Nekplooimeting 2,9mm 11wk

<p>hey dames,</p><p>ik kom net terug van een hele leuke 11 weken echo, alles zag er heel goed uit, hartje klopte goed enz. Echter deed ze een nekplooimeting en toen viel ze stil, ik zag 2,9mm staan. Nu zie ik online dat dit veel te dik is voor 11 weken. Ik weet nu ook niet of ze het niet goed kon meten of zelf twijfelt. Is de kans groot op een afwijking als je een verdikking ziet? :-(</p>

Ik weet niet precies hoe het met die afmetingen zit, wij hebben dat niet gehad bij onze zwangerschappen. Heeft de echoscopiste hier verder niets meer van gezegd? Ik vind het raar dat je geen gesprek hebt gehad met de echoscopist of je verloskundige n.a.v. deze meting. Zeker omdat de vrouw stil viel... dat valt wel op. Ik zou je verloskundige hier gewoon even over bellen!

Bedankt voor je antwoord! De nekplooimeting is eigenlijk een beetje ongevraagd gedaan want wij gaan binnenkort voor een nipt.
Ze viel stil tijdens die nekplooi maar ik weet niet of dat door twijfel was of dat ze dacht: kn het nog niet goed meten, of iets anders. Ik dacht er pas na de echo aan dat het opvallend was. Na Google-en zie ik dat 2,9mm aan de hoge kant is, vandaar mijn bezorgdheid. Heb vk gesproken en die zei dat ze niks van de echo-mevrouw had gehoord dus dat ze dus ook niks ernstigs zal hebben gezien anders hadden ze dat wel gehoord. Toch lees ik op internet andere verhalen met 2,9mm. Ik kan niets anders meer dan de nipt afwachten maar het voelt gewoon erg onzeker

Hallo, ik zou me niet zo druk maken om de dikte van de nekplooi. Schijnt dat ze het vaak bij het verkeerde eind hebben. Zelfs een Nipt klopt niet altijd....een dikke nekplooi betekent niet per definitie dat er iets aan de hand is. 

Hm, ik lees idd op internet hetzelfde, kan ook niks anders dan de nipt afwachten, maar het maalt toch wat door mijn hoofd... 2,9mm is onder de grens van 3,5mm maar ik lees veel anderen die een nekplooi hadden van maar 1,5 oid. Ik zie op de echofoto ook echt een duidelijke “plek”. Ik ben nogal een piekeraar, terwijl vk zei dat ik het nu echt allemaal eens over me heen moest laten komen, niet teveel moet willen controleren en moet proberen te genieten en daar heeft ze ook helemaal gelijk in

Hallo, De nekplooimeting zou eigenlijk pas met de 20 weken echo plaats moeten vinden en ik zelf denk dat ze dat doen omdat ze het dan pas goed kunnen zien/ meten. 
Maar wat jouw verloskundige ook al zei ik zou me er niet te druk om maken als de mevrouw van de echo niets heeft verteld aan de verloskundige. 
Ik duim in ieder geval voor je dat de NIPT test goed uit de bus komt en dat je lekker kan genieten van je zwangerschap!Xxx 

LiefsSharon, de nekplooimeeting doen ze meestal tussen 11 en 14 weken. Na deze weken is de meting erg onbetrouwbaar. Maar dat is de nekplooimeeting sowieso. Tegenwoordig heb je de NIPT test daarvoor. 

Hi, 
Mogelijk weet je in de tussentijd al meer, maar de nekplooimeting is een onderdeel van de combinatietest. Er wordt dan gekeken naar de nekplooi van het kindje en er wordt bloed afgenomen bij jou. De combinatie hiervan geeft een kans op een mogelijke afwijking. Deze test geeft nu nooit 100% zekerheid. Mij is verteld dat alarmbellen gaan rinkelen bij een nekplooi groter dan 3.5mm.

Ik wil graag onze ervaring delen, om je ook een positief verhaal te laten lezen. Toen ik de 12 weken echo had (bij 11 weken), is er een nekplooi gemeten van 6.5mm. 
Veel te groot dus. We zijn de medische molen in gegaan. Er werd eigenlijk al uitgegaan van een afwijking. Bij ruim 15 weken is er een vruchtwaterpunctie gedaan. Super spannend, maar gelukkig geen chromosoom afwijking. Een punctie geeft 100% zekerheid. Ook de extra uitgebreide twintig weken echo liet geen afwijkingen zien. 
Na alle onderzoeken en positieve uitslagen mochten we terug naar onze eigen verloskundige en kregen we elke drie weken een groeiecho. Deze waren puur voor de zekerheid, maar de zwangerschap werd gewoon weer als gezond beschouwd.
Alles ziet er tot nu toe goed uit. De groei en ontwikkeling liggen precies op schema en ik zou ook gewoon thuis mogen bevallen mocht ik dat willen (dat is niet mijn keuze, maar het zou dus wel mogen). We gaan er dus vanuit dat we binnenkort een gezond kindje mogen verwelkomen. Het was een erg spannende tijd, maar we hebben er nu het volste vertrouwen in!

Lang verhaal kort: alleen een nekplooimeting wil niet alles zeggen. Mijn tip: ga vooral niet te veel op internet zoeken. Je leest voornamelijk verhalen met negatieve afloop, en daar schiet je op dit moment niets mee op. Elke zwangerschap is anders!

Heel veel succes en hopelijk heb je snel meer duidelijkheid zodat je er ook echt van kan genieten. 

Terug
Bovenaan