Nefrostomie katheter

<p>Hallo allemaal:)</p><p>Dol gelukkig met onze zwangerschap, maar die liep toch even anders dan verwacht.. nou ben ik vooral benieuwd of hier iemand is die bekend is met de nefrostomie katheter en deze zelf ook heeft gehad tijdens de zwangerschap..</p><p>Beginnen bij het begin, de zwangerschap begon op wat misselijkheid na super, de kleine deed het goed en voor de rest leek alles bij mij ook goed volgens de veverloskundige.</p><p>Met precies 23 weken kreeg ik gigantisch pijn in mijn linker zeide, ik dacht : banden pijn, stel je niet aan en door. Dat door ging helaas niet. Drie dagen lang kroop ik van bed naar bank, wisselde ik van houding en was de pijn constant aanwezig, werd zelfs erger. Zaterdag avond kon ik zelfs niet meer stil zitten, en aangezien ik ook wat verhoging had toch maar de verloskundige gebeld (23+3). De verloskundige kwam snel, dacht aan nierstuwing en stuurde me naar het ziekenhuis. Hier was duidelijk dat de nier inderdaad opgezet was, meestal is dit rechts, maar in mijn geval dus links. Ik kreeg Buscopan via het infuus, en ze vertelde dat ik me over een paar uur waarschijnlijk al beter zou voelen. Helaas was dit niet het geval, de nacht verliep onrustig en de pijnstillers (oxicodon en ocynorm) sloegen helaas niet aan. De zondag opnieuw een echo, er kwam een arts die aangaf dat het met 28 weken wel af zou nemen en dat ze er over dachten de pijnbestrijding op te hogen, andere opties werden te risicovol geacht. Ik vond dit best even een dingetje omdat 28 weken nog dik 4 weken weg was op dat moment.. maar risico's wilde ik niet lopen dus oké, maar proberen. Die nacht kreeg ik boven op de pijnstillers die ik al kreeg morfine zodat ik in slaap zou kunnen komen. Deze hielp maar kort, mijn nachten sinds het begin van de pijn bestonden gemiddeld uit 2 a 3 uur onrustige slaap. Mijn lichaam wilde geen eten meer binnen houden. Er volgde nog twee dagen van onderzoek en afwegingen, totdat ik ma op di avond huilend heen en weer wiebelend en buiten adem van de pijn die nu ook mijn longen hadden bereikt op mijn knieën wanhopig op het bed zat en niet meer wist waar ik het zoeken moest. Ondertussen met hogere ontstekings waarde en totaal uitgeput. De volgende dag (23+6) is de keuze gemaakt om toch maar wat te doen. Ze hebben de nier vanuit de rug aangeprikt, en hier een katheter in aangebracht. De urine leider liep namelijk niet door (oorzaak nu nog even onbekend) waardoor de nier dus is gaan stuwen, ontsteken en er uiteindelijk een scheurtje is ontstaan wat dus de pijn veroorzaakten. Het plaatsen was niet prettig, zelfs zeer pijnlijk, maar het resultaat was super, de urine kon eindelijk weg, de druk nam al snel af, samen met de pijn en mijn longen konden weer gewoon gevuld worden met zuurstof zonder dat dit zeer deed. Twee dagen later kon ik naar huis.</p><p>Ik ben ondertussen zelf 33+1 en de katheter zit nog steeds, deze gaat er (als alles verder goed is) uit na de bevalling, we gaan er namelijk vanuit dat de baarmoeder de urine leider verdrukt. </p><p>Na dit lange verhaal heb ik nu wat vragen aan "hopelijk"  een ervaringsdeskundige. Het ziekenhuis geeft namelijk aan zelf nog nooit een nefrostomie geplaatst te hebben bij een zwangere, wat maakt dat er geen "protocol" is.</p><p>Mocht iemand wel ervaring hebben rondom de katheter tijdens de zwangerschap:</p><p>Heeft dit invloed gehad op de bevalling? (op de rug liggen is minder prettige door de drainfix en opening)</p><p>Kon de nfk er na die tijd "snel" uit?</p><p>Verdere complicaties gehad tijdens de zwangerschap of na het verwijderen van fe nfk?</p><p style="text-align: right;">Verdere tips? </p><p> </p>

