nekplooimeting

A

Anoniem

Guest
hallo alle zwangere,

volgende week heb ik een nekplooimeting. Heeft iemand daar ervaring mee? Hoe gaat dat? Is het een echo? Is het duidelijk of het kindje gezond is? Hoe werkt dat met de uitslag? Hoe lang duurt het zo'n nekplooimeting? Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen!!
Alvast bedankt!!
groetjes tara

bij een nekplooimeting gaan ze door middel van een echo kijken hoe dik de nekplooi van je kindje is. Het is gebleken dat kindjes met het syndroom van down vaak een dikkere nekplooi hebben, maar het kan ook zo zijn dat een gewoon gezond kindje een dikkere nekplooi heeft. Echte zekerheid krijg je uit zo'n test dus niet.

Meestal wordt deze test gecombineerd met een bloedonderzoek. Hier komt dan ook weer een kansberekening uit en in combinatie met de uitslag van de nekplooimeting krijg je een kans te zien. Bijv. 1 op 5000.
Als er uit deze onderzoeken blijkt dat je een verhoogde kans hebt op een kindje met een afwijking (lager dan 1 op 250) mag je een vlokkentest of een vruchtwaterpunctie laten doen.

Pas nav deze testen kunnen ze zeggen of je kindje een afwijking heeft ja of nee. Let op want ze kunnen dus niet alle afwijkingen nakijken en het is dus niet zo dat als er niks uit de test komt dat je een volkomen gezond kindje krijgt. Wel kan je dan bepaalde dingen uitsluiten zoals bijv het syndroom van down.

Als je bij de afgelopen twee maanden bij het zwanger zijn forum even zoekt op nekplooimeting of combinatietest kun je heel veel topics vinden waar nog veel meer informatie staat.

Succes ermee.

groetjes Danique
32w0d

Hoi Tara,
Toen ik zwanger was van mijn zoontje hebben ze tijdens de echo gekeken naar de
dikte van de nekplooi. Dat was zo gepiept.
Ze kunnen het ook uitgebreider gaan testen, maar dat is bij ons niet gebeurt.
En idd een garantie op een gezonde baby kunnen ze je nooit geven.
Liefs Melanie

Hoi Tara,

inderdaad zagen ze bij mij ook meteen wel dat de nekplooi goed was. maar inderdaad zegt het niet alles, er zijn ook kindjes met downsyndroom die geen verdikte nekplooi hebben. En dan inderdaad doe je meestal de combinatie test (dus ook bloedafname) dan kijken ze naar bepaalde eiwitten.

garantie is het nooit.Bij de 20 weken echo kunnen ze ook weer een aantal dingen uitsluiten, zoals open ruggetje etc.

verder checken ze bij mij bij elke echo weer even of het kindje goed op groeischema ligt, de hoeveelheid vruchtwater etc.
succes ermee.

Terug
Bovenaan