Hi,
Mogelijk weet je in de tussentijd al meer, maar de nekplooimeting is een onderdeel van de combinatietest. Er wordt dan gekeken naar de nekplooi van het kindje en er wordt bloed afgenomen bij jou. De combinatie hiervan geeft een kans op een mogelijke afwijking. Deze test geeft nu nooit 100% zekerheid. Mij is verteld dat alarmbellen gaan rinkelen bij een nekplooi groter dan 3.5mm.
Ik wil graag onze ervaring delen, om je ook een positief verhaal te laten lezen. Toen ik de 12 weken echo had (bij 11 weken), is er een nekplooi gemeten van 6.5mm.
Veel te groot dus. We zijn de medische molen in gegaan. Er werd eigenlijk al uitgegaan van een afwijking. Bij ruim 15 weken is er een vruchtwaterpunctie gedaan. Super spannend, maar gelukkig geen chromosoom afwijking. Een punctie geeft 100% zekerheid. Ook de extra uitgebreide twintig weken echo liet geen afwijkingen zien.
Na alle onderzoeken en positieve uitslagen mochten we terug naar onze eigen verloskundige en kregen we elke drie weken een groeiecho. Deze waren puur voor de zekerheid, maar de zwangerschap werd gewoon weer als gezond beschouwd.
Alles ziet er tot nu toe goed uit. De groei en ontwikkeling liggen precies op schema en ik zou ook gewoon thuis mogen bevallen mocht ik dat willen (dat is niet mijn keuze, maar het zou dus wel mogen). We gaan er dus vanuit dat we binnenkort een gezond kindje mogen verwelkomen. Het was een erg spannende tijd, maar we hebben er nu het volste vertrouwen in!
Lang verhaal kort: alleen een nekplooimeting wil niet alles zeggen. Mijn tip: ga vooral niet te veel op internet zoeken. Je leest voornamelijk verhalen met negatieve afloop, en daar schiet je op dit moment niets mee op. Elke zwangerschap is anders!
Heel veel succes en hopelijk heb je snel meer duidelijkheid zodat je er ook echt van kan genieten.