Negatieve bloedgroep

Hi Dames,
Ben erachter dat ik A-negatief ben van bloedgroep. Dat schijnt niet zoveel voor te komen en ik heb begrepen dat je dan met 31 weken een prik krijgt en nog eentje bij de bevalling. (Dan heb je een resusfactor, geloof dat het zo heet). Heeft een van jullie hier ook ervaring mee?

Hoi! Ik heb O-negatief en ben zwanger van de 3de en het stelt inderdaad niet zo veel voor. Je krijgt rond 30 weken een prik en na de geboorte nemen ze bloed af van de baby uit de navelstreng (heb ik niks van gemerkt, zag later pas dat de verloskundige met een buisje bloed liep). Met dat buisje moet je (je man, of iemands anders die het voor je wil doen) naar het ziekenhuis waar de rhesusfactor gelijk bepaald wordt (kan je op wachten). Als de baby rhesus positief is, krijg je een nieuwe injectie mee, die de verloskundige binnen 24 (of was het 48? weet even niet meer zeker) uur na de bevalling moet toedienen. Mijn zoontjes waren allebei positief, dus ik kreeg die prik (in je bil of je been, kan er na een bevalling nog wel bij :) ). Als je baby negatief is, krijg je geen prik.
In volgende zwangerschappen wordt bij de eerste bloedtest bij de verloskundige en later bij 30 weken zwangerschap nog een keer bloed afgenomen om te kijken of je antistoffen hebt aangemaakt tegen het positieve bloed van je kindje (schijnt bijna nooit meer voor te komen vanwege de injecties). Je krijgt dan geen prik meer tijdens de zwangerschap, alleen na de bevalling als je kindje positief is.

Het klinkt allemaal heel heftig als je negatief bent en zo (dat vond ik tenminste wel), maar het valt allemaal heel erg mee hoor! En door die injecties komen er nauwelijks meer rhesusbaby's voor!

Zo, dat was een heel verhaal, maar hopelijk heb je er wat aan.

Groetjes, TN

Hey,

Ik heb B-negatief. Ik wist al heel lang dat ik het had, dus was voor mij ook geen verrassing meer eigenlijk.
En ik denk maar zo.. Je moet ook al bloed laten prikken, dus wat maakt zo'n prik dan nog uit?

Liefs,

T

Hey,

Ik heb B-negatief. Ik wist al heel lang dat ik het had, dus was voor mij ook geen verrassing meer eigenlijk.
En ik denk maar zo.. Je moet ook al bloed laten prikken, dus wat maakt zo'n prik dan nog uit?

Liefs,

T

Ik ben ook O-negatief en zwanger van mijn eerste kindje. Ik had van de verloskundige ongeveer hetzelfde begrepen als TN hierboven beschrijft. Ik maak me er niet druk over, want ze weten precies hoe ze ermee om moeten gaan.

Ik ben ook O-negatief en zwanger van mijn eerste kindje. Ik had van de verloskundige ongeveer hetzelfde begrepen als TN hierboven beschrijft. Ik maak me er niet druk over, want ze weten precies hoe ze ermee om moeten gaan.

Ik ben ook negatief, en nu zwanger voor de tweede keer (dit keer is het een tweeling). Zelfde ervaring als TN; stelt weinig voor en in deze tijd geen reden meer tot extra zorgen of risico. Mijn zoon is ook positief. Maar bij de eerste is er sowieso niet zoveel aan de hand, het betreft met name de volgende zwangerschap(pen).
Groetjes,

Ik ben ook negatief, en nu zwanger voor de tweede keer (dit keer is het een tweeling). Zelfde ervaring als TN; stelt weinig voor en in deze tijd geen reden meer tot extra zorgen of risico. Mijn zoon is ook positief. Maar bij de eerste is er sowieso niet zoveel aan de hand, het betreft met name de volgende zwangerschap(pen).
Groetjes,

Terug
Bovenaan