Negatief dominant vriendinnetje

Hoi,

Mijn dochter van 6 is/was een blij ei. Een vrolijk kind dat overal voor open staat en makkelijk nieuwe vriendjes maakt. In een korte tijd, aan het begin van het schooljaar, zijn 2 vriendjes weggegaan door verhuizing en hield ze nog 1 vriendinnetje over waar zij zich aan vast klamte.
We merken steeds vaker dat dit vriendinnetje hele rare trekjes heeft. Zo is alles wat onze dochter doet niet goed. Zij kan bijv. nooit een mooie tekening maken. Of als zij niet mee doet met de grapjes van dat meisje, zij gelijk boos wordt. Ik merk dat mijn dochter hier erg onzeker van wordt en we praten veel met haar. Maar ik zou toch nog tips willen
 
Hoi!

Een lastige maar herkenbare situatie. Omdat dit op school gebeurt, zou ik contact opzoeken met de leerkracht!

Ik sta zelf voor de klas, leeftijdsgroep van jouw dochtertje, en neem zelf ook altijd contact op met ouders (van beide partijen) als ik zoiets merk

Tis al heel goed dat je erover praat!!! Sterkte!
 
Misschien eens nieuwe vriendinnetjes uitnodigen? Meiden waarmee ze normaal nooit speelt? Je zult zelf wel een redelijke inschatting kunnen maken wat een match is met je dochter denk ik. 
Als ze van andere kinderen wel positieve reacties krijgt ziet ze zelf vast ook in dat alleen dit ene vriendinnetje zo doet. Verder is het denk ik goed het er samen over te hebben en haar weerbaar te maken. 
Misschien nog leuk om te doen; Slaapklets heeft  goede boekjes met vragen om samen de dag te evalueren. Vragen zoals wat vond je leuk vandaag en wat niet zo leuk. Zo sta je er net iets meer bij stil dan in een gewoon gesprekje
 
Heb even gekeken en op bol.com kun je ze inzien. Heb dit boekje in het verleden wel eens gebruikt met een wat onzeker kindje die het moeilijk vond om zich te uiten. Dit werkte heel goed en leuk. Op een speelse manier wordt alles onder de loep genomen en ook vaak "een complimentje voor jezelf". Haha heb er geen aandelen ofzo hoor maar ben er gewoon enthousiast over ?
 
We zijn al wel met de leerkracht in gesprek geweest. En ze begrijpen dat mijn dochter zich zo voelt. Alleen verder dan: ' we gaan erop letten', komt het vaak niet. Ik mis daar toch het doorpakken van.

Ik ga eens naar de boekjes kijkje.
Dankjewel
 
Terug
Bovenaan