nekplooimeting

A

Anoniem

Guest
Hoi allemaal,

Ik ben 9 wk en 4 dagen zwanger en heb net een bloedtest gedaan, 1 maart krijgen we een nekplooimeting. Heel spannend allemaal, temeer omdat we adv die uitslag beslissen of er een vruchtwaterpunctie komt.
Ik ben 40 jaar en dit is ons 4e kindje.
Wie heeft er al een nekplooimeting gehad enkan mij er wat meer over vertellen.

Groetjes denise

Hoi,
Ik ben moeder van 3 kinderen, 38 jaar en ook in verwachting van de 4e. Ik heb 2 dagen geleden een nekplooimeting gedaan. Ik raad je in ieder geval aan om niet alleen te gaan. Het is net als een normale echo en er worden wat metingen gedaan als het kindje tenminste goed ligt.  Daarna volgt er een bloedtest en de combinatie van dat alles en je leeftijd bepalen de uitslag. Ik ging er alleen heen en dacht dat ik 2 weken later de uitslag zou krijgen. In mijn geval verliep het iets anders en kreeg ik het slechte nieuws meteen al te horen. Nu moet ik met spoed naar Nijmegen voor een preciezere nekplooimeting en waarschijnlijk moet ik daarna een vruchtwaterpunctie doen.
Ik hoop in ieder geval in jullie geval dat het voor jullie een goede test en uitslag geeft en een gezonde baby.

Hoi, ik ben 37 en heb ook een combinatietest gedaan. (nekplooi + bloed). Ze meten de dikte van de nekplooi en dat in combinatie met je leeftijd en een bloedtest ( niet degene die je gedana hebt, die is voor algemene dingen maar een nieuwe die ook die dag zal plaatstvinden waarschijnlijk) geven ze je een kansbepaling.

Je moet je wel vóórdat je de test doet goed realiseren wat de consequentie kan zijn en wat je daar mee wilt doen. (bv wel of geen vruchtwaterpunctie met het risico op miskraam etc, en mocht ereen verhoogd risico zijn, wil je dan het kindje houden?)

En inderdaad kan het goed zijn om iemand mee te nemen al hoewel ik dat niet heb gedaan toen ( wel bij de 20 weken echo).

Bij mij zeiden ze meteen dat de dikte van de nek uitstekend was ( er is een marge ergens tussen 1 en 3 (MM???) en ik had 1,5, maar ook dat zegt nog niets: een klein percentage downsyndroom heeft een "dunne" nek.

Ik had uiteindelijk een kans van 1 op 2500, dat is dus heel positief, alhoewel je het nooit weet.... (heb geen punctie gedaan)

realiseer je je goed, dat jij, zelfs met de zelfde nek/bloed uitslagen als ik misschien een hogere kans krijgt vanwege alleen je leeftijd. Dat betekent dus niet dat je dan meteen een hogere kans op een downsyndroom kindje hebt.

verder raad ik iedereen aan om ALLEEN een vruchtwaterpunctie te doen als je zeker weet dat je geen downsyndroom kindje wilt. Ten eerste is er een groter risico op miskraam van gezonde baby, ten tweede is de baby dan als zo groot dat een abortus me vreselijk zou lijken ( maar voor mij ook al in eerder stadium). Dus realiseer je je goed wat de uitslag met je gaat doen.....

Ik hoop op allemaal gezonde kindjes!

succes ermee!

liefs v mm 38+4

Omdat het om kansberekeningen gaat en kansen mij in dat opzicht niet zoveel zeggen.

kans van 1 op 10000, wil zeggen dat je nog steeds die ene kan zijn.

Voor mij dan ook een reden om die kansberekeningen niet te laten doen. Een vruchtwaterpunctie of volkkentest is me ook aangeboden (ben 36(ook zwmnager van de 4e)), maar die brengen weer risico's met zich mee, en ik heb mezelf inderdaad de vraag gesteld wat nou als de uitslag niet goed is. En misschien stom maar daar wil ik helemaal niet over nadenken. Dit kindje is gewoon welkom.

Ook de screeningsecho heb ik niet laten doen. Ook daar wordt vaak iets 'afwijeknds' gevonden wat later weer niets blijkt te zijn.

Wel maakt mijn gynaecoloog echo's maar dat is omdat dat voor hem net zo makkelijk gaat als even luisteren naar het hartje.

Ik ben nu ruim 31 weken zwanger, dus het einde komt in zicht.

Miep

Terug
Bovenaan