Nemen wij een pup??

<p>Dag lieve mama’s,</p><p>Oh oh wat een twijfel... nemen wij een pup ? of niet?</p><p>Allereerst even voorstellen; ik ben een mama van twee kindjes (3 en 1,5). Dit jaar gaan wij ons droomhuis bouwen wat rond juni 2022 klaar zal zijn. Ik ben een echte dierenvriend en het lijkt mij zó gezellig om dan een pup te nemen. Wij gaan niet voor een derde kindje, maar zo voelt het kiezen voor een pup wel?</p><p>Ik ben de voor- en nadelen op een rij aan het zetten, maar mijn hart schreeuwt JA dus alle nadelen veeg ik zo van tafel. Maar of dat in de praktijk ook zo is? <br /><br /></p><p>Ik ben heel erg benieuwd of er meer mama’s zijn die een pup hebben of graag willen of twijfelen. Hoe combineer je dat met het gezinsleven met twee kinderen? Mijn vriend heeft 2 eigen zaken, dus ik zal de volledige zorg op me nemen. Ik werk 2,5 dag, waarvan (buiten Coronatijd) 2 dagen op kantoor. <br /><br /></p><p>Ik hoor graag jullie tips and tricks!</p>
 
Ik heb 2 hondjes en bijna 2 kindjes. Ben over 2 weken uitgerekend van de 2e maar ik vindt behoorlijk lastig soms. Mijn man werkt snachts op zich heel.fijn maar na mijn verlof ga ik ook weer 3 dagen werken. Het is wel echt multitasken. Als ik jou was zou ik nog echt wel aantal jaren wachten en zeker met een pup die toch nog zindelijk en getraind moet worden.
 
Wellicht een idee om pas een hond te nemen op het moment dat je kinderen ook een blokje om kunnen gaan met hem? Is wellicht wat minder belastend
 
Ik had een hond voordat de eerste kwam en kan daar alleen maar blij mee zijn. De training was gedaan, al gericht op kinderen die (toen nog eventueel) zouden komen. Met een pup moet je in het begin elk kwartier buiten kunnen staan ivm zindelijkheidstraining en dan niet in je tuin, want je wilt dat niet aanleren als je kindjes daar ook spelen. En ook met een pup moet je er ‘s nachts uit als je pech hebt.
En als ze dan wat ouder zijn, is het soms lastig met uitlaten en slaapjes of kind(eten) die niet willen meelopen. Een volwassen hond moet toch minstens een uur naar buiten en daar z’n energie in kwijt kunnen, dus niet alleen langzame rondjes blokje om.
Ik zou zeker met een pup nog even wachten tot je de kinderen iets ouder zijn en je huis afgebouwd. Dat is al heftig genoeg met twee kleintjes lijkt me.
Je hebt services waarbij je (soms) op een hond kunt passen of een vaste hond om uit te laten voor mensen die (tijdelijk) slecht ter been zijn. Misschien kan je daarmee beginnen om de tijd te overbruggen? Want ik snap je gevoel wel hoor!
 
Die van ons is al een paar jaar oud maar nu icm een baby is het wel lastig als mijn man werken is.
Het eerste jaar was ook best pittig, weet nog dat ik dacht "blij dat het eerste jaar om is" ? Ondanks dat het ook super leuk was natuurlijk. 


Wat je ook ziet is dat het bijtgedrag als puppypuber heel lastig is met kleine kinderen. Want er wordt af en toe flink gehapt (zal vast per ras en per karakter wat verschil inzitten dat wel) en als dat in kinderhandjes of voetjes is, zie dan maar eens te leren dat ze het moeten negeren, niet moeten gillen en springen (moedigt de pup aan, "hé leuk spelletje") enz.
En dan idd nog het naar buiten moeten. Dit moet snèl bij de eerste signalen dat de hond moet plassen. Dat is lastig sls je ook 2 kinderen mee moet. Vind het nu al lastig als onze hond nodig moet en de baby net moet slapen/ eten.
En zelfs zo niet dan is het een heel gedoe met baby jasje aan, handschoenen als het koud is, regenhoes als het regent, zelf jas, sjaal, schoenen aan, hond riem aan en gaan. En bij binnenkomst alles en iedereen droogmaken. 


Ik zou met de kennis van nu zeker wachten tot mijn kinderen een jaar of 5-7 zijn met het nemen van een hond. Tenzij je bijvoorbeeld een moeder of vriendin hebt die de eerste weken in huis kan komen om op de kinderen te letten als jij snel naar buiten moet. 


 
 
Is het misschien een idee om een puppy te nemen wanneer de kinderen op school zitten? Heb je wat meer je handen vrij, maar ook ochtends vroeg. Als je nu een puppy zou nemen moet je op werkdagen in de ochtend naar drie adressen: school, kdv en hondenopvang. Pfff lijkt me wel pittig! Ik heb zelf ook kinderen van dezelfde leeftijd maar heb Mn handen vol ?
 
