negatief

hoi
kom net bij de vk vandaan het was echt geweldig een echo (zoo leuk en gelukkig de ergste gevaren zone al voorbij)
maar nu is mijn bloed negatief en moet ik met 30 weken(duurt nog even hoor) weer bloed laten prikken en krijg ik zelf ook nog een prik wie weet hier meer van?????????
12 weken en 5 dagen
 
hoi
dat is niks om je zorgen over te maken hoor. dat betekend dat je kindje een andere bloedgroep kan hebben (positief)
en dat bij de geboorte je kindje je kan besmetten zeg maar (ja niet echt besmetten maar ik weet anders niet hoe ik het noemen moet)...en dan kan je daar anti stoffen tegen maken en dan bij een volgend kindje kan je een reshus kindje krijgen (verkeerde bloedgroep) ofzoiets. dus als je gaat bevallen krijg jij of je kindje een injectie...je moet het maar eens goed navragen aan je vk. ik kan het je niet zo goed uitleggen namelijk, maar het is niks ernstigs hoor.
sorrie voor het moeilijke gebrabbel heb mijn best willen doen.
liefs van sandy
 
Hallo,

Ik weet het niet helemaal precies hoor.
Maar als jouw rhesusfactor negatief is (bijv. B neg.) en je kindje zou rhesusfactor positief hebben dan zou dit bij een volgende zwangerschap problemen kunnen opleveren.

Als namens tijdens de bevalling rhesus neg. en rhesus pos. bloed met elkaar in aanraking komt ga jij als moeder antistoffen aanmaken. Dit kan bij een volgende zwangerschap problemen opleveren. Een simpele prik kan voorkomen dat jij antistoffen aanmaakt.

Zoiets is het, maar vraag het voor de zekerheid nog maar even na bij je vk.

Sylvie
 
Sylvie heeft gelijk, ikzelf heb ook negatief. Als je partner positief bloed heeft, is de kans groot dat je kindje ook positief heeft. Mocht je kindje negatief bloed hebben dan kan het bij de eerste zwangerschap geen kwaad, maar bij een eventuele 2e wel. Je lichaam maakt dan antistoffen aan tegen je kindje waardoor je complicaties gedurende de zwangerschap kunt krijgen.
Daarom doen ze in week 30 weer een bloedonderzoek en krijg je een prik met rhesus-d, waardoor jij geen antistoffen kunt aanmaken. Na de bevalling controleren ze a.d.v bloed in de navelstreng wat de bloedgroep van het kindje is, en krijg jij eventueel een 2e prik, maar het kindje niet.
Maak je dus niet teveel zorgen, is nergens voor nodig!
liefs dory
 
niets om je druk over te maken hoor, ik heb bloedgroep a negatief en heb inderdaad een injectie gehad rond de 30e week om te voorkomen dat mijn bloed antistoffen zou maken tegen het bloed van mijn kindje of zoiets.

gr sandra
 
Hallo,
Volgens mij geven ze tegenwoordig nu bij iedere volgende zwangerschap ook anti-d, (ik heb het in beide zwangerschappen gehad) kijk anders even op de website van nvog, als je dan bij verloskunde kijk kan je een pdf vinden over bloedgroep, rhesusfactor. Heeft mij veel duidelijkheid gegeven.
Groetjes Carola
 
hoi,

ik heb ook bloedgroep a negatief, niets bijzonders hoor, na mijn 1e bevalling kreeg ik vlak erna een spuit, dit ter voorkoming dat het positieve bloed van je kindje met jou in aanraking komt en dan ga je antistoffen tegen je eigen bloed aanmaken en dat is natuurlijk niet de bedoeling!! maar dat houd het ziekenhuis/verloskundige heel goed in de gate hoor!! niet druk om maken. komt in 15 % van de vrouwen voor dit.

fijne zwangerschap!!
 
Terug
Bovenaan