Het ligt er denk ik aan hoe diep de hondenliefde zit en hoe je een hond als onderdeel van je gezin ziet.
Ik ben zelf een enorm liefhebber, heb er 2. En een baby sinds bijna 9 maanden. En het is best te doen. Maar dat is omdat ik ze echt als onderdeel van ons gezin zie, als hun eigen persoontjes die dingen nodig hebben. Ik ga ver om daarvoor te zorgen. Ook al is het lastig, ik wil dat doen.
Dus ja, ik ga zoals rozenmeisje zegt, de hele volksverhuizing aan om alle drie een uur naar buiten te laten. En ik zorg dat ik ondanks drukte of vermoeidheid of lastige baby, ook voldoende aandacht aan de honden geef. Heb ik er altijd zin in? Nee. Maar ik doe het met liefde, omdat ze dat nodig hebben.
Ik denk dat als je de hond ziet als knuffelbeest voor de kinderen, of dat je je zelf al ziet lopen in het zonnetje met de hond en blije kinderen... Dan is het geen goed idee. Een hond kost veel tijd. Dagelijks een lange wandeling door weer en wind, savonds laat uitlaten, training om ze mentaal bezig te houden, zorgen dat de kinderen en hond goed met elkaar omgaan (nu met de baby die steeds naar de hond tijgert en 'm aan zijn haren trekt bijvoorbeeld), nog meer handelingen om naar buiten te kunnen, altijd maar plannen hoe lang de hond alleen kan zijn in combi met kids die dingen ondernemen en slaapjes nodig hebben. Zo nog wel meer dingen. Het is niet zo romantisch als je zou denken.
Dan kan het ook nog dat kind geen zin heeft in de dagelijkse wandeling. Een hond nemen en dan van je kind verwachten om 'm uit te laten is natuurlijk onzin. Jij gaat een verantwoordelijkheid aan, en je kunt je kinderen erbij betrekken, maar verwachten dat zij structureel jouw hond uit laten... Dan heb je je antwoord al, het is jouw hond en jij moet ervoor kunnen zorgen.
Nu met Corona lijkt het alsof er tijd is om een pup op te voeden. Maar daar komt echt nog heel veel meer bij kijken. Vaak naar buiten, trainen en opvoeden, kinderen opvoeden daarin, bijtgedrag afleren, kan niet alleen blijven. Als je straks werkt hoe wilde je dat gaan doen?
Ik wil niet zeggen dat je geen hond moet nemen, maar vooral de romantiek er even uithalen.
Tips van mij:
- kun je een volwassen hond adopteren?
- wachten tot na de verhuizing
-als je werkt, kun je opvang regelen? Enkel tussendoor uitlaten is voor een pup niet voldoende.
- voor de noodplasjes van een pup kun je evt een hoek in de tuin afzetten. Onze tuin was daar groot genoeg voor, maar voor structureel uitlaten lopen we toch buiten.
- mijn volwassen honden zitten 2 dagen in de week wel 7 uur alleen. Maar ik wandel een uur voor ik naar mijn werk ga. Kun jij dat zonder man en met kinderen?
- ik ga op vrije dagen vaak het groen in met de baby en de honden. Wat voor soort activiteiten onderneem je met je kinderen en past een hond daarin? Oftewel, komt die dan ook aan zijn trekken? Dan kun je combineren.
- ben je vaak genoeg thuis, zodat de hond niet vaak lang alleen zit?
- hoe voelt de druk van gezinsleven nu? Zie je het zitten dat daar nog een schep bovenop komt?
Zo heb je wat dingen om mee te wegen in je beslissing.