Het ligt er denk ik aan hoe diep de hondenliefde zit en hoe je een hond als onderdeel van je gezin ziet. 
Ik ben zelf een enorm liefhebber, heb er 2. En een baby sinds bijna 9 maanden. En het is best te doen. Maar dat is omdat ik ze echt als onderdeel van ons gezin zie, als hun eigen persoontjes die dingen nodig hebben. Ik ga ver om daarvoor te zorgen. Ook al is het lastig, ik wil dat doen. 
Dus ja, ik ga zoals rozenmeisje zegt, de hele volksverhuizing aan om alle drie een uur naar buiten te laten. En ik zorg dat ik ondanks drukte of vermoeidheid of lastige baby, ook voldoende aandacht aan de honden geef. Heb ik er altijd zin in? Nee. Maar ik doe het met liefde, omdat ze dat nodig hebben. 
Ik denk dat als je de hond ziet als knuffelbeest voor de kinderen, of dat je je zelf al ziet lopen in het zonnetje met de hond en blije kinderen... Dan is het geen goed idee. Een hond kost veel tijd. Dagelijks een lange wandeling door weer en wind, savonds laat uitlaten, training om ze mentaal bezig te houden, zorgen dat de kinderen en hond goed met elkaar omgaan (nu met de baby die steeds naar de hond tijgert en 'm aan zijn haren trekt bijvoorbeeld), nog meer handelingen om naar buiten te kunnen, altijd maar plannen hoe lang de hond alleen kan zijn in combi met kids die dingen ondernemen en slaapjes nodig hebben. Zo nog wel meer dingen. Het is niet zo romantisch als je zou denken. 
Dan kan het ook nog dat kind geen zin heeft in de dagelijkse wandeling. Een hond nemen en dan van je kind verwachten om 'm uit te laten is natuurlijk onzin. Jij gaat een verantwoordelijkheid aan, en je kunt je kinderen erbij betrekken, maar verwachten dat zij structureel jouw hond uit laten... Dan heb je je antwoord al, het is jouw hond en jij moet ervoor kunnen zorgen. 
Nu met Corona lijkt het alsof er tijd is om een pup op te voeden. Maar daar komt echt nog heel veel meer bij kijken. Vaak naar buiten, trainen en opvoeden, kinderen opvoeden daarin, bijtgedrag afleren, kan niet alleen blijven. Als je straks werkt hoe wilde je dat gaan doen? 
Ik wil niet zeggen dat je geen hond moet nemen, maar vooral de romantiek er even uithalen. 
Tips van mij:
- kun je een volwassen hond adopteren? 
- wachten tot na de verhuizing 
-als je werkt, kun je opvang regelen? Enkel tussendoor uitlaten is voor een pup niet voldoende. 
- voor de noodplasjes van een pup kun je evt een hoek in de tuin afzetten. Onze tuin was daar groot genoeg voor, maar voor structureel uitlaten lopen we toch buiten. 
- mijn volwassen honden zitten 2 dagen in de week wel 7 uur alleen. Maar ik wandel een uur voor ik naar mijn werk ga. Kun jij dat zonder man en met kinderen? 
- ik ga op vrije dagen vaak het groen in met de baby en de honden. Wat voor soort activiteiten onderneem je met je kinderen en past een hond daarin? Oftewel, komt die dan ook aan zijn trekken? Dan kun je combineren. 
- ben je vaak genoeg thuis, zodat de hond niet vaak lang alleen zit?
- hoe voelt de druk van gezinsleven nu? Zie je het zitten dat daar nog een schep bovenop komt?
Zo heb je wat dingen om mee te wegen in je beslissing.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Wat goed dat je je dit zo zorgvuldig afvraagt! Want eenmaal een pup, betekent ook een hondenleven lang zorg. Onze hond kwam toen ik net zwanger was van onze eerste en puberde tijdens de kraamtijd. Afgelopen jaar is verbouwd en zojuist een tweede kindje bij gekomen. M'n man loopt elke ochtend om 6u met haar, soms met peuter en soms zonder. De verbouwing had ik onze hond wel graag bespaard achteraf, dat heeft haar wel stress gegeven, met alles wat hier liep (denk aan bouwlui die de deur open lieten staan, vreemde mensen in het huis als ik er niet was etc). Ze is er nu nog van aan het bijkomen en daarmee wat pittiger in gedrag, maar het komt wel weer goed. Het kost je investeren, in tijd en geld (wij waren oa 1200 euro kwijt aan een heup operatie), maar het is ook hartstikke leuk!! (Mits je man ook fan is, ook al zal hij minder tijd hebben, je hebt elkaar wel nodig).

Tegenwoordig wil je vooral een hond die niet van een brood fokker komt en hebben rasverenigingen lange wachtlijsten. Dus je nu al oriënteren is heel slim (tip: veel rassen hebben ook fb pagina's met eigenaren, dan kun je eens mee lezen in alle streken en tips krijgen voor goede fokkers). Ik zou denk ik op tijd oriënteren, maar wel na je verbouwing de pup pas nemen. Veel succes en geluk!
 
Terug
Bovenaan