echt geweldig dat UWV... maar niet heus...

helaas wacht ik al 2 1/2 maand op een uitkering...

echt lekker vlug allemaal...

diverse brieven en telefoontjes gepleegd, je kunt alleen maar wachten...

Hoihoi,

Zelf heb ik ook drie maanden in de ziektewet gezeten voordat ik nu afgelopen week met zwangerschapsverlof ben gegaan. Bij mij is het zo gegaan dat ik me bij mijn werkgever heb ziekgemeld en zij hebben het contact met het UWV geregeld. Dus geen last gehad van verlate uitkeringen o.i.d.

Wil/kan jouw werkgever dat ook niet voor je regelen?

Groetjes,
Whitney11
34w1d

Terug
Bovenaan