Nekplooimeting

Hoi meiden,

ik zou graag jullie mening willen weten of je een nekplooimeting wilt ja of nee. Dit is een kansberekening of je een kindje met het syndroom van Down krijgt. Aangezien dit slechts een kansberekening is denk ik zelf dat ik me alleen maar druk ga maken als de berekening tegenvalt. Nu heeft de verloskundige vertelt dat de kans bij mij toch aardig klein is, ben 25 jaar en er komen geen erfelijke ziektes o.i.d. in de familie voor.

Graag zou ik jullie mening hierover willen weten.

Bedankt!! Monique2
 
Hoi Monique,
lekker laten zitten. Als je zo jong bent en je hebt geen ziektegeschiedenis in je familie, waar zou je je dan druk om maken. Omdat mijn man uit Israel komt hebben we daar een extra echo laten doen. De echoscopist deed de nekplooimeting uit zichzelf, we hadden hier niet om gevraagd. We hebben ons er uiteindelijk alleen mar erg druk om gemaakt!! Er kwam namelijk 3 mm uit, en dat is op de grens van dat er een kans op Down is. Wat bleek nu, de echo was voor een nekplooimeting te laat gedaan en was dus niet betrouwbaar. Ik ben 24 en we hebben ons dus voor helemaal niets ellendig gevoeld! Het is natuurlijk je eigen keuze maar achteraf gezien hadik liever dat de arts het ons nooit verteld had.
Groetjes, Stephanie (39+6)
 
hoi monique,

Bij mij is ook gevraagd of wij de nekplooimeting willen.Ik ben zwanger van de 1ste ,ben 25 en ben nu 7weken en 3 dgn zwanger.Na veel lezen hierover op internet en op het forum ben ik tot de ontdekking gekomen dat de uitslag van de meting vaak niet klopt.Daardoor hebben wij besloten om het niet te doen.Stel dat het eruit komt dat het een verdikte nekplooi heeft dan kunnen ze verdere onderzoeken gaan doen maar die zijn wel riskant  voor je kindje.Met een eventuele kans op een miskraam.Met in mijn hoofd dat het bij ons in de familie niet voorkomt en ik ook pas 25 ben ,doen wij het niet.
Maar dit is iets wat je zelf moet besluiten maar dit is mijn mening.Ik hoop dat ik je geholpen heb
groetjes jolanda
 
Hoi Monigue

Als je 25 bent heb je idd een hele kleine kans op het syndroom van down.(tenzij het in de fam. zit)
Volgens mij kom je pas in aanmerking voor een nekplooimeting als je 36 jaar of ouder bent.
Tenminste dat is bij mij wel zo, ik ben 36 en ik kwam wel in aanmerking voor de meting, maar wij hebben het niet gedaan, omdat je die meting pas kan doen als je ongeveer 14 weken bent. Ze kunnen dan nog niet met zekerheid zeggen of je een kindje met syndroom van down krijgt, want een normaal kindje kan dus ook een verdikking hebben bij de nek. Dat gaf bij ons alleen maar onrust.
Ik heb met 9 weken bloed laten prikken en de uitslag daarvan was, dat ik zo`n kleine kans had op het syndroom van down, net zoveel kans als iemand die 20 jaar is.
Dus hebben wij het niet gedaan.
Je moet je dan ook gaan afvragen wat je ermee wilt, nekplooimeting met 14 weken en daarna een vlokkentest/vruchtwaterpunctie? Wat is de uitslag? En wil je het houden of weg laten halen?
Het zijn allemaal vragen waar je rekening mee moet houden.
Als je wel een nekplooimeting wilt, moet je deze dan betalen?

Succes en groetjes Anita 29/5 weken

 
Hoi,

Allereerst bedankt voor jullie reacties!!!

Mijn man en ik hebben er nog eens goed over nagedacht en veel over gesproken en we hebben besloten om geen nekplooimeting te doen. Aangezien het toch een kansberekening is kunnen ze het nooit met zekerheid zeggen. En inderdaad dan is de vraag wat je gaat doen als de kansberekening tegenvalt. Om verdere onrust te voorkomen, ik ben zo'n type dat zich dan helemaal druk kan gaan maken, doen we het dus niet.

Bedankt  en succes met jullie zwangerschappen!!

Groetjes Monique
 
Terug
Bovenaan