Negatieve Rhesusfactor

Vandaag heb ik bij de verloskundige de uitslagen van mijn bloedtest gehad. Nu blijkt dat mijn bloedgroep O-negatief is.

Nu is het zo dat wanneer mijn kindje een positieve rhesusfactor heeft en mijn lichaam in contact komt met het bloed van het kindje mijn lichaam antistoffen kan gaan aanmaken.

Die antistoffen gaan dan de bloedgroep van mijn kindje aanvallen waardor de kans ontstaat dat mijn zwangerschap op een miskraam uitloopt of dat mijn kindje na de geboorte een bloedtransfusie nodig heeft.

Nu heb ik gelukkig nog geen antistoffen in mijn lichaam en krijg ik in week 30 een spuit om te voorkomen dat mijn lichaam die stoffen gaat aanmaken. Ook wordt het bloed van mijn kindje bij de geboorte gecontroleerd en krijg ik een extra spuit als deze positief blijkt te zijn.

Dus voor deze zwangerschap worden er weinig complicaties verwacht omdat ik nog geen antistoffen heb. Maar bij een volgende zwangerschap is de kans een stuk groter dat mijn lichaam toch antistoffen heeft gemaakt ondanks de spuiten en dan kan het dus zijn dat mijn volgense zwangerschap gecomliceerder zal zijn.

Wel een beetje eng dus. Voor nu hoop ik dat mijn lichaam geen stoffen zal gaan aanmaken en mijn kindje gezond ter wereld mag komen.

Zijn er hier meer mensen die een negatieve rhesusfactor hebben? Ik hoorde namelijk van mijn verloskundige dat dit maar ongeveer 15% bij de bevolking voorkomt.

Gr. Joyce (15w6)

Hoi hoi,

Ik ben nu ruim 17 weken zwanger van ons 2de kindje. Ik heb ook een negatieve bloedgroep, namelijk A-negatief.
Bij de eerste heb ik met 30 weken een prik gekregen. Die krijg ik nu niet. Wel krijg ik een bloedonderzoek met 30 weken. Dus dan even kijken wat er uit komt.
Het schijnt dat je wel veel klachten krijgt als je antistoffen aan gaat maken, maar wat precies, weet ik niet.

Groetjes, Mylène

Hoi Mylene, Maar vooralsnog maak je dus nog geen antistoffen aan. Dat is wel fijn zeg. Wel fijn om te weten dat het niet veel uit hoeft te maken. En een extra controle is ook wel  fijn. Tenminste dat vind ik wel  Maar het blijft wel eng natuurlijk.

Hey Joyce,

Het is helemaal niet zo eng als het lijkt. Ik heb precies dezelfde bloedgroep als jij en bij 30 weken krijg ik ook een injectie. Voor deze 30 weken is het helemaal niet van belang. Natuurlijk 'klinkt' het eng omdat het een relatief minder voorkomend percentage is (inderdaad 15 %) maar als je met behulp van een  injectie en eventuele maatregelen  tijdens de geboorte toepast, komt het helemaal goed! Lekker genieten dus van de zwangerschap! ;)

Liefs,
Lot

Hallo!
Hier nog een negatieveling! Hahaha... Ik heb A negatief. Ook hier met 30 weken weer een bloedonderzoek, verder heeft de vk er weinig over gezegd en zal het dus allemaal wel meevallen. Wat bij ons scheelt is dat mijn mannetje ook negatief is, dus de kans op een positief kindje is erg klein.
Groetjes Jorike

Hoi Joyce.

Ik hoor niet thuis op dit forum ben in januari bevallen van mijn dochtertje maar wil je even zeggen dat je je echt niet zo druk hoeft te maken daarover.
Ik heb precies de zelfde bloedgroep als jij hebt en kreeg die spuit pas met 32 weken!
Mijn dochter is kerngezond en hoefde dus geen bloedtransfusie te  ondergaan!

Geniet van je zwangerschap!

Groetjes Chantal mama van Noa 10 weken.

Hoi Joyce,

Ik zou me niet te druk maken om de resusfactor. tegenwoordig weten ze
dit bij alle zwangeren en worden er maatregelen genomen. Het komt
volgens mij nauwelijks meer voor dat een baby een transfusie nodig
heeft. Ben zelf trouwens ook negatief (zoals eigenlijk heel mijn
familie)

Nienke

Hoi Meiden,

Bedankt voor jullie reacties. Fijn om te lezen dat het meestal gewoon goed gaat. In principe maak ik me niet al te veel zorgen maar ik ben wel een beetje angstig voor een volgende zwangerschap. Aaaa wat denk ik toch ver vooruit. Eerst maar eens dit kindje gezond op de wereld zetten.:)

Bedakt voor jullie reacties.

Terug
Bovenaan