Hoi, 
Het is alweer een tijd geleden dat je dit geplaatst hebt maar ik heb eenzelfde probleem met mijn nier. Ik loop hier sinds week 19 mee. Bij mij was gelukkig snel duidelijk wat het probleem en oorzaak was/is en er is toen een dubbel j katheter geplaatst. De eerste week na het plaatsen ging het, op wat lichte blaaskramp tijdens het plassen, goed. Na die week begon de elende. Weer veel pijn en veel heen en weer naar uroloog/gynaecoloog die niks anders konden doen dan paracetamol en "rust" adviseren. Inmiddels helemaal gestopt met werken omdat dit door de pijn na een werkdag niet meer ging.
Waar ik ook tegen aan loop is dat ze in het ziekenhuis niet zo goed weten hoe ze hier mee aan moeten. Alsof het letterlijk de eerste keer is dat ze een zwangere vrouw met nierproblemen behandelen. Als ik Google kom ik dezelfde verhalen tegen met allemaal verschillende behandelingen en artsen die niet heel concrete behandelplannen hebben.
Nu is mijn enige optie nog de nefrodrain maar ben een beetje bang voor de resultaten hiervan(of het tegenvalt qua pijn en infecties etc.) Ook ben ik benieuwd hoe je bevalling is gegaan met die drain. Ik ben nu 27 weken dus moet nog wel even. Maar blijf veel pijn houden. Benieuwd naar ervaringen van anderen eventueel. De informatie 

Groetjes

Hier nog eentje met ontzettende pijn, alleen dan oorzaak nierstenen. Zelf nu 28 weken zwanger en afgelopen week drie dagen opgenomen geweest. Eigenlijk hetzelfde verhaal als hierboven door de zwangerschap kunnen en willen ze niet zoveel en het lijkt inderdaad of de uroloog maar weinig verstand heeft van zwangere met nierproblemen. Alsof het nauwelijks voorkomt. In iedergeval behandelen ze de nierstenen niet en hopen ze dat ze op de natuurlijke manier eruit komen. Tot ie tijd is het uitzingen met pijnbestrijding. 

O vreselijk! Wat voor medicatie gebruik je? Ze kunnen helemaal niks doen? Geen opties genoemd als dubbel j katheter of een drain? Niet dat ik fan ben van dubbel j, maar toch. Sommige mensen zijn er wel goed mee geholpen. Alsof zwanger zijn alleen al niet zwaar genoeg is... Hopelijk ben je snel van je pijn af want is om gek van te worden. Zo vreemd dat urologen er zo weinig van lijken te weten ook. 

Gebruik nu buscopan zn en paracetemol. In het ziekenhuis tijdens de koliekaanvallen heb ik het met morfine gedaan via de pomp maar daar werd ik erg beroerd van, al hielp het wel goed tegen de pijn :)
Helaas is een JJ katheter geen optie omdat ik nog wel plas, ik heb twee stenen waarvan 1 van 8 mm maar die heeft me nier al bijna tegen me blaas kunnen vervoeren, vandaar de hoop dat ie er nog zelfstandig uit komt.. Vergruizen kan helaas niet tijdens zwangerschap en zo jj katheter is dus vooral om de urine te lozen. 
Zitten dus een beetje in hetzelfde schuitje alleen jij heb gestuwd nieren en ik nierstenen :(.
Heb jij ook dat gewoon heel je buik pijn doet? Die nieren prikkelen de rest van het gebied wel lijkt het, heel me buik is constant keihard en pijnlijk. 

