nekplooimeting

A

Anoniem

Guest
hoi, ik heb nog een vraagje. Ik lees regelmatig iets over een nekplooimeting, maar kan iemand mij vertellen wat het is?
Is dat iets dat tijdens de echo gebeurd, of is het een aparte ingreep?
Ik krijg over 3 weken mijn 2e echo. Dan zouden ze het een en ander nakijken.
Zit een nekplooimeting hierbij en checken ze ook op het down syndroom?

Een hoop vragen dus, maar ik hoop dat iemand mij duidelijkheid kan geven.

Alvast bedankt!

hoi hoi
tussen de 12 en 13.5 weken kunnen ze via een echo de nekplooi van het kindje meten samen met een bloed test van de moeder, hier komt een kans berekening uit 1 op de .... en als dat een klein getal is dan kun je kiezen voor vruchtwaterpuncti

ons werd gevraagd of we een nekplooimeting wilde heb het ook gedaan, als het niet goed was zou ze bellen maar heb niks meer gehoord. gister de 20 weken schreenings echo gehad hebben ze het bekeken van top tot teen en alles zag er prima uit. we weten ook wat het wordt.

hoop dat je nu meer weet
groeten petra 20 weken en 4 dagen

Hoi Loti,

Een nekplooimeting wordt gedaan tussen de 10 en 13 weken, iedere foetus heeft een schilletje met vocht in het nekgebied dat gewoonlijk niet meer dan 3 mm dikte heeft. Heeft de plooi een dikte van meer dan 3 mm dan is er een kans dat de foetus het syndroon van down of een andere chromosoomafwijking heeft maar zeker is dit niet te zeggen. Ik heb zelf een combinatietest gedaan dat is een bloedonderzoek en nekplooimeting en de uitslagen van beiden worden samengevoegd om een kansberekening te maken hoe groot de kans is op het krijgen van een kind met een down syndroom of een andere afwijking. Als je beneden de 36 jaar bent is het je eigen keuze of je prenataal onderzoek wilt laten doen  of niet omdat het risico beneden de 36 aanzienlijk kleiner is. Ik ben zelf 33 jaar en heb er wel voor gekozen om het te laten doen ik heb de uitslag nog niet binnen en ben best gespannen en eerlijk gezegd valt het me best zwaar! Wat ik hiermee wil zeggen is dat je een onderzoek niet moet onderschatten want het brengt best stress met zich mee en ook al ben je bewust van het feit dat elk onderzoek spanning met zich meebrengt je kunt nooit van te voren weten hoe je je er onder zult voelen en waar je aan begint.  Misschien komt mijn info een beetje negatief over maar zo bedoel ik ik het niet ik hoop in ieder geval dat je er iets aan hebt.

Heel veel groetjes,

Puk

Terug
Bovenaan