Hi dames, wat naar dat jullie dit ook moeten meemaken. Ik ben ook een topic over dit onderwerp begonnen geloof ik toen het mij overkwam.
ik ben nu 40+1 werken zwanger en kreeg tijdens mijn 23e week ineens heel acuut last van nierstuwing en ze konden de oorzaak niet vinden omdat ze geen ct-scan konden doen vanwege de zwangerschap. Het was dus gissen of het de baarmoeder was die de urineleider dichtdrukte of dat ik nierstenen had. Uiteindelijk zeiden ze dat het niet heel veel uitmaakte wat de oorzaak was en zijn ze mijn behandelopties doorgaan nemen. Ze zeiden dat mijn enige optie, omdat de nier al zo gezwollen was dat het gevaarlijk werd, een nefrodrain was. 
Het plaatsen van de drain was absoluut geen pretje. Onder plaatselijke verdoving en je bent dus bij. Ik lag op mijn zij op de operatie tafel en onder echoscopie prikt de arts de nier aan met een holle naald, dat viel nog mee. De urine liep er meteen uit en dan voel je de druk en pijn die je de hele tijd gevoeld hebt afnemen. Vervolgens schuift hij een voeldraad door de naald en gaat de naald eruit. Over de voeldraad schuift hij de drain en moet hij als hij vlak voor de opening van de nier zit de drain er met een flinke snelheid induwen. Dit gaat zo omdat de nier een zacht orgaan is en hij hem anders enkel voor zich uit duwt. Echter is de nierschors, de buitenkant van de nier, wel wat harder en in mijn geval erg hard. Het lukte ze dus niet om in een keer de drain erin te krijgen. Dit heeft 4 a 5 poging geduurd met erg veel pijn tot gevolg. Maar als je al ernstige koliekpijn hebt gehad kan dat er ook nog wel bij. Ze zeiden dat ze het niet vaak hadden gezien dat hij er zo moeilijk in ging, dat het eigenlijk altijd lukt in 1 poging, dus daar zou ik meer vanuit gaan als ik jullie was. 
Na het plaatsen was de pijn met een half uurtje weg dus het werkte wel goed. 
Ze zeiden dat hij tot na de zwangerschap zou blijven zitten, dat vond ik toch wel erg heftig. Uiteindelijk heb ik na 5 weken iets uitgeplast en liep mijn drain niet meer door. Ze hebben de drain verwijderd na een week geen urineproductie en geen klachten daarbij. Bij mij was het dus toch een steentje. 
Ik hoop dat jullie iets hebben aan mijn verhaal. In ieder geval veel sterkte!! 

Hoi hoi, 
Ik heb ook veel last van pijnlijke harde buiken inderdaad en onderrug. Moet dan echt rustig gaan liggen. Warm bad vind ik dan ook erg prettig. Wat mij bij pijnaanvallen ook is aangeraden om op handen en knieën te leunen. Maar met een dikker wordende buik is dat ook niet lang een prettige houding. Moet wel zeggen dat het mij helpt. Maar ik heb dan ook geen stenen wat mij ook echt vreselijk pijnlijk lijkt. En onzeker omdat je moet wachten tot je ze uitplast ook naar dat je er zo weinig aan kan doen. Ben inmiddels ook maar langs een bekken fysiotherapeut. Leek mij fijn om te kijken of door de pijn niet toevallig alles is verkrampt. Leek het wel een beetje op. Komende dinsdag weer een sessie. Wellicht het proberen waard met van die gevoelige harde buiken? 

En @joosjee dank voor je reactie. Ik ben namelijk nog aan het twijfelen of ik eem drain zie zitten. Uroloog heeft aangegeven dat het wel kan als ik helemaal klaar ben met de pijn etc. Nou dat ben ik inmiddels wel. Had je met die drain wel weer wat bewegings vrijheid? Ik kan nu namelijk erg weinig.. Wat naar ook dat het dan net weer misgaat met aanprikken. Gelukkig ben je nu wel van je pijn af. Nu nog in afwachting van jullie kindje? 

Hoi dames, ik ben in de 22e week van mijn zwangerschap opgenomen met heftige flankpijn oftewel koliek pijn. Al snel bleek bij mij ook dat het om nierstuwing ging. Uiteindelijk heb ik een week in het ziekenhuis gelegen, waar ze aanvankelijk hebben geprobeerd om de pijn weg te nemen met een tijdelijke katheter en pijnbestrijding (buscopan) via het infuus. Dit hielp helaas alleen maar tijdelijk en niet voldoende, waarop ik een drain, oftewel NefroStomieKatheter (NSK) heb gekregen. Deze heeft bij mij per direct verlichting gegeven. Ja het is gedoe en gehannes met een drain en urinezak aan je lijf, maar alles beter dan die pijn. En na herstel van de opname was ik mezelf weer en kon ik weer vooruit en genieten van de zwangerschap! Esthetisch is een dubbel j katheter uiteraard fijner (inwendig), maar ik heb gehoord dat dit meer (risico op) complicaties en pijn klachten blijft geven. Ben dus blij met deze oplossing!

Terug
Bovenaan